• Pam

Favoritleksaker för barn runt 6 månader?

Min son, 5,5 månader, är av den aktiva/otåliga/nyfikna sorten. Han är sällan nöjd längre stunder på samma ställe eller med samma leksak. Jag hade hoppats att han skulle bli mer nöjd när han lärde sig sitta, men han verkar helst vilja gå redan...Skulle därför behöva tips på leksaker eller annat som ar roat era barn extra mycket i den här åldern?

• Svar på tråden Favoritleksaker för barn runt 6 månader?
  • coerulea

Min 5-månaders kille är också väldigt aktiv och otålig. Han kan inte sitta ännu och är tydligt frutrerad över det. Ingenting fungerar särskilt länge så vi varierar mellan leksakerna och olika platser i huset. Ibland på mage ibland i babysittern. Bäst tycker han om skramlande saker. Men han gillar också att se på när jag diskar eller lagar mat. Då ligger han på diskbänken och tittar på. (Jag står och blockerar så att han inte ramlar ner)Han gillar också att bli buren, men han är ganska tung så det blir inte så jättelånga perioder. JAg går också ut med vagnen minst en gång om dagen en lång promenad, då tittar han på träd och hus. Då är han faktiskt relativt lugn.
    Vad gillar din kille?

• Babybalo

Min son är också den aktiva typen som inte har ro att pyssla med samma leksak någon längre stund. För honom är gåstolen suverän! Han far runt som ett skott i huset och tittar på saker. Drar ner lite handdukar här, pillar lite på kökslådorna där...
    Med mina äldre döttrar hade jag ingen gåstol och var dessutom helt emot det, men den här gången vet jag inte hur vi hade klarat oss utan! Han är 5,5 månader...

Han gillar också att sitta i sin matstol och banka med olika saker i bordet. Bäst är en turkos måttsats från IKEA.

• inoka

Min tjej älskar sin hoppgunga. Hon har precis lärt sig sitta men jag vågar inte släppa henne riktigt m blicken än så hon sitter uppallad m kuddar och då kan hon sitta och leka jätte länge.
    Dottern är samma som pojken i inlägget innan :) Älskar att vara m när jag lagar mat. Sitter i sin barnstol och käkar majskrokar och pratar med mej.

• Pam

Coreluea: Min son älskar också sin gåstol - vet inte hur vi skulle klara oss utan den, även om vi inte vill ha honom i den för mycket. Han gillar att vara utom både i sele och nu också vagnen (framåtvänt ganska så upprätt).

Jag antar att jag är ute efter den där magiska leksaken så får honom uppslukad i hela fem minuter . Måttsats ska man kanske testa.

• lianin

Min son tycker också att det bästa är att vara med mig i köket när jag diskar och lagar mat :) Han sitter eller ligger på mage på golvet med lite leksaker - men mest av allt ligger han och tittar intresserad på vad är mamma gör ;) Att däremot göra samma sak om mamma vill sitta i soffa och läsa eller surfa funkar inte alls..

• inoka
    Svar på #4
    Pam skrev 2008-10-23 10:06:37 följande:
    Coreluea: Min son älskar också sin gåstol - vet inte hur vi skulle klara oss utan den, även om vi inte vill ha honom i den för mycket. Han gillar att vara utom både i sele och nu också vagnen (framåtvänt ganska så upprätt).Jag antar att jag är ute efter den där magiska leksaken så får honom uppslukad i hela fem minuter . Måttsats ska man kanske testa.
    sånt som blinkar å låter är enormt kul *s*
    just nu sitter min dotter m en tom tablettask å vrålar av skratt :)
  • Toolwoman

Mitt lilla energiknippe till pojk älskar en hemmagjord leksak bäst. En Lokaflaska (tom å torr) med röd/grön/gulfärgade spiralmakaroner i (ca halva fylld). Den är lätt så han kan lyfta den, den låter roligt när man slår på den, man kan rulla iväg den och man kan bita på den... å säkert kan man göra nå annat med den åxå haha

• Pam

Vara med i köket och dl-mått har funkat ganska bra, så det får vi väl fortsätta med. Ska testa PET-flaska med något i också som Toolwoman tipsade om. Fler tips? Såg en sådan där dyr molekyl-leksak hos Babyproffsen - är det någon som har en sådan?

