• pjocke

Missfall vid sex sent i graviditeten?

Hej, allihopa.

Ny här, kan man väl säga... eller "lurker", rättare sagt - gillar att titta i forumen, men har inte gjort mycket väsen av mig hittills.

Igår hade jag och min flickvän en diskussion, om något som jag är övertygad om att någon här kan kasta lite ljus över. Hon (min flickvän) påstod att sex sent i graviditeten kunde vara skadligt för barnet, i form av att sperma i livmodern kunde inducera värkar som renderar ett missfall. Jag har hört det samma, alltså att sperma kan sätta igång förlossningen, och hört om folk som fått rådet att ha samlag av sin barnmorska för att få igång förlossningen. Dock tycker jag att det verkar väldigt korkat av kroppen att reagera på det viset, ärligt talat, men å andra sidan upphör man aldrig att förvånas.

Alltså: Sex sent i graviditeten kan orsaka missfall/för tidig förlossning -- fakta eller myt?

/Joakim

• Svar på tråden Missfall vid sex sent i graviditeten?
  • wellah

ingen aning men det löser ni lätt med kådis!

• Adfri

Inte heller en susning men jag har hört att man ska ha sex för att en orgasm för kvinnan kan påskynda det hela.....

• LillaMilou

Sex sätter bara igång en förlossning som redan är i startgroparna. Om man har en riskgraviditet där man exempelvis är beordrad mycket vila för att undvika för tidig förlossning, så ska man nog undvika sex. Annars är det ingen som helst fara.

• pjocke

wellah: Kanske skall klargöra att det inte handlar om råd eller tips, utan om eventuellt avlivande av vad jag tror är en myt. Jag och min flickvän är inte gravida, heller för den delen.

Tack för svaret, dock ;)

• pjocke

Oj, här går det undan... tack för alla bra svar :)

/Joakim

• Shannara

Det finns ett ämne i sperman som är det samma som används vid igångsättning av en förlossning för att mjuka upp livmodertappen. Men som sagt förlossningen måste vara i startgroparna för att det ska göra någon skillnad eftersom det är så låg koncentration av det i sperman.

Tror jag läste att det krävs sex hela satser under ganska kort tid om det ska göra någon verkan... (rätta mej gärna om jag har fel)...

Vid riskgraviditeter där man misstänker hotande förtidsbörd bör man dock undvika att ha sex...

• julia81

att påskynda en förlossning genom sex har ingenting med orgasm för kvinnan att göra.
    Det finns ett ämne i sperman som eventuellt kan sätta igång en förlossning, men det krävs tydligen en så stor mängd att killen måste få utlösning 3 gånger inom loppet av en timme för att det ska bli tillräckligt
    Frågan är vilken höggravid kvinna i 9:e månaden som orkar ha sex tre gånger på en timme..?

Men jag tror att bäbisen kommer när den är redo

• Skogsstjärnan

Läste igår (i boken Vänta och föda barn av Kitzinger) att det är prostaglandinerna i sperman som endel kvinnor är extra kändlig för. Detta skulle göra att man får sammandragningar i livmodern och därför kan man "använda" sex som igångsättningsmetod. En annan "metod" är att stimulera bröstvårtorna. Detta kan användas om värkarna börjar men avstannat.

Nu var det ju kanske inte en igångsättning ni ville ha, men tyckte att det var ganska intressant fakta så därför ville jag skriva det här...

• Skogsstjärnan

He he... många som läst på, men nu vet ni - prostaglandiner heter det
    Krångliga namn dethär

• pjocke

Än en gång tack. Kul att veta :)

Svar på tråden Missfall vid sex sent i graviditeten?