• gullet79

katt hjälp !!!

Våran lilla katt som blir 5 månader i nov har börjat äta på växter i hemmet,typ lilja som hänger,vad gör man åt det? finns det katt gräs att köpa?? vad beror det på? man vill ju gärna hjälpa han om det är så att det fattas nåt i hans kropp,nån vitamin el så...

• Svar på tråden katt hjälp !!!
  • Pepa77

Ingen fara. De kan äta den. men köp kattgräs du. Men mina fortsatte ändå att äta på de blommorna.

• DeHex

kan tyvärr inte svara på så mycket av dina frågor förutoma att Ja, det finns kattgräs att köpa som man kan plantera i en lite box eller kruka eller vad man vill. brukar finnas i vissa ställ för blomsterfröer.

men de kan juh vara något i maten som gör att katten äter gräs, hårbollar o linkande. men de kan juh även vara minerslbrist eller likande som du skrev. Sen en blomma som hänger är juh alltid kul för den kan man leka med på samma gång ;) häng upp nån leksaksmus eller boll i gummibans som kanske kissen börjar leka me de istället?

• gullet79

ja jag måste nog ta och testa detta med kattgräs..hihi jo vi har lite saker upphängda här hemma redan,han har bara gjort det här i 3 dagar...jag ska kolla upp om det finns nån vitamin/mineraler att köpa ...el så e det ju helt enkelt kul när blomman rör sig =)

• CTMT

Kattgräs ja. Vet inte vilka mineraler etc din katt kanske saknar, ring veterinär och fråga om du kan köpa något tillskott.
    Och se till så det inte är några giftiga växter som katten tuggar på... kan ju bli ordentligt sjuk isåfall! Ring veterinär och rådfråga!

• DeHex

håller med föregående skrivare om att kolla upp så de inte e nån giftig plante katten e på o river i.

Sen kan du även köpa katmyna el va de kallas o hälla på leksakerna så bler han kanske lite mer intereserad av dem istället :)

• gullet79

jo jag har redan ringt =)

• DeHex

oj förlåt. ser först nu att jag skrivit fel. ska juh vara katt mynta o inte kattmyna :-s

• gullet79

Blomman han äter på(liljan) var inget farligt,hon sa att han kanske saknar vitaminer,så jag ska köpa cat drops som har hög smältbarhet...kattmynta har han =) men kattgräset rekommenderade hon med,tack för svar...sen så tänkte jag på om han gör det lite för att få uppmärksamhet? för han gör det bara vissa tider,hehe

• colanappen

mina kissar äter oxå blommor eller tuggar på dem rättare sagt tror att det är mer ett tidsfördriv och roligt än nått annat.
    har provar kattgräs men d e vill inte ha.

• gullet79

Mönjeliljan (klivia) däremot har gifter i låg koncentration så det är sällan aktuellt med svår förgiftning av klivia!!! det är en sån jag har å jag litar på att hon vet vad hon pratar om? dom måste ju äta mängder av den för att det ska vara farligt! nu handlar det om typ betydligt mindre! ja äter gör inte min heller (tuggar) å boxas med den...om han inte har blivit sjuk på 4 dagar typ så lär han inte bli det heller sa hon..vet inte vad jag ska tro?? men i vilket fall så har jag ställt upp den i bokhyllan =) jag e ju mera rädd om min lilla misse än om en blomma !!

• gullet79

TISS00 : både du å jag får köpa plast blommor =)

• Kattägd

Vad är det för blomma hon äter på? Eftersom den hänger så kan jag tänka mig att det är en ampellilja du menar och de är absolut inte farliga för din katt, jag har massor med ampelliljor till mina katter att äta på, de är rätt lika kattgräs nämligen :)

• gullet79

ja det är en ampel lilja,finns ju olika liljor men tydligen så är den här jag å du menar INTE farlig för katten...tror ju knappast en veterinär lurar en,dom kan nog sitt jobb =) å vad jag vet behövde aldrig min mamma flytta runt dessa blommor,å inte dog hennes katter...ja det är som gräs =) klivia e oxå ofarlig! vi har haft många katter men inte f*n har dom dött av en lilja...hade han inte gillat växten el mått dåligt så hade han väl inte gått dit igen heller!?

Svar på tråden katt hjälp !!!