• Fam SuorantaDahl

Hur F*N får man bort bananflugor.

Vi e invaderade Känns de som iaf. Vi har försökt blanda vatten, ettika & diskmedel. Inget som nappar dom dessa flugor.. Nån som har nåt bra förslag. kan inte fatta va dom kommer ifrån. Vi har ingen gammal mat. Så vart ??

• Svar på tråden Hur F*N får man bort bananflugor.
  • Lucky Little Me

har hört nånstans att man kan lägga snus i blommorna, men det kanske bara var mot blomflugor..

• ElinOlsson

Jag brukar köra vitvinsvinäger och lite pytte diskmedel.
    Funkar på mina husdjur

• xMALINx

Jag gör samma blandning men med lite honung i oxå. Då blir det fullt med äckelflugor i glaset!
    Köp en köttätande blomma annars!Skrattande

ღ Jag har min åsikt, du har din ღ
  • Fam SuorantaDahl

har ingen gammal frukt, dom är inte vid blomkrukorna. Hur gör man rent avloppet då hihi För dom är vid diskbänken mest

• ElinOlsson

Fam SuorantaDahl skrev 2008-10-23 12:24:53 följande:

har ingen gammal frukt, dom är inte vid blomkrukorna. Hur gör man rent avloppet då hihi För dom är vid diskbänken mest
    Skruvar isär under diskbänken. Lägg allt i kokhett vatten.
    Latmansvarianten - häll kokande vatten i diskhon flera gånger
    Fast liger det kvar massa rester och så, blir det ju inte helt rent ändå.
  • Drage

Ring Anticimex så får du också en massa råd!

• Millakilla

olivolja+vinäger

ställ vid blommorna o flugorna åker dit istället :) och försvinner snart

• Kika77

Vi har samma problem och då menar jag inte att det bara är några få. Har inte heller hittat "problemet". Vi har skruvat isär avloppet och gjort rent. Hällt kokande vatten med lite maskindiskmedel i slasken i omgångar, har hörta att dom lägger ägg därunder. Drinkar i all ära men mannens ölglas med öl är det som dragit mest.

En kväll fick jag panik och for runt med dammsugaren (utan munnstycke) och jagade flugor när jag några timmar och säkert flera flera hundra flugor senar och nej, jag överdriver inte utan kräks nästan, hade fått bort alla slängde jag ut påsen.

Nu några dagar senare så är dom tillbaka, visserligen i mindre skala men snart är dom väl lika många igen.

Jag måste nog kalla in anticimex snart för det känns riktigt obehagligt nu...

Lycka till själv!

• mimmi 1

Ni har inte hittat själva härden, och då kommer det ju nya hela tiden... anticimex kommer inte, eftersom bananflugor inte är skadedjur. men man kan få goda råd därifrån.

Anticimex bananfluge-grogg är:
    1 del äppelcidervinägen
    1 del vatten
    1 del matolja
    ett par droppar diskmedel

häll helst i gul eller röd liten skål och ställ ut på flera olika platser...

* sen är det dags att gå på jakt efter deras bo...
    funkar det inte att hälla kokande vatten med maskindiskmdel i, i slasken OCH i diskhon, så gör samma i golvbrunnarna på toan...
    * hittar man bara inte härden, så måste man kanske ta till lite giftgare saker, nämnligen flugsprej, det finns nån stark sak som man sprejar i ldugårdar med, den fick jag låna av en bekant en gång, och det var sedan slut med eländet...
    Då sprejade jag i diskbänkskåpet, i slasken, i diskhon, och lite runt i köket, .. sedan var vi borta hela dagen, och började med att vädra när vi kom hem.. och gissa hur mycke bananflugor som låg döda överallt?? blä!!

• Ekorrfamiljen

Jag kör med vatten som jag häller lite balsamvinäger, en nypa socker och ett par droppar diskmedel i. Ha gärna i en röd skål. Funkar superbra. Balsamvinägern gör ju att man slipper se eländet innan man häller ut det.

Alternativt kan man ställa fram ett glas med lite rödvin och några droppar diskmedel i.

Alla goda ting är 3, men jag vill gärna ha ett 4:e barn ändå!
  • RedPoison

Vitt vin!! om det är bananflugor du har så kommer de garanterat att försvinna efter några dagar om du häller upp lite vitt vin i ett glas. De flyger ner och drunknar. häll i en droppe diskmedel så att ha inte ligger kvar på ytspänningen.

bananflugor bor inte i blomjorden. bananflugor lägger ägg i vilken frukt somhelst, kanske ligger det en vindruva under soffan eller apelsinskal längst in i sopskåpet?

folk blandar lätt ihop bananflugor och blomflugor.
    blomflugor är små och svarta.
    Bananflugor är orange/röda med röda ögon och större än föregående fluga.

lycka till med Vin-fällan!

• MiIou

Gör rent överallt, skura ur sopskåpet, soptunnan, diskhon och avloppet, kolla skafferiet och alla tänkbara ställen.

Vi hade också en total invasion runt våran diskbänk, vi förstod inte var de kom ifrån, hade dammsugaren ståendes i köket så det första man gjorde när man klev upp på morgonen var att slå på den och dra en reva under skåpen ovanför diskbänken, man fick hålla andan och det "pickade" i ansiktet när de bolmade upp, så jävla äckligt! Vi trodde också det var runt diskbänken tills vi hittade en gammal tomflaska längst ner och längst in i skafferiet som inte var ursköljd... Fy fan vad äckligt säger jag bara! När man väl hittat källan så får man hålla rent i köket så försvinner de på några dagar. Men som sagt, även fast de är runt diskbänken så kan eran källa vara på ett helt annat ställe.

Svar på tråden Hur F*N får man bort bananflugor.