• Norea

Hur mycket ersättning till nyfödd?

Har köpt nan 2 eftersom jag inte ska amma. På paketen står det att man kan ge den till nyfödda om de inte ammas också. men det står inget om dosering förräns från fyra månaders ålder. Är det någon som har nan1 som kan kolla doseringen till mig? har även köpt nan 1 på tetra men där står inget alls om dosering..

• Svar på tråden Hur mycket ersättning till nyfödd?
  • minasöner

nan1 är doseringen 2-4 v 80ml-150 ml. 1 mått per 30 ml vatten

Mammas två älsklingar ♥ William 060718 ♥ och ♥ Ludvig 080930 ♥
  • AnneSophie
    Norea skrev 2008-10-22 11:30:11 följande:
    Har köpt nan 2 eftersom jag inte ska amma. På paketen står det att man kan ge den till nyfödda om de inte ammas också. men det står inget om dosering förräns från fyra månaders ålder. Är det någon som har nan1 som kan kolla doseringen till mig? har även köpt nan 1 på tetra men där står inget alls om dosering..
    Om du avser att ge ersättningen till en nyföding så är NAN1 att rekommendera. Man kan ge NAN2 också, men kanske inte direkt (det blir nog för mycket för magen).
    På NAN1-paketet så står dosering.
    « Absolut bäst! -

»
  • Norea

annesohpie, det står på tvåan att man ger den till nyfödda om man inte ska amma. detta för att den innehåller järn, det gör inte ettan. om man ammar och ger tvåan, får bebisen för mycket järn i sig.

• AnneSophie
    Norea skrev 2008-10-22 11:41:20 följande:
    annesohpie, det står på tvåan att man ger den till nyfödda om man inte ska amma. detta för att den innehåller järn, det gör inte ettan. om man ammar och ger tvåan, får bebisen för mycket järn i sig.
    Ok, kanske nåt nytt då. Kan inte påminna mig om att det stod så när min dotter åt NAN.

Samtidigt känns det ju lite märkligt att dom inte redogör för doseringen för 0-4 månader om NAN2 nu kan/ska ges till nyfödda. Eller?
    « Absolut bäst! -

»
  • Miss Lau

Jag har inte ammat alls men gett Nan1 från födseln, kanske något som är ändrat?

I alla fall så är doseringen det som står på paketet, alltså pulver i förhållande till vattenmängd. Sen hur mycket bebisen vill ha kommer ni märka. Antar att ni kommer få tips och råd på BB om hur mycket det är lämpligt att börja med (beroende på bebisens storlek).

• Jesster
    Norea: Jo, men just järnet kan ge rejält med magknip även om man inte ammar Försökte ge dottern 2:an när hon var några veckor men det gick inte. När hon var 10 veckor däremot gick det jättebra.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • nenne40

Jag pumpar iofs ut bröstmjölk och ger ersättning vid sidan om, men jag fick lära mig att trappa upp mängden med 10 ml per dygn tills barnet äter så mkt det vill. Dvs första dygnet 10 ml per mål, andra dygnet 20 ml per mål, tredje dygnet 30 ml per mål osv. Detta oavsett om det är tillägg eller bröstmjölk.

Däremot vet jag inte om nan1 och nan2 som ni pratar om

Svar på tråden Hur mycket ersättning till nyfödd?