• Sockerhjärta

Vad kan babyn äta?

Jag har en baby som är 10 månader och som varken ammas eller får ersättning längre. Jag tror att jag håller på att ge henne ruskigt dåliga förutsättningar i livet beträffande maten, så jag vänder mig nu i desperation till alla er kloka FL-morsor där ute!

Såhär ser hennes mat-dag ut:
    kl 8: Hon brukar få gröt till frukost, Nestlés grötpulver utrört i vatten. Om hon äter en hel portion och inte verkar nöjd, då ger jag henne en bit knäckebröd eller färsk frukt, gärna en grapefrukt eller clementin.

kl10: Vi fikar på förmiddagen, hon äter ett eller två smörgåsrån eller digestivekex och frukt. Om hon är hungrig får hon banan. Hon får i regel max en medelstor banan om dagen.

kl11:30 Hon äter lunch. Oftast värmer jag en barnmatburk till henne, ibland blandar jag den med kokt blomkål eller broccoli, kokta morötter och potatis. Jag ger henne i regel aldrig kött eller kyckling som jag tillagat själv pga att jag tvivlar på att det blir gjort på rätt sätt för bebin. Där emot ger jag ibland kokt alaska pollock eller lax.

kl14: Min baby vaknar efter sin vila. Vi äter mellanmål- filmjölk/ yoghurt, om hon inte ätit banan på förmiddagen så äter hon den i filen annars brukar jag lägga i en klick fruktpuré (semper/ nestlé barnmatsburk). Ibland äter hon ytterligare en portion gröt vid denna tid (samma som kl8).

kl 15:30 vi har gått ut på promenad och vi äter frukt och smörgåsrån eller mariekex i skogen.

kl 17:00 vi har kommit tillbaka och jag ger henne en portion gröt eller ett knäckebröd.

kl 18:30 vi äter kvällsmat tillsammans. Om min man och jag ska äta typ pizza eller något som jag inte vill att babyn ska äta så värmer jag en barnmatsburk till henne, annars äter hon samma som vi. Men vi äter ofta halvfabrikat så det vlir i regel burkmat till min baby.

kl 19:30 Babyn har badat och får 200 ml Nan2 på flaska innan sängen. Vi har försökt byta mjölken mot välling men hon gillade inte det så vi ger Nan2. Så sover hon hela natten till kl 7:30 utan att vakna

Vad jag försöker säga är, jag vill komma bort från alla "halv/helfabrikat". Jag vill ha tips på bra, nyttig kost som hela familjen kan äta.

Vill du hjälpa mig? I så fall är jag djupt tacksam.

• Svar på tråden Vad kan babyn äta?
  • Kristin24

varför kallar du ditt barn för baby när den är 10 månader?

Köp hem köttfärs, grönsaker,pasta,potatis,kyckling...köp en kokbok och börja laga mat.
    Det är inte alls svårt..bara följa receptet.

Mosar man eller mixar så kan ditt barn äta samma mat som er.

Go och glad Kexchoklad
  • Sockerhjärta

Tack för ditt svar!
    Jag vet inte varför jag kallar henne för baby. Jag antar att hon inte är någon baby längre, så du har helt rätt!

Saken är att hon kan inte äta samma mat som vi, vi har fruktansvärda matvanor (mest hel/halvfabrikat, min man är otroligt kräsen vad gäller mat).

Jag håller på och kollar på lite recept på internet. Men en kokbok ska jag investera i, som du skriver!

• Frontline

Hur kan man vara kräsen om man äter hel/halvfabrikat , jag skulle säga att man inte är kräsen om man kan äta mycket sånt...

• Tygtiiger

Bonniers kokbok, Annas mat, Vår kokbok är bra kokböcker som innehåller goda recept, både basmat och mer avancerad mat. Laga maten utan salt óch salta er mat vid bordet så kan barnet äta samma mat som du.

Här får du ett enkelt recept:
    Koka potatis.
    Koka gröna ärtor.
    Lägg fiskfileer i en form (färsk sej eller tinad fryst pollock, tex) och häll över en blandning av ungefär 2 dl mjölk, 1 dl grädde, svartpeppar, en - två matskedar senap och en fiskbuljongstärning. In i ugnen tills fisken är klar och såsen kokar, tar väl en 20 minuter på 200 grader.

Alternativt ställer du bara fisken i ugnen och lagar såsen på spisen i stället, då får du vispa i lite mjöl för att den ska reda sig. I ugnen skär den sig gärna lite men blir väldigt god.

(jaja, det är lite salt i en buljongtärning men det tål nog en tiomånaders )

• Sockerhjärta

Frontline- jag menar att den enda grönsak min man gillar (förutom potatis i alla dess former) är tomat... allt annat tycker han smakar illa. Med hel/halvfabrikat menar jag alla vegetariska grejer från hälsans kök (fast de är onyttiga förstås) vita bönor i konserburk, djupfrysta potatisprodukter och nuggets etc. Ja ni förstår säkert varför jag ej ger mitt barn denna mat. Min man och jag käkar sådan skit i princip var dag.

