• Thessan84

Hallonbladste... Vad har ni för erfarenheter av det?

I vilken vecka ska man börja dricka det?

• Svar på tråden Hallonbladste... Vad har ni för erfarenheter av det?
  • Tinkerbelle

Man kan börja dricka thé på enbart hallonblad när man går in i 3 trimestern för att stärka livmodern inför förlossningen. Drack det från v. 28 när jag väntade dottern, sista veckorna lade jag till nejlikor, kanel och kardemumma och då fick jag ökade SD. Innan det hade jag inte ökade SD. Men jag tror att hallonbladen hjälpte min livmoder efter förlossningen och under den. Jag blödde lite, hade inga smärtor efteråt när livmodern drog ihop sig och hade avslag 1-2 veckor och det var inte mycket.

Här är en lista på några teer och när och varför/varför inte man kan dricka dem under graviditeten:

Basilikate
    För att sätta igång en förlossning dricker man te på basilika. 3 tsk torkade blad per kopp. Lägg de i kokande vatten och låt dra i 10-20 min. Drick 3-4 koppar per dag (7,5-10 dl)
    Använd även ingefära för att skynda på förlossningen om den drar ut på tiden.
    Basilika bör som te endast drickas inför förlossningsdags eftersom den kan sätta igång en förlossning. Kan med fördel alltid användas som krydda i maten.

Hallonbladste
    Hallonbladste skall man dricka den tredje trimestern, alltså börja två-tre månader INNAN förlossningen för att stärka livmodern och som då underlättar förlossningen. I tredje trimestern är det som träning och uppbyggnad inför förlossningsarbetet. Den sammandragande effekten stärker livmodern så den blir spänstig och arbetar effektivt under förlossningen samtidigt som den kramplösande effekten gör den avslappnad. När sedan förlossningen är avklarad skall man fortsätta dricka hallonbladste ytterligare minst en månad för att livmodern skall återhämta sig snabbare.
    2 tsk (2g) hallonblad per kopp, sila efter 5-10 min. Drick 1 kopp per dag mellan måltiderna, totalt 3 koppar
    Innan tredje trimestern skall man undvika det eftersom det kan orsaka missfall om man har en tidigare historia av missfall, just pga. av att den framkallar sammandragningar som man inte vill ha tidigt i graviditeten.

Kryddnejlika
    För att ytterligare öka på livmodersammandragningar och sätta igång en förlossning och bättra på värkarbetet så dricker man hallonbladste med kryddnejlika i de sista 2-3 veckorna före beräknad förlossning, 2-3 kryddnejlikor per kopp te.
    Kryddnejlika kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kryddnejlika tidigare i graviditeten.

Kanel
    Kanel har även det en starkt sammandragande effekt och kan med fördel även det användas inför en förlossning. 1 tsk per kopp 2-3ggr dagligen.
    Kanel kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kanel tidigare i graviditeten.

Läkeverbena (Järnört)
    Läkeverbena används för att sätta igång förlossning eller för att förstärka värkarna under förlossningsarbetet. Läkeverbena ökar även mjölkproduktionen vid amning. Den har också en svettdrivande, urindrivande och laxerande verkan.
    Läkeverbena skall inte användas under graviditet innan man vill sätta igång förlossningen då den kan framkalla abort.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra och Lillebror i magen ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Zette

Jag drack hallonbladste 3 ggr dagligen från V35 och inget. hon kom inte ut för det.

Jag tror banne mig att jag prövade alla de tusentals olika huskurer som finns inklusive en massa sex men nej.

Fick tom en hinnsvepning utan att det blev bäbis.
    Jobbigast var att tappen var mogen avkortad och öppen 2,5cm från V35.

• tinaaaaaa

jag tyckte inte de funkade alls med hallonbladste eller kanske lite de gick ju snabbt när det äntligen satte igång.. men det behöver ju inte beror på hallonbladste`t

• EttElaktTroll

Hallonblad innehåller oxytocin. I kroppen tillverkas oxytocin av hypofysen som ett avslappnande och rogivande ämne. Inom sjuklvården används det bl. a. för att starta förlossningsarbetet. Vid ett avkok blir sällan så påtagliga effekter, som att omgående dra igång en förlossning. Men barnmorskor har i alla tider rekommenderat hallonbladste i graviditetens sista fas, för att förbereda kroppen på födseln och för att allt detta ska fungera stärkt och smidigare. För att den gravida inte ska riskera ett för tidigt förlossningsarbete ska produkten inte tas förrän vecka 35.

• Thessan84
    Zette skrev 2008-10-22 20:24:10 följande:
    Jag drack hallonbladste 3 ggr dagligen från V35 och inget. hon kom inte ut för det.Jag tror banne mig att jag prövade alla de tusentals olika huskurer som finns inklusive en massa sex men nej.Fick tom en hinnsvepning utan att det blev bäbis.Jobbigast var att tappen var mogen avkortad och öppen 2,5cm från V35.
    Suck vad tråkigt... Väntan blir extra lååång!
  • Zette
    Thessan84 skrev 2008-10-22 20:26:24 följande:
    Suck vad tråkigt... Väntan blir extra lååång!
    Ja kanske men min kom lite tidigare iaf. om det nu är någon tröst.
  • Väduren06
    Zette skrev 2008-10-22 20:33:24 följande:
    Ja kanske men min kom lite tidigare iaf. om det nu är någon tröst.
    I vilken vecka fick du bebis?
  • Zette

V38 kom hon ut.

Väduren06 skrev 2008-10-22 21:02:53 följande:
    I vilken vecka fick du bebis?
  • Väduren06

okej då var du öppen o tappen förkortad i ca 3 veckor alltså?
    Igår fick jag reda på att min tapp e förkortad till 1 cm, har nog vart i ca en vecka nu..
    Men då kan jag alltså få vänta ett bra tag till *åhh*

Svar på tråden Hallonbladste... Vad har ni för erfarenheter av det?