• catarina06

Smärta högt upp i magen.

För ungefär en vecka sedan så låg jag uppe på förlossningen pågrund av smärtor högt upp i buken och dessutom bak i ryggen, precis under skulderbladen. det gick som ett band hela vägen runt så att säga. Det gjorde något så fruktanvärt ont.
    Mådde illa och smärtan kom med ungefär tio minuters intervall och häll i sig olika länge.
    Efter två timmar ungefär så bara försvann det.
    Fick träffa en läkare och han sa att det lät precis som om det var gallan som var irriterad men att det oftast berodde på att man ätit mkt fet mat, vilket jag inte har gjort. Så det blev ingen vidare undersökning eller något sånt.

Idag fick jag ett likadant "anfall". Det gör så ruskigt ont, mår illa och samtidigt så känns det som om man nästan inte kan hålla sig ifrån att bajsa på sig.

När jag läser på internet om gallbevär så förklarar dom dess symtom precis så som jag känner. Men någon fet man äter jag inte. Och sen sist så har jag vart ännu mer noggran. Inte ätit äpple, eller något såndant som kan vara svårt för gallan att bryta ner. Jag läste också att det i slutet av graviditeten bildas en hel del gaser i magen på grund av olika saker och att det i sin tur kan orsaka smärta.

Är det någon som känner igen besvären, som kanske kännt samma sak och vet vad det beror på?

• Svar på tråden Smärta högt upp i magen.
  • MissLillan

hade samma symptom som du i slutet på min graviditet och när jag åkte in akut så hade jag jätteont och har nu minnesluckor kommer inte ihåg vad som hänt. men då var det mina njurar som spökade. har aldrig haft problem med dem innan.

• lightfish

Jag har samma sak.... Och det är min galla som bråkar, det vet jag eftersom jag hade problem redan som 15-åring (är 29 nu).

Men jag vet...det gör så förbannat ont och det är inget man kan göra åt saken. Det där med mat, hopplöst. Precis som du äter jag väldigt sällan fet mat men man kan få gallattacker av grönsaker: oftast rotsaker som är lite bråkigare för magen. När jag äter vitkål då får jag skitont...så det händer inte särskilt ofta. Dumt av läkaren att säga att de bara gäller fet mat för det finns lite mer att lägga till på listan så att säga....

• Puffig Pingla

Jag hade samma smärta som du och det visade sig senare vara HELLP, en allvarlig typ av havandeskapsförgifting.Denna brukar förväxlas med gallsten och magkatarr.
    MEN - det kan LIKA gärna vara gallsten el. magkatarr för de har samma symptom.

För att utreda ev hellp bukar de kolla äggvita i urinen, blodtryck och kolla om du har förhöjda levervärden.
    Smärtan brukar sitta på högra sidan under revbenet (precis utanför levern).

Jag tycker att du ska kolla med din BM.

• catarina06

Nu vart jag lite nervös.
    Jag förklarade min smärta för läkaren lite grann som magkatarr.
    Men mitt är koncentrerat högt upp, i mitten av magen. Precis under där där revbenen möter varandra om ni förstår vad jag menar.
    När jag låg på förlossningen sist och hade dom här smärtorna så kollade dom både blodtrycket och äggvitan. Mitt blodtryck har legat på 125/75 och 130/70 hela tiden och någon äggvita har jag inte haft.

denna gången prövade jag att ta två panodil och smärtan var inte alls så intensiv som sist och gick över efter ca 40 minuter. Nu känner jag inget alls längre.
    ska till barnmorskan på tisdag, sla jag vänta tills dess eller tycker ni jag ska ringa innan.

• Southern Belle

Det låter ju onekligen som gallan och jag håller med lightfish att det var fel av läkaren att inte utreda det vidare pga att du inte hade ätit fet mat. Som sagt, det finns ju så mycket mer som utlöser ett anfall.

Dessutom är det vanligt att få gallstensproblem i samband med gravidtet!

Sök igen och kräv ett ultraljud!

Lycka till!

• catarina06

Ringde förlossningen och hon tyckte inte vi behövde göra något nu. Jag skulle avvakta.
    ska som skrivet till barnmorskan på tisdag så jag avvaktar tills dess och frågar då.

en liten tanke bara. blev lite skrämd av det som "powerpuffpingla" skrev (Inget illa menat), blev lite skrämd bara. Till saken: om det nu skulle vara något allvarligare som exempelvis havandeskapsförgiftning. Borde jag inte ha kännt av det under dom dagar som gått sen jag var uppe hos förlossningen sist.
    Va där i lördags och fram tills nu så har jag inte kännt något alls. Mått hur bra som helst, inte trött, ingen huvudvärk, ingen värk i magen. Ingenting.??