Hoppas att ni vill dela med er av era råd och recept till mig. Jag vill börja att laga sådan mat som jag & flickan vill ha, mannen kan ta en macka ifall maten inte faller på läppen!

• Sockerhjärta

TACK snälla tygtiger!! Jag är övertygad om att hon tål lite salt.

Imorgon lunch ska jag prova ditt recept, jag har redan alla ingredienserna hemma.

• vittra

Ge henne det ni själva äter!!! Fast utan salt och mindre kryddat då kanske.

• Frontline

Vi hade stuvade makaroner och stekt falukorv idag och grabben han åt som om han inte hade fått mat på hela dagen...
    Enkelt billigt och gott att laga till...

• Sockerhjärta

Makaroner är en jättebra idé.

Ni tycker kanske att jag är korkad, men jag har inget självförtroende i köket därför känns det tryggare att ge henne burkmaten (där det finns alla vitaminer etc så jag vet att hon får i sig som hon ska)

Vet ni ifall en 10-mån kan äta kokt eller stekt ägg?

• Tygtiiger

Glöm inte vår räddningsplanka här hemma - pannkakor!
    Till en liten kan man göra plättar och servera med burkfruktmos.
    Vi gör rätt ofta ugnspannkaka med lite lök och bacon/kassler i. Det går fort, är lätt och kräver ingen fantasi när man är trött efter jobbet.

Bara för det ska du få ett recept till på barnmatssås (sonen åt inte burkar om det inte var hipps med "röd sås" i):
    fräs en hackad lök lite lätt i en kastrull, skär en morot,en paprika, en liten squash och en vitlöksklyfta i bitar och lägg i och rör runt. Häll på en - två burkar krossade eller passerade tomater. Krydda med svartpeppar, paprikapulver och oregano. Låt alltihop koka tills moroten är mjuk - det tar rätt lång tid, så skär moroten tunt . Mixa.
    Nu har du en tomatsås som man kan servera med bara pasta till barn, men också förvandla till jättegod köttfärssås som inte behöver så mycket buljongtärning. Då fräser du bara ett paket köttfärs (3 - 400g) och häller på tomatsåsen när köttet är brunt. Koka upp och smaka. Jag brukar ha i lite ketchup, lite buljongtärning eller fond och mer av samma kryddor som ovan om det inte är gott. Till vuxna salt också.

Jag vet inte om det är några vitaminer kvar i grönsakerna när de kokats länge men principen är ju god!!

Kan du inte börja med att laga mat två - tre dagar i veckan och köra på halvfabrikat resten av tiden så blir det inte så jobbigt?

• Sockerhjärta

Pannkakor kan jag inte steka, tyvärr. de bränner alltid fast i pannan eller går sönder när jag ska vända dem. Ugnspannkaka ska jag dock prova inom kort.

Testade alaska pollock receptet idag, flickan blev lite förvånad över senapen men hon klarade det bra (hon är rätt så van vid kryddad mat). Jag var även på röda korset och köpte en massa kokböcker för femton spänn.

Tack för länktipset Zsarah. Ditt barn ser lyckligt ut på bilden, du är säkert en toppenmamma

• Tygtiiger
    Sockerhjärta skrev 2008-10-23 19:47:40 följande:
    Pannkakor kan jag inte steka, tyvärr. de bränner alltid fast i pannan eller går sönder när jag ska vända dem. Ugnspannkaka ska jag dock prova inom kort.Testade alaska pollock receptet idag, flickan blev lite förvånad över senapen men hon klarade det bra (hon är rätt så van vid kryddad mat). Jag var även på röda korset och köpte en massa kokböcker för femton spänn.Tack för länktipset Zsarah. Ditt barn ser lyckligt ut på bilden, du är säkert en toppenmamma
    Plättar, plättar!
    Köp plättlagg på röda korset el liknande, och mycket smör i. Det är skitenkelt och kul för små barn
  • Snäckan6

Jag har lagat nästan all mat till båda våra barn från de var 6 månader, och då brukade jag alltid göra mycket samtidigt och frysa in i burkar.

Jag gjorde mycket av färs, bara till att koka med lite vatten och krydda. Servera med pasta, potatis, ris och kokta grönsaker.

Ett tips är att titta efter vad det finns i de färdiga barnmatsburkarna och ha i samma ingredienser.

• Sockerhjärta

Plättar kanske kan bli ett gott mellanmål? Jag har en plättlagg någonstans i källaren, ska leta fram den och använda. Jag har annars svårt att hitta på vad man kan ge 10 månader gammal baby att äta till mellanmål. Jag ger henne mycket färsk frukt och färska alt ångkokta grönsaker, men det kan hända att hon får gröt 3 gånger/ dag (som mellanmål och frukost).

Imorgon ska hon få ett kokt ägg med ris och kokta grönsaker till lunch.

Svar på tråden Vad kan babyn äta?