• presens konjunktiv

Köra utan körkort

Vad händer om man fastnar i en poliskontroll och har glömt körkortet hemma?

Jag är vaniljglass med saltlakritsströssel!
  • Svar på tråden Köra utan körkort
  • Viewsonic

Tror det är ok om du har annan legitimation. De kollar körkortsregistret och ser att du har körkort.

dator heter det. datOR...
  • meic

presens konjunktiv skrev 2008-10-23 09:54:17 följande:

Vad händer om man fastnar i en poliskontroll och har glömt körkortet hemma?
    min man gjorde det och han fick uppge personnummer, vem bilen stod på etc och så kollade de upp det bara, inga böter för oss. fast vi kanske hade tur
  • lovemyboys

Böter, men d borde inte va några problem om du har annat leg...dom kan ju bara kolla upp dej!! Man kan ju faktist nyss ha tappat det, å väntar på nytt!!

• Tola

mitt ex kollade dom inte alls upp!han skulle ner på stan fram o tillbaka.. 3 min ner till stan ungefär.. när han var c 100 m hemifrån här blev han stoppad och han fick böter fast han sa att dom gärna fick komma med hem så han kunde visa upp körkortet. men ikke.. inte ens kollade dom upp utan det var böter å en gång!
    polisen verkar ha lite att göra här. För han blev stoppad en annan gång också fö att han hade dimljusen på. Grejen var det att det var inte våran bil utan en lånad o han lade inte märke till det... han fick böter på en gång

• Cornelias mamma Pethra

Vi var med om det i somras.
    Vi var hemma hos mina föräldrar i Sölvesborg och maken och jag skulle ner och handla lite snabbt. Tog föräldrarnas bil och då kommer min make på att han glömt sin plånbok. Äsch, vad kan hända säger jag. Det finns inga poliser i den staden ändå. Men när vi kör tillbaka och är nästan hemma igen så ser vi polisen som står och vinkar in samtliga till vägkanten. Vi börjar garva, hur stor är chansen egentligen? Polisen ber om körkortet och sedan vill han att maken skall blåsa. Min man berättar hur det ligger till, själv sitter jag och har svårt att hålla igen ett gapflabb. Polisen själv skrattar lite åt situationen, antecknar registreringsnumret och låter oss sedan köra efter att maken har blåst.

Det visade sig att de var ute efter en rattfyllerist som kört och krockat i någon husvägg tidigare på dagen, de hade större bekymmer med att hitta denna person än ge maken böter. Så det beror nog på situationen tror jag. Eller så hade vi nog mest bara tur.

• presens konjunktiv

Tack. Skilda bud, alltså.

Jag är vaniljglass med saltlakritsströssel!
  • Viewsonic

Från sporthoj.com

"Straffet för att köra utan körkort brukar vara en sjuhundring i böter, spela dum och djupt ångerfull så slipper du (med lite tur)"

dator heter det. datOR...
Svar på tråden Köra utan körkort