• annelie75

Månadspeng/Veckopeng?!

Hejsan!
    Jag har en dotter som nu blir 13 år.
    Vi har hemma börjat prata om månads/vecko peng..
    Vad ger ni era blivande tonåringar?
    Å hur mycket isf?
    Har ni nå speciellt som de får hjälpa till med hemma eller?

Mvh Annelie

• Svar på tråden Månadspeng/Veckopeng?!
  • Ingen presentation

Vi gav 300 (när de fyllde 15 började de få 500 istället) när de var 13. Det kändes lagom. Det skulle räcka till fritid och eventuella kläder.

För att få månadspengen skall de städa undan disken, hålla sitt eget rum i skick, ha en diskdag/vecka och framförallt sköta sin skola okej.

• Ingen presentation

Ingen presentation skrev 2008-10-23 11:51:22 följande:

Vi gav 300 (när de fyllde 15 började de få 500 istället) när de var 13. Det kändes lagom. Det skulle räcka till fritid och eventuella kläder. För att få månadspengen skall de städa undan disken, hålla sitt eget rum i skick, ha en diskdag/vecka och framförallt sköta sin skola okej.
    Med eventuella kläder menar jag saker de nödvändigtvis inte behöver. Köper lite kläder (ger pengar) när det behövs åt dem. Jacka betalar jag och skor. Men "bara" ett par till varje årstid, skall de ha fler så får de betala själv.

Jag betalar även mobilräkningen tills vidare.

Svårt med månadspeng men ni kanske kan kompromissa.
  • tjenixen

13-åringen har 500 kr, vi står för de flesta kläder. Hon betalar mobil, nöjen, godis och sånt. Ska hålla ordning i sitt rum och hjälpa till när vi säger.

16-åring har hela barnbidraget och köper allt själv. Vi skjuter till pengar till vinterjacka, skor mm.

• Thalis

Nu har jag ingen tonåring MEN min yngsta bror är det
    Mina päron ger honom månadspeng eftersom det var det dom gjorde med oss andra och våra päron tycker att detta sätt lärde oss att vara sparsamma med pengar

Mas falta la sal en la comida, que yo en FL.
  • Thalis
    Thalis skrev 2008-10-23 12:28:45 följande:
    Nu har jag ingen tonåring MEN min yngsta bror är det Mina päron ger honom månadspeng eftersom det var det dom gjorde med oss andra och våra päron tycker att detta sätt lärde oss att vara sparsamma med pengar
    Men resten av texten kom inte med
    Min bror är 16 år och han får hela barnbidraget + 600 kr från mig varje månad och dessa pengar är för hans nöjen bio,mobil osv.
  • madigan

Vi kör med veckopeng för 13 åringen och 10-åringen
    Kankse är galet..jag vet inte...men jag är rätt säker på att skulle dom få månadspeng så skulle den vara slut första dagen.

• tjenixen
    madigan skrev 2008-10-23 13:17:18 följande:
    Vi kör med veckopeng för 13 åringen och 10-åringenKankse är galet..jag vet inte...men jag är rätt säker på att skulle dom få månadspeng så skulle den vara slut första dagen.
    Fast ibland kan det ju även vara bra att barnen får lära sig en läxa genom att göra sina misstag. Förhoppningsvis gör det ju inte om det sen utan låter pengarna räcka. Men det är ju såklart olika. Huvudsaken det passar för ens egen familj.
  • Thalis
    madigan skrev 2008-10-23 13:17:18 följande:
    men jag är rätt säker på att skulle dom få månadspeng så skulle den vara slut första dagen.
    Just därför fick månadspeng
    Gissa om vi är sparsamma av oss även som vuxna
    tjenixen skrev 2008-10-23 13:45:38 följande:
     Men det är ju såklart olika. Huvudsaken det passar för ens egen familj.
    Absolut!
  • madigan

Men hur mycket skulle mina 2 få då?
    Jag har inte en susning.
    Son 13 år och dotter snart 11 år.

• tjenixen
    madigan skrev 2008-10-23 14:02:43 följande:
    Men hur mycket skulle mina 2 få då?Jag har inte en susning.Son 13 år och dotter snart 11 år.
    Beror på vad pengarna ska räcka till. Min 13-åring får 500 kr och det ska räcka till nöjen, mat de ggr hon äter ute pga träning, mobilladdning och sådant. Vad har de i veckopeng då? Funkar det inte att ta det ggr 4 t ex?
Svar på tråden Månadspeng/Veckopeng?!