• basio

Barnvänlig musjägare, finns det?

Vi är en barnfamilj med tre barn (4 år, 3 år och 2 mån) som har fått möss i huset och de vägrar att ge sig av trots hjälp från anticimex. Så vi har konstaterat att vi återigen ska bli kattägare. Och då inte bara för att bli av med mössen utan även för att vi tycker om katter och saknar att ha katt.

Jag själv är väldigt förtjust i Norska skogskatter och Maine coon som vi har haft tidigare. Så jag vill gärna ha en katt med någon av de raserna i sig (inte renrasig). Så är dessa raser barnvänliga? Tål de mycket liv och rörelse? Och är de bra musjägare?? Är det bättre att satsa på en katt som är lite äldre (omkring ett år) eller en kattunge med tanke på att vi har småbarn?

Katten kommer få vara både inne och ute och lär bli mycket omhändertagen av barnen.

• Svar på tråden Barnvänlig musjägare, finns det?
  • skorpionen80

Det blir nog svårt att hitta en blandras, då man blir utesluten ut Sverak om man parar med en huskatt. Så be att få se förälderns stamtavla för att inte bli lurad. Men får man fråga varför du inte vill ha en renrasig? Vad är fördelen med en blandis?

Om de "tål" liv och rörelse beror mycket på katten. Lite räddare katter finns inom alla raser. Fixa en sovplats åt katten där den får vara ifred från barnen, så går det bra! Kanske ii en garderob eller högt upp någonstans. Men lär barnen också att man klappar fint, och inte drar och att katten måste sova och äta ifred.

• basio

Att jag vill ha en blandras beror väl mest på ekonomin. Norska skogskatter är ju inte så dyra, men en Maine Coon eller annan renrasig katt (kikar lite på Helig Birma också) kostar ju en hel del.

Annars hade jag mer än gärna haft en renrasig katt!

• skorpionen80

Men det kan betala sig i slutändan. Att man inte parar renrasigt (eller att man inte registrerar ungarna) kan bero på att man inte FÅR para katten av någon anledning. Den har något fel eller bär på någon sjukdom man inte får avla vidare på.

En seriös uppfödare avlar inte på sjuka katter osv. Men en huskatt vet man oftast inte vad den har för sjukdomar i släkten...

Har själv en Perser och två Birmor. Helt underbara alla tre!!

• skorpionen80

Och den viktigaste aspekten - Köper man en raskatt vet man ju hur temperamentet är på ett ungefär, det vet man inte med en huskatt. Det är ju ganska viktigt när man har barn. Och jag antar att du valt lite lugnare raser av en anledning ;)

• Dundermamman

Jag är själv uppfödare av just norsk skogkatt och håller med skorpionen80 till fullo!
    Köp en registrerad katt, så vet du att du får en katt med de bästa förutsättningarna!
    Och, ja, norska skogkatten är definitivt en barnvänlig ras
    Kanske kan ni finna en registrerad omplaceringskatt? Sök på uppfödarnas hemsidor!

Ps. jag vet en skogishona som behöver nytt hem...inboxa om du vill veta mer...

Svar på tråden Barnvänlig musjägare, finns det?