• Sol33

Nygravid och träning

Undrar lite över detta med träning. Jag promenerar och springer lite då och då. Tränade mycket förr men det har varit dåligt det sista även om jag tänkte jag skulle försöka ut och springa lite mer nu.
    Jag undrar däremot hur det funkar att styrketräna med nygraviditet? Eller göra situps, lite armhävningar, inte använda vikter utan mer blandade småskutt :) aerobic typ, Om man inte kört så mycket sånt här innan, är det farligt att göra det nu?

• Svar på tråden Nygravid och träning
  • ElinC

Har hört att man bör fortsätta som vanligt, man ska dock inte börja träna vid graviditet om man inte är van att göra det sen innan.

• Sol33

Okej, jag tänkte jag skulle köra igång lite då. En barnmorska sa till mig att det var bra att röra sig för då går blodcirkulationen igång i livmodern och det är bra för barnet men jag vet inte.
    Tack för råden...

• gumtree

Jag har hittat detta:

www.barntotal.se/nyheter/gravid/foer_mycket_traening_oekar_risken_foer_missfall/

Kvinnor som utsätter sig för hård fysisk träning, så som löpning, tennis, fotboll och squash under mer än 45 minuter per vecka löper större risk att drabbas av missfall. Det visar en dansk undersökning som presenteras i den vetenskapliga tidskriften Journal of Obstetrics and Gynaecology. I studien ingick 93.000 kvinnor som i graviditetsvecka 12 ? 16 fick svara på frågor angående fysisk aktivitet. Kvinnorna följdes senare upp avseende missfall, som definieras som ofrivillig förlust av foster före fullgången graviditetsvecka 22.

Resultatet av undersökningen visar att hård fysisk aktivitet under 75 ? 269 minuter per vecka fyrdubblar risken för missfall. Lågintensiv träning, som aerobics för gravida och gång, under samma tid per vecka fördubblade risken för missfall. Hård eller lågintensiv träning under kortare tid än 45 minuter per vecka ökade inte missfallsrisken. Inte heller ökade risken för de kvinnor som simmade, oavsett träningstid per vecka. Sambandet mellan träning och ökad missfallsrisk kunde enbart noteras innan graviditetsvecka 19.

Varför risken för missfall ökar är fortfarande okänt men enligt forskarna kan minskat blodflöde till moderkakan på grund av ökat blodflöde till muskulaturen vara en orsak. Möjligen kan skakningar och stötar under träningen också ha betydelse eftersom risken för missfall var större vid högintensiv träning.

Studiens författare menar att det krävs mer forskning innan man kan gå ut med rekommendationer till gravida att begränsa sin fysiska träning under graviditeten. Fysisk aktivitet under graviditeten har visat sig ha gynnsamma effekter för modern. Bland annat har risken för pre-eklampsi minskat.

***********************'

Så jag tror faktiskt jag avstår från hårdare träning. Kommer köra promenader och cykelturer istället.

• Lilla Mimsan

Har elitidrottat i mitt tidigare liv. Många av mina karmater från den tiden har fått barn och vi har diskuterat detta. Ingen har fått missfall trots löpning och hårda tävlingar. Men har man tidigar haft missfall kan man ta det lugnare men är du van att träna. Det är samma som att vissa säger att man inte ska få mjölksyranär mantränar under amning för då ratar bebisen mjölken. Ingen av oss har märkt det och vi har alla tävlat ochtränat under amningsperioden

• Tingeli

nu blev jag ju nojjig! tränar minst 3 ggr i veckan minst 60 min! bland annat box, body pump, muskel, gymmet mm. fyyy

• Bromma105

Jag har en bekant som var Friskis instruktör tills bara någon veckan innan BF. Så om man är vältränad innan och mår bra så är det nog bara att köra.

• första pyret

Jag höll upp lite i början av grav. fick lite blödningar. Men BM förklarade att det berodde på sköra slemhinnor som sprack av ansträngningarna, alltså ingen fara. kan få det än idag i vecka 21. bara lite brunt..
    lycka till

• st elmos fire

hmm.. men man kan köra lättare styrketräning och gåing då i början? har hör att man inte ska hoppa och skutt aöfr mkt?

• FitPregnancy

Inte heller situps efter vecka 12 då magmusklerna börjar dela på sig för att bebisen skall få plats.

• mary k
    ElinC skrev 2008-10-22 07:56:53 följande:
    Har hört att man bör fortsätta som vanligt, man ska dock inte börja träna vid graviditet om man inte är van att göra det sen innan.
    var har du hört det ifrån?
    jag har frågat en sjukgymnast samt en läkare på mitt jobb å både fråga var jag hade hört det
    självklart kunde man träna som vanlgit tills man föder,så länge man orka.
  • mary k

och att d inte alls va farligt att BÖRJA träna när man är gravid,tvärtom så stärker man ryggen som gör att man lättare kan bära upp den tunga magen..risk för proppar och annat i ben osv iom man går upp mkt å kanske inte rör sig lika mkt minska ju oxå om du börja träna

bättre att bygga lite muskler än bara fett å vätska under gravven

Svar på tråden Nygravid och träning