• Skruttet

4-åring som gnäller/gnyr/skriker då hon är kissnödig nattetid

Min tjej som är fyra år har väldigt sällan kissat på sig i sömnen under nätterna. Hon har verkligen varit jätteduktig från dag 1! Men hon vaknar en till två gånger per natt och gnäller/gnyr/skriker och gråter för att hon är kissnödig. Hon gråter tills vi kommer in och antingen får hon själv gå eller så bär vi henne till toaletten. Där fortsätter hon gråta och är på ett jäkla humör! Oftast knallar hon in (efter att hon kissat och bytt trosor) till sin säng efteråt och somnar rätt snabbt om. Det verkar som att hon inte är riktigt vaken utan att hon gråter, härjar och är arg nästan i sömnen. Så här är det varenda natt med något få undantag. Någon som känner igen sig?

Hygglighet är som luften i däcken - den kostar ingenting men gör resan angenämare.
  • Svar på tråden 4-åring som gnäller/gnyr/skriker då hon är kissnödig nattetid
  • tjenixen

Japp, det känner jag igen.
    Vår lille kille på 3,5 uppför sig ungefär likadant. Han börjar gnälla och fara runt i sin säng och går sällan upp själv utan vi får hämta honom och sätta honom på toa. Han kissar och vi bär in honom igen och han somnar om. Ibland är han ilsken men oftast går det rätt så smidigt.

• Alvi

Så har vi det med vår tjej med. Hon har blöja eftersom hon kissar mitt i natten, men varenda kväll vid 22 vaknar hon och gnölar och hennes pappa (jag kan inte, hon vägrar när jag kommer) får lyfta upp henne och in på toaletten, annars slutar hon aldrig gnälla.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Skruttet

Ja, vi har provat att vänta ut henne men det går inte. Nå, det blir väl bättre så småningom hoppas jag. Upplever dock att hon inte har riktigt samma beteende då hon sover i vår säng, det är lite märkligt.

Hygglighet är som luften i däcken - den kostar ingenting men gör resan angenämare.
  • jordnöten

Exakt lika har vi varje natt. Känns inte som sonen är riktigt vaken, utan han märker bara att något är fel, men verkar inte förstå att han är kissnödig utan blir bara orolig och gnyr eller skriker. Men problemet är ur världen så fort han fått kissat på toa. Önskar han tog sig till toa själv på natten, men ignorerar man skriket eller gnyendet då kissar han på sig så det är ju inte ett alternativ.

• fordsierra

Har ni försökt att ta upp henne till på toa när ni lägger er? Kan fungera, har hört fler som har lyckats med det då deras barn antingen kissat påsig nattetid eller blivit kissnödga!

• Skruttet
    fordsierra skrev 2008-10-24 09:54:37 följande:
    Har ni försökt att ta upp henne till på toa när ni lägger er? Kan fungera, har hört fler som har lyckats med det då deras barn antingen kissat påsig nattetid eller blivit kissnödga!
    Det ska vi prova! Kan faktiskt fungera! (arg som ett bi är hon hursomhelst då hon vaknar på natten för att kissa så på sämre humör kan hon ju inte vara ).
  • Min Aida

Har ett liknande problem:
    Vår dotter har inte ens kissat i sängen när vi började träna henne att bli blöjfri. Hon blev faktiskt blöjfri först på natten och sedan dagtid!
    Hon har varit blöjfri över 1,5 år nu (hon är 3,5 ca), men nu helt plötsligt så har hon börjat kissa på sig i sömnen, eller kan stå och titta på mig eller min man och så frågar vi är du kissnödig? nej, säger hon, och så en sekund senare står hon och tjuter för att hon kissat i trossorna. förstår inte vad som hänt det har ju fungerat så bra innan.

Jag har börjat med att gå med henne till toaletten innan jag går och lägger mig, ibland hjälper det ibland inte..
    Är det någon som kan föklara varför det blir så?

♥Aida , det vackraste i mitt liv!♥
  • tjenixen
    Skruttet skrev 2008-10-24 15:49:15 följande:
    Det ska vi prova! Kan faktiskt fungera! (arg som ett bi är hon hursomhelst då hon vaknar på natten för att kissa så på sämre humör kan hon ju inte vara ).
    mmm, vi gör så. Walter går på toa innan han lägger sig och sen sätter vi honom på toa i sömnen innan vi lägger oss. Det funkar bra för sen sover han hela natten och kissar inte i sängen. Men ibland hinner han bli kissnödig innan vi satt honom "i sömnen" och då gnölar och gnäller han och far runt i sängen. Det är bara att hämta honom direkt och sätta honom på toa, annars är risken att det kommer i sängen. Så de är speciella de små liven :)
  • milla85

Jag känner igen detta, men det blev faktiskt bättre sen vi började med att lägga till guldstjärnor på våran sons "prick-schema"
    Guldstjärnorna får han en om "dagen" då han har sovit i sin egen säng hela natten.
    Detta gör att han går upp och kissar själv och sen kommer han in till oss och säger att han måste somna om, när vi följer honom tillbaka till rummet så somnar han så fort han lagt sig.

Lycka till.

Svar på tråden 4-åring som gnäller/gnyr/skriker då hon är kissnödig nattetid