• Snisen

Dricka te

Jag har fått en craving, nämligen Liptons te med skogsbärssmak. Konstigt nog har jag alltid avskytt te innan, men men
    Tänkte bara höra vilka rekomendationer det finns om just det här teet? Hur mycket får man dricka? Är det skillnad på detta teet och tex svart te som de nämner på livsmedelsverkets hemsida?
    Som det är nu så kan jag lätt sätta i mig 5-6 koppar te!

• Svar på tråden Dricka te
  • Pernilla3

Jag fick också ceaving på te, fast jag inte gillat det innan =) Drack koffeinfritt kamomillte för det mesta och sedan liptonte ibland. men är inte lipton te svart te?

• Pernilla3

Tittade på min lipton låda med forrest fruit och det står det svart te.

• framsteg

Det är svart te om det är Liptons vanliga påsar och det inte står något annat på förpackningen.

• Studsidojan

Jag har läst att det rekommenderas max 6 koppar te/dag för gravida, men vet inte om det finns något vetenskapligt bakom!

• framsteg
    Studsidojan skrev 2008-10-22 10:04:25 följande:
    Jag har läst att det rekommenderas max 6 koppar te/dag för gravida, men vet inte om det finns något vetenskapligt bakom!
    Sen får man nog tänka på att i Livsmedlelsverkets koppar är 2 dl dvs 6*2 dl... Inte som mina baljor a 0,5 l...

Citat från slv.se
    "Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein."
  • Snisen

Aha, jag tyckte jag lästa på kartongen, men hittade inget om svart te. Jag tycker det är genomskinligt haha, skämt å sido.
    Men det är bra att veta, tack

• mita78

det finns ju även grönt te med frukt smaker i både affärer samt hälsokosten

• The Frog

Jag har alltid gillat te, men nu har jag börjat ha mjölk i av nån anledning. Vill helst ha Lipton Earl grey, men dricker det bara högst en gång om dagen. Vill jag ha mer te samma dag försöker jag drick rött te, vilket är det absolut bästa. Rött te innehåller inget koffein. Jag dricker ett med kanelsmak som jag gillar. Lipton har ett som heter Red tea, tea and south african rooibos, den är god men innehåller även svart te, och alltså koffein.

Svar på tråden Dricka te