• Chiqita75

Rinner ur örat

I fredags upptäckte jag att det rann var ur min dotters öra, jag ringde till hälsocentralen och dom ville titta på henne. Läkaren kunde inte så mycket pga allt var men det hon skymtade såg lite rött ut. Hon skrev ut penicillin som jag skulle ge i 5 dagar. Nu är penicillinkuren slut men det rinner fortfarande lika mycket ur örat, hur länge brukar det rinna ? Ska jag tänka på något särskilt när det rinner, tänkte på att vara ute, bada i badkar m.m ?

• Svar på tråden Rinner ur örat
  • Kajee

Jag tycker att du ska boka ny läkartid framförallt. En penicillinkur ska ju göra att det läker ut. Jag tycker att fem dagar låter lite lite.

• Felixxmor

Mitt öra har och runnit....eller inte örat förstås
    I alla fall...jag hade dubbelsidigöroninflammation och håll på trummhinnan.
    Fick örondroppar + pencellin i fem dagar.
    Var nu på återbesök...var fotfarande röd så jag fick en sorts nässpray som jag ska använda i tre veckor.

Kanske bäst att få till ett återbesök så det inte blir värre igen!!??

Ps, jag fick inte doppa öronen i vatten Tex. pool och så...
    Ha en mössa på flickan när ni är ute.

Stolt mamma till Felix 050601 och Liam 070828
  • Felixxmor

Som jag stavar i kväll....dax att sova ser jag

Stolt mamma till Felix 050601 och Liam 070828
  • TereseA

när jag hade ont o det rann hade jag inflammation i hörselgångarna..

Akiim är mitt liv 071004
  • Chiqita75

Ja jag tycker också att fem dagar verkar lite men tänkte inte på det när jag var hos läkaren. Dottern är bara ett år om det kanske spelar in i hur lång kuren ska vara.

• TereseA
    TereseA skrev 2008-10-22 22:27:53 följande:
    när jag hade ont o det rann hade jag inflammation i hörselgångarna..
    fick penicillin o cortison salva.
    Akiim är mitt liv 071004
  • Kristin24

åk in med henne igen för så mkt ska de inte rinna .

Go och glad Kexchoklad
  • Chiqita75

Tack för era svar, jag ska ringa till hälsocentralen imorgon igen. Var tvungen att fråga här först ifall det var vanligt att det rann länge. Jag är tyvärr en sån där som inte vill besvära läkarna i onödan, speciellt inte när dom nästan suckar när dom ser mig, blir ju rätt många besök där när man har många barn.

• TereseA
    Chiqita75 skrev 2008-10-22 22:32:45 följande:
    Tack för era svar, jag ska ringa till hälsocentralen imorgon igen. Var tvungen att fråga här först ifall det var vanligt att det rann länge. Jag är tyvärr en sån där som inte vill besvära läkarna i onödan, speciellt inte när dom nästan suckar när dom ser mig, blir ju rätt många besök där när man har många barn.
    du kan faktiskt ringa sjukupplysningen nu..dt gör ju inget om det är kväll..du är ju orolig.
    Akiim är mitt liv 071004
  • Kristin24

noel 1 år har öroninflammation och det rann klar vätska ur höger öra, slutade rinna efter ett dygn då han fått pencillin.

3ggr /dag i 7 dagar har han fått det, var sista kuren idag.
    Han fick Spektramox

Go och glad Kexchoklad
  • Chiqita75

Hon verkar inte ha ont direkt, hon reagerar inte om man trycker eller drar lite i örat, lite mammigare än vanligt dock. Min dotter fick Kåvepenin, jag bad om att få nån annan sort då jag vet hur vidrigt det smakar(mina andra barn har kräkts av det varje gång) men nä...det gick inte att ge henne något annat sa läkaren.

• Maggan78

Det går att ge annat, men de vill ta den mildaste antibiotikan först för att undvika "överdosering" med resistenta bakterier som följd.

Ring sjukvårdsupplysningen ikväll. Förmodligen kommer de bara att be dig avvakta till i morgon om hon inte har ont. Har hon ont vill de att du ger henne smärtstillande och har hon sovandes i högläge. Hoppas du får hjälp! Det ska sluta rinna snabbt när antibiotika sätts in.

• Kristin24

jag glömde skriva att min son hade sin första öroninflammation som 4 månaders bebis. han har har haft det 3 ggr med denna gång. Öronbarn som det så fint heter

Ring i morgon såd e får ta en extra titt, hellre en gång för mycket än för lite när det gäller små barn.

Go och glad Kexchoklad
  • Chiqita75

Tack ännu en gång för era svar, ringde till rådgivningen men det var så lång kö just nu så jag avvaktar tills imorgon istället, hon sover så gott nu ändå så.

• Chiqita75

Maggan78: Hej och tack för att du frågar. Vi fick en tid hos läkaren idag som tittade i örat men även denna gång var det svårt att se något. Eftersom dottern är pigg som en mört och inte har ont så trodde läkaren att det var en öif som inte hade läkt ut av Kåvepenin. Har nu fått en 7-dagarskur av Spektramox, om det är en öif så skulle det sluta rinna innan helgen är slut. Ska ringa på måndag igen om det fortsätter så får vi droppar till örat utskrivet då.

• Maggan78

OK, hoppas det löser sig. Både dottern och sonen har haft öif, dottern ett antal fler än sonen. Hon har klarat sig med kåvepenin medans sonen fick spektramox innan det gav sig.

Tydligen växer det bort för de flesta, då det oftast beror på trånga hörselgångar och örontrumpet.

Fick ni apelsinsmak på spektran?

Svar på tråden Rinner ur örat