• Anonym (fia)

hjälp med min dyskalkyli

jag läser om matte a för tredje året nu.är nästan framme vid målet med bara två prov kvar.nu gjorde jag sista kapitlet och fick veta idag. IG
    jag känner mig så fruktansvärd dum i huvudet.
    min lärare säger att jag mest gör slarvfel.har någon råd eller tips på hur jag kan fokusera vid provtillfällena så jag inte missar hälften av informationen?
    eller snappar upp information som inte hör till uppgiften.
    jag orkar inte en termin till! jag måste klara det i år.annars ger jag upp mina drömmar om vidare studier och bara accepterar att jag är för dum.
    snälla hjälp

• Svar på tråden hjälp med min dyskalkyli
  • Skrik och Panik

För det första, du är inte på ngt sätt som helst för dum. Men det du har är ju ett handikapp, och det är skitsvårt. Jag har själv en "släng" av det.

Jag vet att man kan göra tester som visar om man har dyskalkyli eller inte, och om det visar att man har det så kan man få en massa hjälp, längre tid på proven och tilloch med dispans från matematiken.

• Anonym (Mona)
    Skrik och Panik skrev 2008-10-23 10:36:06 följande:
    För det första, du är inte på ngt sätt som helst för dum. Men det du har är ju ett handikapp, och det är skitsvårt. Jag har själv en "släng" av det.Jag vet att man kan göra tester som visar om man har dyskalkyli eller inte, och om det visar att man har det så kan man få en massa hjälp, längre tid på proven och tilloch med dispans från matematiken.
    Men dispens från matematiken är ju inte aktuellt för TS om denne vill studera vidare. Däremot kan du få en diagnos och sedan hjälpmedel för att klara din matematikkurs.
  • Anonym (provpanik)

Du är INTE dum i huvudet men det vet du redan .

Som ovanstående skrev finns det tester för dyskakyli men jag vet att de erbjuds ytterst sällan...jag har aldrig fått något.

Hur som, jag fick gå Matematik B två gånger, första gången över en hel termin, andra gången på 15 veckor.

Det var ett helvete och jag mådde skit av allt som hade med matte att göra men jag var tvungen att ta mig igenom det eftersom det var det enda som låg i vägen för min drömutbildning.

De enda tipsen jag har att ge är att sitta massor med någon som du känner dig trygg med som kan gå igenom allt med dig tills du känner att det känns bra. Finns det någon extra hjälp att få i skolan? Ta den i så fall... Kan läraren kanske låta dig sitta i en mindre lokal som gör dig mindre stressad? Prata med din lärare...

• Anonym (mcm)

Har ingenting att tillägga du har fått mycket bra råd i dom tidigare inläggen. Har också dyskalkuli och fått lov att ta många långa vägar för att vara där jag är idag och komma dit jag vill. Kan bara säga att du ska stå på dig och inte ge upp. Kom hit skriv och fråga så är jag säker på att du får både svar och peppning. Vet vilket enormt jobb det är att läsa upp matte när man har dyskalkuli. Så en stor stykrekram till dig.

• Anonym (fia)

tack
    igad känns det lite bättre men det känns ändå hopplöst.jag tog kontakt med en specialpedagog och bokade tid till nästa vecka.
    man känner sig bara så ensam :(
    jag kan inte få stöd hemma för så fort jag och min man bråkar så tar han upp att jag inte ens klarar matte a så jag som är så dum ska inte ens öppna käften.måsste hålla hemligt att jag inte är klar än.så leds på att höra skit från honom.

• Anonym (lärare)

Kan du inte få avlägga proven muntligt? Många med dyskalkyli har lättare att förklara med munnen än att försöka få ner tankarna på pappret.

• Anonym (fia)

kanske.ska fråga..

Svar på tråden hjälp med min dyskalkyli