• Vangelia

Alla som har erfarenhet av torsk på spädbarn TIPS mottages

Nelly som är 6 veckor har haft det hela tiden i princip har gått bort någon dag med lila pensling men hon får tillbaka det på en gång, Ammar inte så inget problem med det. Nu fick vi det här mycostatin till henne, har det hjälpt er? Hon har förmodligen fått ner det i tarmen också så det sitter inte bara i munnen. Om ni använt er av andra huskurer typ bikarbonat, citron etc så får ni gärna skriva hur ni gjort, Hur mycket vatten till bikarbonat osv. Tänk på att hon är bara 6 veckor så lingonsylt tex tänker jag inte stoppe i henne. Vill så gärna hitta nått som hjälper eftersom hon uppenbart är besvärad av svampen.

Nina&Nelly

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 18:26
    P:S skall tillägga att vi provat vichy vatten utan resultat.

• Svar på tråden Alla som har erfarenhet av torsk på spädbarn TIPS mottages
  • MsBeauty

vichyvatten på en topz och pensla på det drabbade området. min son hade det ganska länge, men det gick bort efter några omgångar av lila pensling, så jag behövde inte prova med vichyvatten. men de rekommenderade det på Neo och BVC.

• Vår stora lillbebis

Vår son har haft det från han var ca 3 veckor(är 11 veckor nu), det "lila" medlet hjälpte inte, inte heller Mycostantin som vi körde med i en månad ungefär. Vi träffade då en barnläkare som tyckte vi skulle sluta med det och att det med tiden kommer försvinna av sig själv, alltså när bakteriefloran i munnen är utvecklad.
    Läkaren menade att vår son inte känner av torsken, hur märker du att hon besväras av den?

• Vangelia

Hon har väldigt mycket på läpparna och när hon ska suga så kan hon bli gnällig, och sen går det ju ner i tarmarna om det blir för mycket och en doktor sa att det tyder på att det gått ner i tarmarna om dom får tillbaka det? Hmm ja , inte vet jag... men nått besväras hon av iaf... och dom dagarna som det var borta så var hon på mycket bättre humör.

• Vår stora lillbebis

Okej, nej det låter ju inge bra. Antar att du redan nu kokar alla nappar varje dag, både till flaskorna och om hon har vanlig napp? annars smittar hon om sig själv via napparna.

• La Linda

jag fick ett tips av en annan 1 dl vatten å en tsk bikarbonat, hon fick tipset på bvc.. jag ska själv dit imon å fråga, för lill killen va plötsligt jätte orolig å ville inte ta tag som vanligt, men vi skrapade med en blöt tunn handduk å då blev det genast bättre, fast det är mycket i hans lilla mun =(

lycka till!

• Luxuz

Min son är 4 veckor och har haft torsk i ca 2 veckor, men nu är det mer eller mindre borta (av det man kan se). När vi var på bvc och sköterskan såg torsken rekommenderade hon vichyvatten och en vecka senare hade en del försvunnit, men han hade också fått det i tarmarna, tror jag, plus att jag kände av det på bröstvårtorna så hon skrev ut mycostatin. Och det har som sagt hjälpt, bara på några dagar blev det mycket bättre. I och för sig så tyckte jag att vichyvatten och vatten + bikarbonat (1 dl vatten och 1 tsk bikarbonat, tror jag) hjälpte också.

• Vangelia

Ska ta och stå ut med mycostatinet några dagar och se om det blir bättre, annars blir det bikarbonats test, ni som använt mycostatin, hur gjorde ni för att behandla, spädde ni, penslade, dropade i munnen?

• PetraGbg

Har själv haft samma besvär med ihållande svamp. Vår son Jakob är nu 8 veckor och har haft det från vecka 1-2. Det har varit en hård kamp och han fick äta mykostantin i 4-5 veckor. I perioder har han också påverkats av det och av medicinen tror jag... suck..
    När vi inte såg förbättring efter 4 veckor rådfrågade vi läkare och det är tydligen svårt att få mykostantinet att verka då de ska försöka ha det i munnen under minst 30 min till en timme i munnen. Alltså lagom ungefär en timme innan amning. Ibland kräks han nästan av medlet så det är inte så lätt, men nu är han i stort sett svampfri. Har senaste veckorna kört stenhårt med 1dl vatten och 1 tsk bikarbonat som jag blandar till varje dag. Använder en tandborste (för barn) och låter honom bita/suga på den ordentligt efter varje måltid, sen har vi dessutom kombinerat med mecinen tills den tog slut. Dessutom tvättar jag mina bröst före och efter varje amning och kokar hans nappar dagligen och sköljer av dem i bikarbonaten efter varje byte.. Ett stort lycka till!!

• frigis

Vanlig ramlösa och en typ tops och pensla på tungan funkar jätte bra

• La Linda

ramlösa har inte samma effekt som vichyvatten sa dem på min bvc för det saknar nått salt ämne som vichyvatten har..

• Vangelia

Nej fy sjutton för mycostatin... hon kräks, verkar bli väldigt illamående av det, orolig, vrider sig, gråter... näää.. om det är så som någon skrev här att det ska försvinna av sig självt så tror jag hennes reaktioner på svampen är att föredra framför reakionen på medicinen.Ska prova bikarbonat, kanske jag iaf kan hålla efter det så det inte blir så mycket... tänker verkligen inte plåga i henne mycostatin om det finns läkare som säger att det är ok att låta det vara...

Svar på tråden Alla som har erfarenhet av torsk på spädbarn TIPS mottages