• Loren

Högt lambda-värde?

Jag undrar om det finns någon som kan lite om bilar, själv kan jag typ inget ;) Har just varit på besiktning med min Opel vectra kombi, årsmod. 99 och fått avslag för att lambdavärdet är för högt. Har sökt lite på nätet så jag förstår ungefär vad det innebär. Blir lite orolig att det ska blir svindyrt att fixa :( Vad "brukar" man behöva göra åt detta och vad kan det tänkas kosta? Förstår att det är stora varationer, men något bilmekare som har några kunskaper att dela med sig kanske finns?

• Svar på tråden Högt lambda-värde?
  • Farsan baloo82

Jag misstänker att du får köpa ny lamdasond, tror också dom e rätt dyra. Men koola på micro, mekonomen, biltema. Jämför sedan vad dom tar på skroten. det är mycket underskattat att handla därifrån ;)
    Lycka till.

• Loren

lamdasond, okej - ska kolla på det... Tack :)

• raggarn

Är värdet för högt kan det vara så enkelt att det är en läcka i avgassystemet efter lambdasonden som späder ut avgaserna och ger ett felaktigt värde. Är värdet för lågt är blandningen för fet och hc-värdet brukar då också vara fel.

• Deliverance

Farsan baloo82 skrev 2008-10-22 12:51:49 följande:

Jag misstänker att du får köpa ny lamdasond, tror också dom e rätt dyra. Men koola på micro, mekonomen, biltema. Jämför sedan vad dom tar på skroten. det är mycket underskattat att handla därifrån ;)Lycka till.
    En liten fråga bara, om det är självaste lambdasonden som är paj, ska inte lambdalampan lysa då..?
    Framgår inte i ts om den gör det eller ej.
  • Lucky Little Me

Lambdan va paj på våran bil utan att lampan lös.
    Vi köpte en ny på biltema (har för mej att den inte var så dyr) och montera dit den själva, dock fick vi ändå åka till verkstan då man var tvungen å "starta om datorn" i bilen, sen va allt prima igen.

• Farsan baloo82
    Deliverance skrev 2008-10-22 23:53:20 följande:
    Farsan baloo82 skrev 2008-10-22 12:51:49 följande:
    En liten fråga bara, om det är självaste lambdasonden som är paj, ska inte lambdalampan lysa då..?Framgår inte i ts om den gör det eller ej.
    Inte alltid...
  • Loren

Ska lämna in bilen på måndag så får vi se vad det kan vara...scary:(

Svar på tråden Högt lambda-värde?