• Corretje

Dubbel bosättning

Jag bor och är skriven i Spanien, men nu har vi tänkt att bo halva aret i Sverige och halva i Spanien ungefär. Jag skrev ett mail till skatteverket och fragade om vi da kunde skriva in oss i Sverige igen, kanske fa dubbel bosättning. Svaret var NEJ. Man maste bo där i minst ett ar...
    Är det nagon som vet om det verkligen är sa??? Det later ju helskumt. Sa om vi bor och till och med jobbar i Sverige i ca ett halvar (och gör sa i flera ar) sa kan vi inte vara inskrivna i Sverige och därmed inte ha nagra rättigheter där?! Tänk om Spanien skulle säga likadant, da skulle vi ju inte ha nagra rättigheter nagonstans?!
    Tycker det later konstigt...
    Tänkte ga dit personligen när jag kommer till Sverige, men kanske nagon som vet lite om det?

• Svar på tråden Dubbel bosättning
  • MamaMari

Hej, precis så gör vi sedan nio år nu. Vi bor i Sverige från december till april varje år och vi har en lägenhet där.
    Jag hade också tänkt ha dubbla boende eftersom det då är enklare med all byråkrati i Sverige. Det spelar ingen roll vad jag gör i Sverige där mitt personnummer behövs så säger dom ....ojdå du är ju utflyttad ur Sverige m.m. det är skitjobbigt.
    Det är sant som dom säger att man måste bo ett år i Sverige för att kunna skriva in sig.
    Du kan ju ändå skriva in dig på försäkringskassan om du har en svensk arbetsgivare om jag nu inte minns fel.
    Fast det går ganska lätt nu med eu-kortet om du får ett sådant från er sjukförsäkring i Spanien.
    Men förbered dig på att det kommer att bli svårt med många saker i Sverige t.ex canal digital m.m. för dessa kräver att man är skriven i Sverige. Du kommer att känna dig som värsta utlänningen.
    Lycka till
    /Mari

• Mosie

om du har avsikt att bo i sverige i minst ett ar sa kan du folkbokfora dig sager dem till mig. Men om man har for avikt, men sen angrar sig efter nagra manader? Jo da skriver man bara ut sig... kanske lite val jobbigt att gora sa om man ska flytta fram och tillbaka dock.

• Corretje

Nu är jag i sverige, så vi får se hur vi gör. Tänkte vi skulle gå dit en dag och prata med dom. Funderar på att skriva in mig och sonen men inte min man just nu... det måste väl gå?! Han jobbar ju mest i spanien, men jag jobbar inte alls så...

• maria12

ni kan val skriva in er nar ni kommer till sverige med "AVSIKT" att stanna i ett ar (och "angrar" sig sen)....och skriva ut er nar ni flyttar? Enligt lag tror jag inte ni ar skyldiga att skriva ut er, en bekant fortsatte sta skriven i sverige bara for enkelhetens skull, bara for att slippa byrokrati tidigare. Vet inte hur det ar nu dock.
    Fast skattemyndigheten kanske kan se pa nagot satt om man flyttat ut eller inte, vad vet jag.

Det gar att skriva in sig utan att skriva in sin man.

Svar på tråden Dubbel bosättning