• mammy

någon som fått lånelöfte men inget lån

Som frågan lyder någon som varit hos banken och fått lånelöfte men som sedan inte fått lånet? som huslån

• Svar på tråden någon som fått lånelöfte men inget lån
  • Meus Veritas

Nä ett lånelöfte är ju just ett lånelöfte, alltså lovar dom dig att du ska få låna en viss summa, då kan dom ju inte neka dig det, om inget drastiskt har hänt i lånetagarens ekonomi emellan lånelöftet och lånet.

• mammy

jo givetvis.. men ett lånelöfte som är ca 2 veckor gammalt. utan några händelser i livet med pengar.

• Balehead

Japp. De som skulle köpa mina föräldrars lägenhet. När de väl hade vunnit budgivningen och skulle köpa lägenheten sa banken stopp, och menade att lånelöftet var avsett för villa och inte bostadsrätt. Kan ju vara värt att kolla upp så att man inte går i den fällan.

• mammy

nu har ju vi ansökt om ett lånelöfte för en villa o detta är den villa vi sökte lånet för så då ska det inte vara några problem i sådana fall.. gillar inte att ropa hej innan man är över ån..

• Labrat

vi fick lånelöfte för att låna 100% av kostnaden, men när vi sen skulle låna pengar ville de bara låna ut 90%. Så det är alltid bra att dubbelkolla m banken så det inte blir några sådana problem

• halloj77

I dessa oroliga tider kan det vara bra att kolla ditt lånelöfte innan du lägger bud.
    De kanske inte vill låna ut 100% eller så måste ni sälja ert hus innan ni får lån osv.

• unclaf

Hmm, banken brukar tala om hur länge lånelöftet gäller, har för mig att vårt var gilltigt 6 månader när et begav sig

ring o kolla

• esthelle
    Meus Veritas skrev 2008-10-22 10:16:44 följande:
    Nä ett lånelöfte är ju just ett lånelöfte, alltså lovar dom dig att du ska få låna en viss summa, då kan dom ju inte neka dig det, om inget drastiskt har hänt i lånetagarens ekonomi emellan lånelöftet och lånet.

Ett lånelöfte gäller ju ett visst antal veckor/månader OM inget oförutsett händer, kan ju vara så att man blir av med jobbet el sjukskriven kanske under tiden. Har hört på nyheterna att många fått bryta sina kontrakt med bostadsbolag som bygger nytt pga höjda räntor och i dag inte får ett lån längre, de blir skadeståndsskyldiga då men vad ska dom göra, ett avtal e ett avtal.

~~William 050127 & lillebror BF 081202~~
  • unclaf
    esthelle skrev 2008-10-24 21:30:22 följande:
    Ett lånelöfte gäller ju ett visst antal veckor/månader OM inget oförutsett händer, kan ju vara så att man blir av med jobbet el sjukskriven kanske under tiden. Har hört på nyheterna att många fått bryta sina kontrakt med bostadsbolag som bygger nytt pga höjda räntor och i dag inte får ett lån längre, de blir skadeståndsskyldiga då men vad ska dom göra, ett avtal e ett avtal.
    men oj..då har banken givit ett märkligt löfte..inte precis så att räntorna dubblats på några månader....vårt löfte räknades ut utifrån en 3 ggr så hög ränts som dåvarande
  • esthelle
    unclaf skrev 2008-10-25 00:10:15 följande:
    men oj..då har banken givit ett märkligt löfte..inte precis så att räntorna dubblats på några månader....vårt löfte räknades ut utifrån en 3 ggr så hög ränts som dåvarande
    ja kanske det, det jag tänkte på var de som ska köpa nybyggda lgh tex, där kan det ju ta ett år från bokning av lgh till inflyttning & på ett år har det väl hänt en del. försökte svara på frågan i inlägget, visserligen skriver hox tex huslån & det jag hört om gäller lgh.
    ~~William 050127 & lillebror BF 081202~~
  • Söta Nasse

vi har fått ett skriftligt lånelöfte där det står en massa krav för att det skall gälla samt hur länge det är giltigt

♥ Snart lyfter vi av mot Egypten ♥
  • Fjuppan

De flesta banker kräver väl idag minst 10% insats för att låna ut?

esthelle skrev 2008-10-28 09:23:52 följande:
    ja kanske det, det jag tänkte på var de som ska köpa nybyggda lgh tex, där kan det ju ta ett år från bokning av lgh till inflyttning & på ett år har det väl hänt en del. försökte svara på frågan i inlägget, visserligen skriver hox tex huslån & det jag hört om gäller lgh.
    En kompis till mig köpte just en sådan lägenhet. Ägarna hade skrivit på ett upplåtelseavtal och därmed förbundit sig att köpa lägenheten. De fick inte sitt gamla hus sålt och kunde därför inte köpa lägenheten. Min kompis och hennes sambo fick den till ett underpris....tror de gamla ägarna förlorade nästan 400 000:- på affären.
Svar på tråden någon som fått lånelöfte men inget lån