Vad kan babyn äta?
Jag har en baby som är 10 månader och som varken ammas eller får ersättning längre. Jag tror att jag håller på att ge henne ruskigt dåliga förutsättningar i livet beträffande maten, så jag vänder mig nu i desperation till alla er kloka FL-morsor där ute!
Såhär ser hennes mat-dag ut:
kl 8: Hon brukar få gröt till frukost, Nestlés grötpulver utrört i vatten. Om hon äter en hel portion och inte verkar nöjd, då ger jag henne en bit knäckebröd eller färsk frukt, gärna en grapefrukt eller clementin.
kl10: Vi fikar på förmiddagen, hon äter ett eller två smörgåsrån eller digestivekex och frukt. Om hon är hungrig får hon banan. Hon får i regel max en medelstor banan om dagen.
kl11:30 Hon äter lunch. Oftast värmer jag en barnmatburk till henne, ibland blandar jag den med kokt blomkål eller broccoli, kokta morötter och potatis. Jag ger henne i regel aldrig kött eller kyckling som jag tillagat själv pga att jag tvivlar på att det blir gjort på rätt sätt för bebin. Där emot ger jag ibland kokt alaska pollock eller lax.
kl14: Min baby vaknar efter sin vila. Vi äter mellanmål- filmjölk/ yoghurt, om hon inte ätit banan på förmiddagen så äter hon den i filen annars brukar jag lägga i en klick fruktpuré (semper/ nestlé barnmatsburk). Ibland äter hon ytterligare en portion gröt vid denna tid (samma som kl8).
kl 15:30 vi har gått ut på promenad och vi äter frukt och smörgåsrån eller mariekex i skogen.
kl 17:00 vi har kommit tillbaka och jag ger henne en portion gröt eller ett knäckebröd.
kl 18:30 vi äter kvällsmat tillsammans. Om min man och jag ska äta typ pizza eller något som jag inte vill att babyn ska äta så värmer jag en barnmatsburk till henne, annars äter hon samma som vi. Men vi äter ofta halvfabrikat så det vlir i regel burkmat till min baby.
kl 19:30 Babyn har badat och får 200 ml Nan2 på flaska innan sängen. Vi har försökt byta mjölken mot välling men hon gillade inte det så vi ger Nan2. Så sover hon hela natten till kl 7:30 utan att vakna
Vad jag försöker säga är, jag vill komma bort från alla "halv/helfabrikat". Jag vill ha tips på bra, nyttig kost som hela familjen kan äta.
Vill du hjälpa mig? I så fall är jag djupt tacksam.