• Tintaglia

Gravid v. 31. Igår fick jag magkramper, ont i ryggen.. Vad händer?

Hej! Vore tacksam för någon som kan sprida lite ljus åt mig.

Fick liksom kramper i magen i går kväll, som om jag var magsjuk - visste inte om jag behövde kräkas eller gå på toa. Fick slutligen gå på toa tre gånger, men kramperna slutade inte trots det. Tog en varm dusch, blev bättre men inte helt. Hade hela tiden ont i ryggen och blev helt matt och orkeslös.

Jag la mig för natten, och fick sova men var hela tiden "medveten" om en molvärk i rygg o mage. Då jag vaknade i morse kom kramperna igen, men inte lika kraftigt. Molvärken finns där hela tiden, men som ett obehag än smärta. Fortfarande trött och matt i kroppen.. Hela magen är spänd, men det är den hela tiden..

Vet inte vad jag ska tro, var det sammandragningar jag hade igår kväll, så påverkade de mina tarmar och var smärtsamma. Och varför släpper inte molvärken?

Kan tillägga att det är mitt andra barn. jag har en son som jag nu måste ila o hämta på dagis. Han är 19 månader, och då jag väntade honom kände jag inte av några sammandragningar förän förvärkarna satte in..

Kort sagt: magbesvär eller bråkande livmoder?

Någon som känner igen sig, och vet vad det kan bero på?

• Svar på tråden Gravid v. 31. Igår fick jag magkramper, ont i ryggen.. Vad händer?
  • sheeba

Tror det är förvärkar du har hade väldigt mycket av det med mitt andra barn.
    Du får nog ta det lugnt lite, sedan hade jag nog pratat med bm och sätt vad hon säger kanske vill hon du ska göra en kontroll?
    Dålig  mage/kräkningar är vanligt i slutet när det är dax, hade det också ca 1 vecka innan han kom (2.a barnet)

• WochE

Jag har haft likadant. Hade en otäck tisdag förra veckan fick jätte ont i magen kunde knappt gå eller stå. Hade lite sjå med att gå och handla och sambon gick i sin stilla ro och dividerade om vad vi skulle ha och jag gick lutat mot vagnen och ville åka hem. Hade jobbat hela dagen. När vi kom hem beårdrade han mig att gå och lägga mig släppte lite men när jag sedan vaknade på morgonen hade jag grymt ont i ryggen. Har nu haft så en vecka, var hos läkaren idag och blev sjukskriven har gått hos sjukgymnast i över 3 månader för just ryggproblem. Efter att jag varit på jobbet idag och lämnat läkarintyget fick jag lite känningar igen i magen av de kramperna fick stå still och bara andas. är i vecka 34 så det är nog kroppen som säger till att nu tar du och lugnar ner dig. Något jag har sååååå svårt att göra men om jag inte vill att den lille kommer innan är det nog bäst att ta det lugnt. ...

• Tintaglia

Tack för era svar. Förvärkar FÅR det inte vara, och även om jag hade tankar åt det håller när det var som värst så hoppas jag att jag känner igen dem då de kommer, som jag gjorde sist. Då var det ingen tvekan..

Jag mår bättre nu, molvärken kommer lite då och då men är inte alls lika påtaglig. Jag får helt enkelt ta det lugnt, och blir det inte värre så avvaktar jag. Annars ringer jag min supergoa barnmorska på Barnmorskemottagningen, så får hon råda mig.

Tack igen! Det är tur att FL finns, man blir så mycket lugnare när man vet att det finns fler där ute som upplevt samma sak, och som gärna delar med sig av sina erfarenheter..

• HNA
    Tintaglia skrev 2008-10-22 20:52:17 följande:
    Tack för era svar. Förvärkar FÅR det inte vara, och även om jag hade tankar åt det håller när det var som värst så hoppas jag att jag känner igen dem då de kommer, som jag gjorde sist. Då var det ingen tvekan.. Jag mår bättre nu, molvärken kommer lite då och då men är inte alls lika påtaglig. Jag får helt enkelt ta det lugnt, och blir det inte värre så avvaktar jag. Annars ringer jag min supergoa barnmorska på Barnmorskemottagningen, så får hon råda mig.Tack igen! Det är tur att FL finns, man blir så mycket lugnare när man vet att det finns fler där ute som upplevt samma sak, och som gärna delar med sig av sina erfarenheter..
    förvärkar det är inte riktiga värkar och man  FÅR känna av dom efter v. 30. helt normalt, men man måste ta det lugnare om dom har kommit. det är kroppen som säger ifrån. jag är i v.30. har gått hem från jobbet i fredas och idag fick en sån energikick. har gjort ordning i trädgården, putsat fönster, rullat 1 kg kötbullar, bakat, mm. sen fick jag jätte ont i magen och ryggen plus stark molvärk som när man har mens. har ringt min läkare och han sa att det är förvärk. fick ligga och villa, tog varm dusch. vart lite bättre men molvärken är irriterande och magen är stenhård. hoppas blir bättre imorrn. kram
  • Tintaglia

Oki.. Förväxlade förvärkar o förlossningsvärkar. Då är det väl bara att bita ihop, då.

• HNA

japp, tänk vad mycket vi gravida måste gå igenom...,,fniss,, Flört hoppas du mår bättre idag. jag känner lite av molvärk och magen är fortfarande hård. inatt var det ingen kul men nu är det lite bättre. ska inte anstränga mig jätte mycket. och det är så svårt....... man vill hinna med så mycket innan bebisen kommer........ ha en bra dag. kram

• WochE

Min mage känns också bättre idag. Har börjat förstå mig på mina förvärkar, jag kan inte rusa runt när jag får dem utan man får stanna upp och andas lite lugnare och nu blir jag inte lika nervös när de kommer längre. Blev sjukskriven igåra så det blev inte mer jobba denna vecka skulle jobbat fram till söndag sen skulle jag gått på semester men det tyckte inte läkaren. Känns jätte konstigt att bara vara hemma. Nu ska jag på vattengympa och sen bara ta hand om mig själv för att sen i kväll gå ut och äta med jobbet.....

Svar på tråden Gravid v. 31. Igår fick jag magkramper, ont i ryggen.. Vad händer?