West Highland White Terrier
Så här är det, vi planerar att skaffa en liten hund om några månader/år.. Men vi vill vara säkra på att just den hunden passar just oss så försöker leta lite fakta om raserna som vi fäst oss vid.
Men just denna rasen, West Highland White terrier, står det inte så mycket om? Så tänkte att någon här på familjeliv kanske har just en sån och kan berätta om rasen och hur dom upplever den..
Det jag skulle vilja veta är:
* Kräver den långa promenader eller nöjjer dom sig med kortare? Alltså måste man promenera 3-4 timmar aktiv promenad om dagen för att den inte ska bli understimulerad/hyperaktiv eller kan man ta ca. 1 timmes promenad så är den nöjd? Såklart rasta den flera gånger om dagen! Men menar just den mer aktiva motionen..
* Hur är den mot sin matte? Håller den sig nära eller jobbar den mest själv?
* Är den en familjehund? Eller är den väldigt aktiv och kanske har hög jägarinstikt? Eftersom den förr användes till jakt (vad jag läst).
Det är ungefär det jag vill veta..
Har försökt maila olika kennlar men alla har nästan missuppfattat oss så har inte fått svar på nått av det vi undrat.. Jag är hemma om dagarna och kommer vara det i ca. 2år till så kommer ha väldigt mycket tid för den.. Och nej, bara för att vi har barn så betyder det inte att vi inte har tid för hunden ;) Har alltid haft hund så det kommer inte bli några som helst problem..
Kommer träna mycket lydnad och även köra lite aguility hemma då hunden blir äldre..
Det jag tänkt med motionen UTÖVER rastningarna är ca. 1 timmes aktiv promenad, alltså mer motion än lek så hunden verkligen får röra på sig :)
Förstår ni? Försöker förklara så mycket jag kan så inte nån här också ska missuppfatta oss.. Vill verkligen veta mer om rasen eftersom vi är väldigt intresserade av den men vill inte att det blir så att den verkligen inte passar oss..
Hoppas någon här har en sån hund som vill dela med sig om sina erfarenheter med hunden :)