• Anonym (väntar)

Hur lång tid tar det att få ut ett arv?

Har fått ärva pengar som ska betalas ut från en fond. Det är ca 1 månad sen jag skickade in papper med kontonr samt mitt godkännande för att man skulle kunna avsluta kontot men fortfarande har jag inte fått några pengar.

Ska det ta så här lång tid, någon som vet?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att få ut ett arv?
  • Viewsonic

Är arvsskiftet helt klart? Då ska det gå direkt.

dator heter det. datOR...
  • Anonym (väntar)

Jag tror det, det här var en fond bara för barnbarnen och vad jag förstod så var det klart med hur de övriga tillgångarna skulle fördelas.

• Anonym (??)

Jag har precis fått ut mitt arv, men det tog 6 månader från det att vi skrev under boupteckningen tills vi fick det, men iofs så hade vi en del strul, men från att vi fått arvskifteslappen som vi skrev under och lämnade kontonummer så tog det en månad minst.
    Det är ju så att alla förmånstagare ska väl skriva under och skicka tillbaka innan pengar kan betalas ut.....

• Anonym

Det kan ta tid tyvärr.
    Min mamma jobbade på en advokatbyrå i många år som sysslade med familjerätt.Att det tog lång tid berodde ibland på att advokaten hade mycket att göra.

• Anonym (väntar)

Fick precis en kopia på arvsskiftet som jag ska skriva under och skicka tillbaka, trodde jag skulle få pengar snart och det var dessutom mindre än vad jag trodde. Fast man ska inte gnälla det är bättre än ingenting.....

• Anonym (väntar)

Tack för era svar iaf!

• Viewsonic

Tror det ska gå genom tingsrätten? (Arvsskiftet) Isåfall kan man misstänka att det inte är högsta prio hos dem att stämpla och registrera.

• MrsDeepblue

Arvskiften går inte genom tingsrätten.

Det troliga är att pengarna betalas ut så fort alla arvingar har godkänt arvskiftet.

• Viewsonic
    MrsDeepblue skrev 2008-10-23 17:52:23 följande:
    Arvskiften går inte genom tingsrätten. Det troliga är att pengarna betalas ut så fort alla arvingar har godkänt arvskiftet.
    Hur går det till? (Om du orkar berätta).
  • MrsDeepblue
    Viewsonic skrev 2008-10-24 10:19:04 följande:
    Hur går det till? (Om du orkar berätta).
    Bouppteckningen registreras hos Skatteverket. Därefter gör man arvskiftet vanligtvis. Man ska skriva en arvskifteshandling som alla skriver dödsbodelägare skriver under. Men det förekommer att man inte skriver papper på delningen om det inte är någon fastighet inblandad, inga stora värden och alla är överens. Sen så delas egendomen upp mellan arvingarna.

Tingsrätten kan bli inblandad om någon av dödsbodelägarna har begärt att domstolen ska utse boutredningsman, testamentsexekutor eller skiftesman, men det är inte särskilt vanligt. Och då utser de bara en person, men själva handlingen registreras inte där.

Något mer du undrar över?
  • Viewsonic
    MrsDeepblue skrev 2008-10-24 17:22:52 följande:
    Bouppteckningen registreras hos Skatteverket. Därefter gör man arvskiftet vanligtvis. Man ska skriva en arvskifteshandling som alla skriver dödsbodelägare skriver under. Men det förekommer att man inte skriver papper på delningen om det inte är någon fastighet inblandad, inga stora värden och alla är överens. Sen så delas egendomen upp mellan arvingarna. Tingsrätten kan bli inblandad om någon av dödsbodelägarna har begärt att domstolen ska utse boutredningsman, testamentsexekutor eller skiftesman, men det är inte särskilt vanligt. Och då utser de bara en person, men själva handlingen registreras inte där. Något mer du undrar över?
    Nixpix, tack!
  • undrarochfrågar
    Hej!
    Jag har en fråga, jag fick ärva ett så kallat pengalegat av en avlägsen släkting, bouppteckningen blev klar och skickades från advokatfirman till (skattemyndigheten?) den 11 juli, några dagar efteråt kom ett papper där jag skulle skriva  mina kontouppgifter.
    Detta är nu  en månad sedan, jag undrar när pengarna kommer?
    Det ska väl inte ta så här lång tid, iom  att allt var klart.
    Tacksam för svar. 
Svar på tråden Hur lång tid tar det att få ut ett arv?