• Southern Belle

Jag menar ett UL av gallblåsan alltså! Insåg att det i det här läget lätt kan förväxlas med ett UL av bebismagen...

Hoppas att du slipper mer värk men boka gärna ett besök hos läkare för att kolla upp det ordentligt. Framför allt är det skönt att veta vad smärtan beror på om den dyker upp igen! Man blir ju lätt nervös att det är nåt allvarligt...

Lycka till!

• Puffig Pingla

Oj, var inte meningen att skrämma dig.

Som Southern Belle säger - be dem ta ett UL på gallblåsan.

Man ska inte använda mitt fall som mall då det var extremt. Både att det var så tidigt samt att jag blev så sjuk.

MEN - jag gick med magontet till och från i tre veckor utan att läkarna kom på vad det var. Var hos förlossningen 2ggr, kirurg 2ggr, invärtes medicin 1ggr och allmänläkare 1ggr. Jag hade normal äggvita och normalt blodtryck. Det enda som var anorlunda var att mina levervärden var lite höga. Det enda läkarna diagnostiserade mig för var ev gallsten (som de inte hittade på UL) el magkatarr.

När jag till sist satt hos BM och grät av smärta och inte hade sovit på dagar skickade hon mig till SpecMvc som tog lite andra prover. Samma dag lades jag in på KS och en dag senare var jag jättesjuk och det visade sig att jag hade HELLP. SpecMvc listade ut det genom att kolla mitt trombocytvärde. Något de gör med ett enkelt blodprov.

Återigen, jag vill absolut inte skrämma dig el få alla som har ont i magen att tro att de har HELLP. Det är en mycket ovanlig form av HF.
    Vad jag tycker att du ska göra är att om smärtan börjar igen är att se till att verkligen få en diagnos satt tex genom UL på gallan och ordentliga blodprover.

Lycka till och ta hand om dig

Länk om HELLP www.kanalen.org/vitidiga/fakta/hellp.php

• Delrosario

Känner igen ontet men har dock bara haft ett "anfall" under min graviditet.
    Mitt första " anfall" hade jag mellan mina graviditeter och jag blev jätterädd att det skulle vara en hjärtattack/kärlkramp eller så.
    Blev kallsvettig, kändes som om jag behövde gå på toa, illamående, hjärtklappning,svårt att andas (gjorde mer ont när jag andades in) tryck över bröstkorgen/ som ett band runt och ont precis under där revbenen går ihop.
    Men inte gick jag till läkaren då heller, drog ut på det i flera månader...men efter mitt femte "anfall" tog jag mig i kragen och fixade en tid på vårdcentralen. Läkaren där gjorde en snabb undersökning och uteslöt hjärtat enbart pga. min unga ålder(detta trots att jag inte vet vilka sjukdomart som finns i släkten, är adopterad) och konstaterade att jag hade magkatarr....han sa att mjölk kan lindra ett "anfall", även att jag skulle undvika fetmat och alkohol samt äta ofta men små måltider.

Jag har själv kommit på hur jag ska tackla/lindra/förkorta dessa anfall.
    Koncentrerar mig på att andas ordentligt och massera smärtpunkten där revbenen går ihop. Även bandet runtom bröstkorgen/ revbenen.

Hoppas att du fått klarhet i vad ditt "anfall" berott på!

Lycka till med bebis och allt!

• Nukannerjagmigvuxen

Hej,
    Kanner igen dina symptom. Jag var ocksa uppe pa forlossningen pga otroliga magsmartor hogt upp i magen, illamaende och diarre' men det visade sig att jag hade matforgiftning (sa de i alla fall). Hade otroligt ont och smartan kom som i vagor.
    Har haft detta tre ganger de senaste tre veckorna (men nagot mildare an forsta gangen) sa jag antar att jag har en valdigt kanslig mage.
    Mina attacker har hallit i sig i fem / sex timmar och for mig har det hjalpt med ett varmt bad och att forsoka vara sa stilla som mojligt.

Svar på tråden Smärta högt upp i magen.