• Uppfylldönskan

West Highland White Terrier

Så här är det, vi planerar att skaffa en liten hund om några månader/år.. Men vi vill vara säkra på att just den hunden passar just oss så försöker leta lite fakta om raserna som vi fäst oss vid.
    Men just denna rasen, West Highland White terrier, står det inte så mycket om? Så tänkte att någon här på familjeliv kanske har just en sån och kan berätta om rasen och hur dom upplever den..

Det jag skulle vilja veta är:
    * Kräver den långa promenader eller nöjjer dom sig med kortare? Alltså måste man promenera 3-4 timmar aktiv promenad om dagen för att den inte ska bli understimulerad/hyperaktiv eller kan man ta ca. 1 timmes promenad så är den nöjd? Såklart rasta den flera gånger om dagen! Men menar just den mer aktiva motionen..

* Hur är den mot sin matte? Håller den sig nära eller jobbar den mest själv?

* Är den en familjehund? Eller är den väldigt aktiv och kanske har hög jägarinstikt? Eftersom den förr användes till jakt (vad jag läst).

Det är ungefär det jag vill veta..
    Har försökt maila olika kennlar men alla har nästan missuppfattat oss så har inte fått svar på nått av det vi undrat.. Jag är hemma om dagarna och kommer vara det i ca. 2år till så kommer ha väldigt mycket tid för den.. Och nej, bara för att vi har barn så betyder det inte att vi inte har tid för hunden ;) Har alltid haft hund så det kommer inte bli några som helst problem..
    Kommer träna mycket lydnad och även köra lite aguility hemma då hunden blir äldre..
    Det jag tänkt med motionen UTÖVER rastningarna är ca. 1 timmes aktiv promenad, alltså mer motion än lek så hunden verkligen får röra på sig :)
    Förstår ni? Försöker förklara så mycket jag kan så inte nån här också ska missuppfatta oss.. Vill verkligen veta mer om rasen eftersom vi är väldigt intresserade av den men vill inte att det blir så att den verkligen inte passar oss..

Hoppas någon här har en sån hund som vill dela med sig om sina erfarenheter med hunden :)

• Svar på tråden West Highland White Terrier
  • vackrastarflow

Jag har en westie Han är nu 14 år och bor hos mina föräldrar. En jättemysig ras!

* Kräver den långa promenader eller nöjjer dom sig med kortare?
    Vi gick ut en halvtimme på morgonen, en halvtimme på eftermiddagen och en timme på kvällen när han var pigg och frisk. Nu går mina föräldrar oftare men kortare stunder.

Väldigt trogen sin familj, bryr sig ofta inte om andra.

* Är den en familjehund? Eller är den väldigt aktiv och kanske har hög jägarinstikt? Eftersom den förr användes till jakt (vad jag läst).
    Ja det är en jättemysig familjehund, tålig terrier men utan olater (om man uppfostrar den rätt). Jakten finns väl där lite, men inget man märker av såvida man inte fortsätter med det själv.

• racer x

Har haft en westie och jag tycker att dom är trevliga. Små men ack så tuffa.

Det jag skulle vilja veta är:
    * Kräver den långa promenader eller nöjjer dom sig med kortare? Alltså måste man promenera 3-4 timmar aktiv promenad om dagen för att den inte ska bli understimulerad/hyperaktiv eller kan man ta ca. 1 timmes promenad så är den nöjd? Såklart rasta den flera gånger om dagen! Men menar just den mer aktiva motionen..

Vi gick på agility med vår och hon gillade det.

Sällskapssjuk så det finns inte. Dom vill vara med överallt.

Ja, dom kan vara stimmiga men även man får lära barnen att det inte är någon leksak. Lite jakt finns väl kvar.

Hade det gått hade jag köpt en igen.

Finns även lite att läsa på westiealliansen.

• Woodcock

Känns som om du har tänkt igenom detta - kör! Kommer bli toppen.
    Hade en i familjen när jag bodde hemma som tonåring som jag tränade lydnad och agility med. Från ca 1 års ålder kunde jag ha henne lös med överallt. Gick ypperligt att "träna bort" den lilla viltinstinkt hon hade, men börja i tid.

Mamma har en på ca 3 år idag. Fantastisk liten tjej det med.

Det enda som jag personligen tycker ät lite jobbigt är att det är en trimras - men det är ju för att jag vill kunna fixa själv... Har en flatcoated idag själv och den kan jag ju putsa själv.

Sedan så vet jag inte om det är rastypiskt men mammas pratar mycket. På gott och ont. Vi hör ju att hon pratar och inte är arg, men andra kan tycka hon är "farlig". Jag tycker det är lite trevligt när hon "är med i konversationen" lite grand...

Lycka till!

• Uppfylldönskan

Ja det verkar som att det är en fin och mysig ras! Bara gott om den :) Ska läsa på dom sidor ni skickat och se vad som står där.. Karln min vill verkligen ha en sån men vill läsa om den så jag ser om det är en hund för oss innan vi skaffar den så det inte blir några fel någon stans :)

Tack så mycket för alla svar!

• racer x

Dom kan ha problem med höfterna. Och även hudproblem.

Bestämmer ni er för en så kommer ni att få mycket kul. Inte minst om ni får chansen att hälsa på när dom är så där 4 veckor gamla .

• magikatt

Jag har en Westie och jag skulle inte vilja byta bort henne för allt guld i världen.
    MEN det är en "sönderavlad ras" och de senast siffrorna jag hörde var att 80 % fick någon form av avelsfel.
    Min vovve har kvalster-allergi och så är hon mjukpälsad.

Men hon kan leva ett normalt hundliv ändå, den enda skillnaden är att jag ger henne en spruta var fjärde vecka för att "vaccinera" mot allergin.
    Plus att hon inte kan trimmas på grund av pälskvaliten och får därför inte ställas ut.

Hon har även avelsförbud, vilket alla hundar med dessa problem får.

Det jag gillar hos denna ras är att de är rubusta, har stående öron, är envisa, har behändig storlek och så naturligtvis för att det är den sötaste rasen i hela världen

Bilder på min ögonsten finns i mitt galleri.

Lycka till!

• vackrastarflow

magikatt

vad synd att det blivit så, när vi köpte Charlie verkade det inte finnas så många problem. vi hade lite lite eksemproblem i början men fick snabbt bukt på det och det kom aldrig tillbaka. annars har han varit lite känslig i magen, men det finns bra foder som hjälper där.

Svar på tråden West Highland White Terrier