• Anonym

Anmäld för bedrägeri :-(

Har nu blivit anmäld till polisen av fk av för många felaktiga tfp.. är så orolig för vad som kommer att hända!? Någon som kan rutinerna kring det här?
    Inser att min historia på vad som hänt är kluddig, och jag har tyvärr inga bevis på vad som hänt. Hur ställer sig dom till det?
    Mest nervös för fängelse.. så jag spyr snart,, kan inte sova riktigt o tänker på mina barn

• Svar på tråden Anmäld för bedrägeri :-(
  • Spicy woman

Fängelse får du nog inte, men du blir nog återbetalningsskyldig. Böter kan det ju bli också.

• fruis

Fängelse behöver du inte oroa dig för eftersom det kostar samhället mer att ha dig inlåst än att kräva tillbaka pengarna och böter. Var helt ärligt och säg bara precis vad du minns. Bli inte nervös och börja ljug för då blir det hela bara värre.

Grundfrågan du bör ställa dig är: har jag fuskat med flit för att få mer pengar?

• Anonym

kan tänka mej att det blir någon prick i registret ..återbetskyldig JA troligtvis böter det krävs tydligen att man fuskar ganska många gånger för att bli anmäld reagerade du inte redan efter första gången?

• Therese6699

Det blir fråga om återbetalning och i värsta fall böter.

Det pågår diskussioner inom socialförsäkringen att göra som dom gör i England när man upptäcker "bedrägerier". Då får man ett bidragsstop på en viss tid där man inte kan få ut vissa bidrag på grund av att man har fått ut för mycket pengar innan.

Men det är inget som är på ingång den närmaste tiden.

• Hjege

Har du jobbat och samtidigt tagit ut tfp?
    Då blir du återbetalningsskyldig och förmodligen bötfäld för osant intygande. Om det ska bli fängelse så måste det vara väldigt grovt, men du intygar ju på heder och samvete att dina uppgifter är korrekta när du anmäler tfp, varför gjorde du det om de inte var det?

Anonym skrev 2008-10-22 19:11:55 följande:
    Har nu blivit anmäld till polisen av fk av för många felaktiga tfp.. är så orolig för vad som kommer att hända!? Någon som kan rutinerna kring det här?Inser att min historia på vad som hänt är kluddig, och jag har tyvärr inga bevis på vad som hänt. Hur ställer sig dom till det?Mest nervös för fängelse.. så jag spyr snart,, kan inte sova riktigt o tänker på mina barn
  • Anonym

Jag förstår inte riktigt vad som har hänt? Menar du att du har fuskat med tfp? Tagit ut tfp och samtidigt jobbat? Hur många tillfällen rör det sig om? Hur kan det ha blivit så? Jag har lite svårt att förstå hur man av misstag kan fylla i så att det blir fel. Om du inte har en godtagbar förklaring till hur det har blivit så, antar jag att man kommer utgå ifrån att det handlar om medvetet bedrägeri. Skulle inte vilja vara i dina kläder, ts.

• Anonym

Som sagt så är det som hänt väldigt komplicerat och är inte säker på att jag ens kan förklara det på ett bra sätt. Min sambo var med om en olycka så jag fick under en period ta tfp för att min yngsta dotter inte börjat på sin dagisplats. Då sa handläggaren på fk att jag skulle fylla i de dagr då jag skulle ha jobbat. Klart..tänkte jag, och ringde chefen för att få mitt schema.. då säger hon att det finns inget schema för dig (jobbar inom vården) då har den raden tydligen plockats bort under min tid som mammledig. Ringer då facket som säger att hon måste plocka fram ett schema till mig. Om länge så ger hon mig ett på den procentsats jag arbetat på men dock inte mitt namn. ".- Här, ta denna så länge o använd". Vilket jag då har gjort.
    Går efter några månader tillbaka till mitt jobb. Efter ett tag hör Fk av sig till min arbetsgivare om att få in alla de dagar på när jag har jobbat eller varit ledig. Då skickar hon in de dgr på det schemat jag började gå på när jag kom tillbaka till jobbet. Vilket uppenbarligen blir jätte fel i deras system. Har dock nu börjat betala tillbaka till dom.
    Ja.. som sagt.. kan inte förklara det bättre.

• Hjege

Jag tycker att du ska kontakta facket för detta fallet.
    De får hjälpa dig att reda ut det.
    Är du fast anställd? Har du fast procent arbetstid per månad?

Anonym skrev 2008-10-22 19:31:56 följande:
    Som sagt så är det som hänt väldigt komplicerat och är inte säker på att jag ens kan förklara det på ett bra sätt. Min sambo var med om en olycka så jag fick under en period ta tfp för att min yngsta dotter inte börjat på sin dagisplats. Då sa handläggaren på fk att jag skulle fylla i de dagr då jag skulle ha jobbat. Klart..tänkte jag, och ringde chefen för att få mitt schema.. då säger hon att det finns inget schema för dig (jobbar inom vården) då har den raden tydligen plockats bort under min tid som mammledig. Ringer då facket som säger att hon måste plocka fram ett schema till mig. Om länge så ger hon mig ett på den procentsats jag arbetat på men dock inte mitt namn. ".- Här, ta denna så länge o använd". Vilket jag då har gjort. Går efter några månader tillbaka till mitt jobb. Efter ett tag hör Fk av sig till min arbetsgivare om att få in alla de dagar på när jag har jobbat eller varit ledig. Då skickar hon in de dgr på det schemat jag började gå på när jag kom tillbaka till jobbet. Vilket uppenbarligen blir jätte fel i deras system. Har dock nu börjat betala tillbaka till dom. Ja.. som sagt.. kan inte förklara det bättre.
  • Anonym

Jo, jag är fast anställd. Jobbar i dag 100% men vid det tillfället 75%. Vet inte hur facket ska kunna hjälpa mig i ett polisärende?... känns som att jag lite har godkänt det hela med tanke på att jag börjat betala tillbaka. finns ju inga egentliga bevis på vads som hänt heller.. schemat jag fick av chefen har jag ju sedan länge slängt.

• Miss Lau

Som redan sagts, du behöver inte oroa dig för fängelse. Betala tillbaka och i värsta fall böter är vad du kan räkna med.

• Hjege

När man fyller i tfp så anger man de dagar man skulle ha arbetat, där kan facket hjälpa dig att begära dokument för dessa dagar då din arbetsgivare för aktuell månad ska kunna uppge schema för dina 75%, vilket var det du hade. Om du uppgett rätt så ska du inte behöva återbetala något. Varför slängde du bort så viktiga papper? Allt du kräver ersättning för skall du kunna verifiera i någon form av underlag.

Anonym skrev 2008-10-22 19:42:33 följande:
    Jo, jag är fast anställd. Jobbar i dag 100% men vid det tillfället 75%. Vet inte hur facket ska kunna hjälpa mig i ett polisärende?... känns som att jag lite har godkänt det hela med tanke på att jag börjat betala tillbaka. finns ju inga egentliga bevis på vads som hänt heller.. schemat jag fick av chefen har jag ju sedan länge slängt.
  • Anonym

Detta kanske får gå under kategorin "lärpengar"? Det är viktigt att hålla reda på papper som kan styrka hur man har arbetat, kvitton osv.

Svar på tråden Anmäld för bedrägeri :-(