• Annika26

Pet-flaskor. Alla dessa flaskor ligger huller om buller i hela lägenheten, men det är dom min dotter uppskattar mest.

Hon kan springa omkring i sin gåstol med sin/sina flaskor och slå dom mot allt som kommer ivägen. :)

• Ellensmamma

Det roligast min dotter har haft är napphållaren med napp i... den kan hon sutta o pilla på hur länge som helst. Samma sak med min klocka o en gammal mobiltelefon + en gammal fjärrkontroll. De vanliga leksakerna är hon inte alls lika förtjust i. Fast igår köpte vi en sån där "music tv"... som spelar o bilder rör sig. Den tyckte hon jättemkt om:)

• AnnaLinnea

Fjärrkontroller i alla dess former. Sen även några leksaker från Lamaze, trodde inte att det skulle fungera men är definitivt favoriten. Går att köpa på ABC-leksaker finns på nätet.

Jag kan dock inte rekommendera "molekyl-leksaken"- den verkar inte vara kul alls ;)

• Jaramla

sånt som låter! har en minimaracas som kostade kanske 20 spänn o den har varit sonens favorit sen dag ett. han fick en mjuk kamel som om man trycker på den spelar en sång o vars ögon blinkar röda (helt gräsligt osmaklig ) o den fullkomligt älskar han!
    o så förstås allt som inte är leksaker... det är det bästa!

• DonnaD

GÅ-STOL!!!

Det hade aldrig fungerat utan den. Vår dotter vill att det ska hända något nytt precis hela tiden (liksom sin mor). Vi bar henne hela tiden dem första 4 månaderna runt, runt (men inte gick man ner något speciellt i vikt för det). I längden blir det inte speciellt hållbart, hon väger ju en del samt att man inte får så mycket gjort. Att sitta i babysitter och i babygym har aldrig gått (=onödigt inköp för oss).

I gå-stolen kan hon fara runt i hela huset och på det sättet händer det något nytt. Tv:n är också populär, antar för att det händer något nytt på den hela tiden.

• Lillatroll

När min son var sex månader så fick han en leksak som har här hängt med sen dess. Det är ett tåg från Fischer Price. Jag ska ha en bild på det i mitt galleri. Det är ett lokomotiv med vagn och sen klossar med saker i. Klossarna kan man skaka på, titta på och på olika sätt få sakerna att röra sig. Man kan få tåget att gå framåt och spela en melodi och man kan få klossarna att snurra.

När Sam var sex månader kunde han inte använda alla funktionerna men den var ju jätterolig att titta på. Jag kunde sitta bredvid och läsa en bok och bara trycka igång tåget så gapskrattade han när tåget gick iväg och spelade. Sen när han blev äldre så har han lekt jättemycket med det. Han och kusinen har bråkat mycket om vem som ska leka med det

Så det rekommendera jag. Väl investerade pengar för oss.

• Miang

På öppna förskolan förra veckan fick min son tag på en spegel som satt på två hjul. Den var jättekul!!! Jag har aldrig sett honom försöka åla så intensivt som för att få tag på den. Jag ska leta reda på en sån till honom har jag tänkt. Maracas lekte han med hos sina kusiner i helgen och de var också jätteroliga.

Annars är det mycket klossar som gäller här. Mamma bygger torn och lillen river ned. :)

• fru edinge

klossar i en hink att plocka i och ur i timmtals(fischer price säljer för typ 99 . är e sådan med figurer i locket så när de blir lite äldre kan lägga i rätt form i rätt hål, sonen älskade allt som har med sådant att göra, o gör det en 10 månader gammal. en annan klassiker e ju pop-up leksaker, där de trycker på något så hoppar det upp en figur och ev en melodi.

Svar på tråden Favoritleksaker för barn runt 6 månader?