• Rulltrappa

magsjuk och hungrig 2-åring, vad ska jag ge honom?

sonen har åkt på någon form av maginfluensa, han har hunnit kräkas 2 ggr idag och är ganska trött och hängig, men feberfri. han verkar vara hungrig och tjatar om mandariner och äpplen, vilket jag absolut inte vill ge honom då det är ganska surt för en sjuk mage.

han har fått rostat vitt bröd och avslagen cola, men han vill fortfarande ha sin sura frukt (som jag inte tänker ge honom..), så han är ju uppenbarligen sugen/hungrig.

vad kan man mer ge honom? vill ju inte att han äter för mycket, för snabbt heller.

• Svar på tråden magsjuk och hungrig 2-åring, vad ska jag ge honom?
  • Tidvis

Banan. Frukt som är bra för magen.

• Tidvis

Kommer ihåg att mamma alltid gjorde nyponsoppa till mig när jag var liten och magsjuk. Eller blåbärssoppa.

• Birgitta2

Om han inte har diarré så kan du även ge honom lite glass, banan och saft. Tydligen är han sugen på sött, och då tycker jag själv att han skall få det. Inte för mycket som du säger själv, men lite grand så han får i sig nåt.

• Rulltrappa

banan är han tyvärr allergisk mot, men allt annat låter bra. ska skicka ut karln på shoppingrunda på hemköp så fort han behagar dyka upp.

• Spindelskratt

Riskakor med majs är ju bra för magen. Ger det själv till sonen.
    Han får även nyponsoppa /blåbärssoppa alternativt kräm att dricka.
    En rostad macka utan smör funkar med o avslagen kall cola.

Banan kan ge motsatt effekt om den är helt mogen då blir de mer dåliga i magen. Men en hård nästan grön banan ger tvärtom en hård mage.

• mimmi 1

men.. rivet äpple är jättebra... men det är viktigt att det är rivet.. det tipset fick jag en gång av en läkare...

river man äpplet lösgörs enzymer tillsammans med luften, (som inte lösgörs om man bara tuggar) som är bra för en magsjuk mage.. det har vi kört med här i säkert 15 år....

skala äpplet först, riv på rivjärn, inte den finaste, utan lite mer grovt, annars blir det bara en sörja av alltihop...

det man inte ska äta är ju mjölkprodukter...

• Pysselgalningen

blåbärssoppa brukar lugna magen om det är vanlig magsjuka, däremot brukar det inte ha nån verkan på vinterkräksjukan.

Ge nån soppa, typ americana, Mejong el. nån han gillar. Då får han i sig lite salter som går förlorat i kräkningarna, samt att mineralerna och salterna har en viss verlan på kräkningarna.

Risgrynsgröt har en "smörjande/lenande" effekt så det är också en ide.

sen är det bara att se till att han dricker mycket!

• Rulltrappa

mimmi 1 skrev 2008-10-22 10:25:31 följande:

men.. rivet äpple är jättebra... men det är viktigt att det är rivet.. det tipset fick jag en gång av en läkare...river man äpplet lösgörs enzymer tillsammans med luften, (som inte lösgörs om man bara tuggar) som är bra för en magsjuk mage.. det har vi kört med här i säkert 15 år....skala äpplet först, riv på rivjärn, inte den finaste, utan lite mer grovt, annars blir det bara en sörja av alltihop...det man inte ska äta är ju mjölkprodukter...
    jo, det där med rivet oxiderat äpple har jag också hört, men vi har bara gröna sura äpplen hemma och det känns som att jag vill ha lite mildare varianter innan jag ställer mig vid rivjärnet. men jättebra att du påminde mig. :)

*skriver inköpslista*
  • Clanica

Min dotter är otroligt känslig för alla magsjukor och efter att ha fått råd från alla olika människor-olika råd om vad man ska ge och inte så ringde jag till slut sjukvårdsupplysningen.
    Där sa dom att man skulle ge
    bla:
    Hälsofil
    Proviva produkter
    Kokt potatis,ris,fisk
    Rivet äpple
    Vitt bröd
    Gärna en extra klick fett i maten eller lite olja i tex majsvälling eftersom fett hjälper till att binda avföringen

Absolut inte ge:
    Fullkornsprodukter
    Mjölk
    Glass

Man kan bli laktosintolerant i upp till två veckor efter en rejäl magsjuka.

• Clanica

Blåbärssoppa och andra produkter med blåbär rekommenderade de ej längre eftersom det har visat sig att för ett stort antal barn/vuxna får effekten den motsatta, alltså att man blir lös i magen av det..

• Spindelskratt

Vi provade proviva produkter till vår son o han spydde o sket värre än 17 av det. Så vi slutade.

Blåbär ska man ju inte ge i överdrift.

Dricka är ju det absolut viktigaste, vatten, saft eller annat som är passande spelar ingen roll så länge de får vätska i sig.

• Maria1984

min 3 åring har spytt hela morgonen, får inte ens behålla vatten..vet inte vad jag ska ge henne för att hon ska känna lite mättnad och så..försöker ju ge henne vätska men hon spyr ju bara upp det också..hur länge kan hon vara utan vätska..jag menar eftersom hon spyr upp allt så får hon ju inte i sig nåt,.hur länge kan det pågå utan att man ska söka hjälp?

• Wilowa
    Maria1984 skrev 2011-06-27 10:10:31 följande:
    min 3 åring har spytt hela morgonen, får inte ens behålla vatten..vet inte vad jag ska ge henne för att hon ska känna lite mättnad och så..försöker ju ge henne vätska men hon spyr ju bara upp det också..hur länge kan hon vara utan vätska..jag menar eftersom hon spyr upp allt så får hon ju inte i sig nåt,.hur länge kan det pågå utan att man ska söka hjälp?
    Ge henne vatten med en sked och ge en sked var femte minut typ och kolla om hon får behålla det. hur länge det kan hålla på är svårt att veta, men gå på allmäntillståndet.
  • Furstinna
    The,cola. Kokt fisk och ris.
  • Maria1984

aha okej..men då är det avslagen cola som man ger eller...tror knappast att hon får behålla det heller när hon inte får behålla vatten men kan väl testa

• Furstinna
    Maria1984 skrev 2011-06-27 10:25:16 följande:
    aha okej..men då är det avslagen cola som man ger eller...tror knappast att hon får behålla det heller när hon inte får behålla vatten men kan väl testa
    Ja precis. Men se till att hon bara dricker små,små klunkar.
  • Turboplingen

Piggelin kan du testa också.. Det fick mina barn nu i helgen när vi hade magsjuka.
    Sen varvade jag själv med avslagen cola och vatten, 1 sked var 5e minut första timmen, 2 skedar andra timmen var 5e minut och så vidare. 

Nova 070902, Hemi 100802, vartlivitext.blogspot.com/
Svar på tråden magsjuk och hungrig 2-åring, vad ska jag ge honom?