• bubbli

Beräkna FP som vikarie?? fattar inte,alla säger olika?!

Jobbar som månadsanställd 60% och jobbar även timmar för att få upp inkomsten.

Hur ska jag räkna ut min årsinkomst egentligen?

Ena handläggaren säger att jag ska ta varje lönespec. sedan 6 månader(där är både mitt OB och extra-timmarna med!)
    och räkna ihop sammanlagda summan delat på 6=månadslön i snitt.
    sedan ta det gånger 12=årsinkomst.

en annan j*vel säger att jag ska ta min månadslön gånger tolv och SEDAN räkna ut EXAKT hur många timmar jag jobbat och ta det gånger hit och dit och DESSUTOM räkna med det exakta OB-tillägget??

jag fattar nada.

Om jag räknar som den första handläggaren sa måste det ju bli rätt,eller hur?

stä

• Svar på tråden Beräkna FP som vikarie?? fattar inte,alla säger olika?!
  • Carisma95

Förstår inte vad du menar riktigt med andra exemplet men...

Har du oregelbunden månadslön, dvs med OB-tillägg osv så ska du räkna ihop det du faktiskt tjänat under de senaste (vanligtvis) 6 månaderna. Räkna ut en snittlön på dessa 6 mån och sen ta x 12 för att få årslönen.

Det är inte årslönen x 0,8 x 0,97 /365 du tänkte på ovan? Det är i så fall hur du räknar ut hur mycket du ska få i FP per DAG! (Inte hur du räknar ut din SGI).

A stumble may prevent a fall....
  • bubbli

nej,jag ska anmäla ny årsinkomst för att ändra min SGI.

jag fattade inte alls vad hon menade i exempel två,det första exemplet är rätt enligt handläggare nummer tre som jag pratade med nu.

nytt dilemma.

Årsarbetstid?
    hur fasiken räknar man ut det/får tag i det?

• Carisma95

Om du har lön och andra ersättningar i pengar hela året kan din årsinkomst beräknas med hjälp av den totala lönen så här:

månadslön x 12 veckolön x 52 eller timlön x 2080 timmar

Om du inte har helgersättning multipliceras vecko- eller timlönen med 50 veckor respektive 2000 timmar.

Från http://www.forsakringskassan.se/fakta/sgi_anstalld/?page=/privatpers/sjuk/omsjuk/sgi/index.php

• bubbli

jo,alltså..har läst det och gjort precis så.
    tagit ett snitt på vad jag tjänar i månaden och gånger 12=årsinkomst.Skitenkelt,precis som jag trodde. Handläggare nummer två hade antagligen en dålig dag.

men nu måste jag ju fixa ett snitt på min årsarbetstid som ska stämma med vad jag jobbat?

jag jobbar enligt mitt 60% schema 22,20 tim/veckan.
    men det stämmer ju inte med mina extra timmar då?

ååååh,jag hatar att behöva göra sånt här!!
    kan inte nån annan räkna ut skiten åt mig?

• Carisma95

Om du redan räknat ut SNITTlönen per månad, varför ska du då räkna ut snitt arbetstiden..?

• Carisma95

Det lättaste är ju att be arbetsgivaren skicka in ett arbetsgivarintyg med arbetad tid + inkomst till FK så får FK lösa det.

• bubbli

tack.

du är en pärla.

tänker INTE sitta och krångla med det här mer nu,nu får dom räkna ut det själva.

• Carisma95
    bubbli skrev 2008-10-22 16:29:00 följande:
    tack.du är en pärla. tänker INTE sitta och krångla med det här mer nu,nu får dom räkna ut det själva.
Svar på tråden Beräkna FP som vikarie?? fattar inte,alla säger olika?!