• WochE

Sjukskrivning de första 14 dagarna!

Ni som blivit sjukskrivna 14 dagar hur gjorde ni med ert läkarintyg, Läkaren förklarade att en kopia skall min arbetsgivare ha och en skall skickas till försäkringskassan, men då tänkte jag de första 14 dagarna är det ju i alla fall arbetsgivaren som betalar sjuklön måste försäkringskassan ha in det läkarintyget i alla fall får ju inte pengarna från dem i alla fall.

• Svar på tråden Sjukskrivning de första 14 dagarna!
  • WochE

Ja jag hade tänkt att lämna det redan idag så slipper jag tänka mer på det men läkaren sa att det andra ska försäkringskassan ha för att kunne bedömma hurvidare sjuklön skall betalas ut

Står så här ???
    Läkarintyg
    Om du är sjuk och borta från ditt arbete mer än en vecka måste du ha ett läkarintyg. Läkarintyget är till för att din arbetsgivare och Försäkringskassan ska kunna bedöma din rätt till sjuklön och sjukpenning. Intyget är bara en rekommendation och det ger dig inte automatiskt rätt till sjuklön eller sjukpenning.

så jag skickar väl ett till försäkringskassan med!!!

• WochE

Jag har nu varit och lämnat mitt läkarintyg till mitt jobb tog en kopia på orginlet för det var orginalet jag skulle skicka till Försäkringskassan sa läkaren. Har läst och läst och det står att om arbetsgivaren inte godtar min sjukskrivning kan man få pengar från F-Kassan så det är väl bäst att skicka det till försäkringskassan.

Svar på tråden Sjukskrivning de första 14 dagarna!