Tips på hur man lättast får bort gammalt kakel
Skulle riva bort kaklet i köket idag men det satt alldeles för hårt. Fick bara loss småflisor. Använde stämjärn, hammare och kofot.
Någon med bättre förslag?
Skulle riva bort kaklet i köket idag men det satt alldeles för hårt. Fick bara loss småflisor. Använde stämjärn, hammare och kofot.
Någon med bättre förslag?
Japp,det finns ett speciellt redskap som man liksom filar ur fogen med, sen tror jag att plattorna ska lossa läöttare!! testa!!
Vi håller på att kakla om vårat badrum och har en plattsättare här. Han säger att man kan sätta kakel på kakel. Så det tänker vi göra i köket.
Tänk på att gammalt kakel kan vara uppsatt med murbruk som innehåller asbets. Kommer inte ihåg när asbetsen förbjöds men det var inte för så länge sedan som man kan tro.
Vi använde en stor slagborrsmaskin. Såg ut som ngn slags maskingevär. På den sitter det som en stort "skruvmejsel" som hårt hackar/slår sönder kaklet :)
Då blir det ju en väldigt utåtstående/djup kakelsida??
Lu å Ossis mamma skrev 2008-10-22 21:45:38 följande:
Ja och dessutom om huset är gammalt så vet man ju inte vad som gömmer sig bakom det gamla kaklet Fuktskador, obefintlig fuktspärr osv.
Jag vet att man kan göra det men tror inte jag skulle vilja göra det.
miss nöjd skrev 2008-10-23 11:26:53 följande:
Hur lossar man bäst kakel i köket utan att skada vägskivan eller gipsskivan?
Nuförtiden går det utmärkt att måla över kakel om man vill behålla kaklet men har tröttnat på färg eller mönster.
www.viivilla.se/bygg/kakel--klinker-1/skydda-koksvaggen-mala-gammalt-kakel-och-fa-en-ny-vagg/