• hugomaya

långhårig collie med päls som rasar

Hjälp mig någon i denna djungel...
    Har två långhåriga colliesar som aldrig haft så dålig päls som de har nu och de är 5 resp 8 år.
    Vi bytte foder för ca två-tre månader sen till royal canin medium sensitive för den ena har känslig mage och nu fullkomligt rasar deras pälsar, kan borsta ur en massa varje dag, stora ulltussar som släpper från botten, de har dessutom fått mjäll... kan detta bero på fodret?
    Royal canin ska ju vara ett bra foder sägs det men jag vet inte nu...
    Vad rekommenderar ni att man ska ge för annat foder?
    Har funderat på Robur,Nutra Nuggets eller Franks pro gold lamm o ris då för känslig mage...
    Franks pro gold hade vi tidigare o de funkade på det men så slutade vår djuraffär ta hem det så därför bytte vi foder.
    Detta känns inte som en normal fällning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 09:18
    puffar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-03 10:14
    Har nutra nuggets allt som hunden behöver typ omega 3 o 6 tillräckligt?
    Har ju en långhårs hund så jag undrar så jag slipper hålla på med tillskott om jag väljer det fodret?

• Svar på tråden långhårig collie med päls som rasar
  • lillabebben
    Svar på #1
    Det kan mycket väl vara fodret. RC är dyrt men inte nödvändigtvis det bästa. Själv har jag Robur till min hund och är jättenöjd, fin glansig päls och bra hull. Men det är ju så individuellt mellan hundar. Visserligen är det väl den tiden på året då hundar fäller ganska mycket. De ska inte till att löpa eller så (om det är tikar)? Jag skulle prova att byta till ett annat foder och blir det inte bättre skulle jag kontakta veterinär, för att utesluta tex. skabb.
  • hugomaya
    Svar på #2
    nej det är inga tikar.
    Ja det är fällningstid nu men de har som sagt aldrig någonsing fällt så mycket innan, ligger stora tussar där de legat om jag precis har dammsugit. Ska prova byta foder men vet ju som sagt inte riktigt vad man ska välja i djungeln av foder.
  • Imox

kan rekomendera proplans lax oxh ris.
    är super för päls och känslig mage..

• april

Kanske det kan ha något att göra med fodret i kombination att de nu ändå ska fälla, sen så är många collis känsliga i magen kotakta gärna en vet. Så att ni kan få rätt foder våran äldsta (collie) går på speciall foder från vetrinären.

Sen så till mig själv så brukar jag ofta tänka att så har mycket har de aldrig fällt förut, hmm gör vist det varje fällning det är ju så mycke hår

• Mistys Daisy

Min har visserligen magkatarr och äter Hill´s i/d men har superfin päls! och gott är det!

• LaHabana

har oxåen collie. lr collie/schäfer. hon fäller oxå så där som du beskriver. men hon gör det mer eller mindre nästan hela tiden.
    men hon har fortfarande lika mkt päls överallt. hon har gjort det så länge som jag kan komma ihåg, och har haft olika sorters foder, så tror inte att d beror på det. Det kan vara så att det ara är så, som sagt, collies har VÄLDIGT mycket päls :)

• hugomaya

Att de aldrig haft så dålig päls är sant, vet att de fäller mycket bitvis men aldrig så här, säger min man oxå.
    Har hört mycket bra om purina pro plan lax o ris.
    Någon med erfarenhet? Luktar det illa om maten, typ fisk då eller?
    Royal Canin som vi har nu luktar ju as illa.
    Nutra nuggets har vi en provpåse på nu hemma o det luktar ju inte as i alla fall, de äter det med god aptit.
    Eukanuba har man hört både gott o ont om. Killen i vår djuraffär har en laika han ger eukanuba sensitive skin till o den har tydligen fått jätte fin o tjock o blank päls av det.
    Någon med erfarenheter?

• Powerwoman

Du kan köpa B-vitamin på burk, det strör man över maten.

Funkade jättebra på min Fralla som fällde mycket en period nu efter sommaren.

Svar på tråden långhårig collie med päls som rasar