• Labolina 4

Hjälp! Jag åt gravad kallrökt lax i vecka 3.

Hej,

Ni måste hjälpa mig. Är i vecka 11, var idag på inskrivningssamtal på BVC.

I vecka 3, alltså när barnet var 7 dagar sedan ägglossning så åt jag gravad kallrökt lax på restaurang. Ja, det var som huvudrätt så det var en bit.

I brochyren för gravida står det att man absolut inte skall äta kallrökt.
    Tog upp detta med barnmorskan om vad som kan ha hänt, men hon visste bara att man inte skall äta detta. Du får kolla upp på forum eller ringa livsmedelsverket sa hon.
    Så dåligt.

Vad är riskerna? Det var ju så tidigt i graviditeten?
    Vad finns att göra idag, provtagning e.t.c?

Snälla någon som vet eller har erfarenhet att delge mis.
    Tackar för alla svar...

• Svar på tråden Hjälp! Jag åt gravad kallrökt lax i vecka 3.
  • maddan86

jag åt sunkig sushi samma dag som jag fick plusset innan plusset alltså.... = )eller sunkig och sunkig men inte den bästa kanske

• skånetös78

Så tidigt i graviditeten tar barnet ingen näring från dig så du kan vara lugn!

**Den 6/9 blev jag Fru!**
  • Deep Love
    Jag undrar bara hur folk gjorde förr?? Det är sån hysteri att man får inte äta det och man får inte äta detta när man är gravid... Men hur gjorde dom förr då? Då va det inte en massa prat om sånt.. och kolla...vi lever!!
  • PepparSalt

...och jag åt kallrökt lax idag och är i v 39 =)

Instämmer med föregående skrivare "deep love", alla dessa varningar skapar hysteri hos folk. Förr fanns inget "bäst före datum" på livsmedel, man luktade och kände. Gällande listeria bakterier och annan varning för gravida, så tycker jag att sunt förnuft räcker!

• La Lola
    maddan86 skrev 2008-10-22 17:46:34 följande:
    jag åt sunkig sushi samma dag som jag fick plusset innan plusset alltså.... = )eller sunkig och sunkig men inte den bästa kanske
    Ja men sushi är ju ok.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • La Lola

Från kostråden:
    "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

• Dreamzi

Det är ingen fara. Det enda som man absolut inte skall ätya är opastoriserat. Annars använd sunt förnuft. Om amn skulle leva på gravad lax är det värre men få människor gör det. Ingen fara.

• Howdahkan

Du var inte ens gravi i v.3 så det är nog ingen risk att du ställt till med nåt.
    Vad än du åt den veckan var ut ur din kropp innan du ens plussade.
    Skulle det vara farligt att äta nåt i graviditets veckan 3 så skulle inga fertilakvinnor kunna äta nåt på listan från BM...

Sen får fostret sin näring från gulsäcken fram till v.8 tror jag det var och först då delar man blodomlopp med sin baby...

ALl information man får idag som gravid borde tas med en nypa salt efter som dom ändrar sina rekommendationer hela tiden.

Njut av din graviditet!

• Aquavit

Dåligt att BM inte har koll på kostråden!!
    Som La Lola skriver så är det ok att äta både gravad och kallrökt lax om den är hyfsat färsk, allt enligt de officiella kostråden från Livsmedelsverket, och det lär den säkert vara på restaurang!

• La Lola
    Aquavit skrev 2008-10-22 18:12:55 följande:
    Dåligt att BM inte har koll på kostråden!!Som La Lola skriver så är det ok att äta både gravad och kallrökt lax om den är hyfsat färsk, allt enligt de officiella kostråden från Livsmedelsverket, och det lär den säkert vara på restaurang!
    Exakt.
Svar på tråden Hjälp! Jag åt gravad kallrökt lax i vecka 3.