• Troll mor

Kan man få ont i leder av at vara gravid?

Hejsan!
    Undrar om det är fler än jag som har fått ont i lederna, främst fingrarna. Blir svullen och öm.

• Svar på tråden Kan man få ont i leder av at vara gravid?
  • ToKar

Samma för mig. Jag har dock haft problem med leder förut men nu är det mycket värre. Kan inte bära saker för att jag får så ont i handlederna. Fingrarna är även mycket känsliga och lederna sväller om jag gör något som är för påfrestande... Det knakar även mycket i knän och armbågar när jag rör mig.

• Troll mor

Usch jobbigt är det iaf. Hade inte alls ont av detta under första graviditeten. Nu är det väldigt jobbigt att även ha en liten och ha ont i fingrarna. Jaja inte mycket att göra, bara att bita ihop.

• ToKar

Egentligen borde man ju söka efter hjälp av något slag men just nu vill man ju inte äta någon medicin på grund av lederna. Det får komma när bebisen är född isånafall. Man vill ju inte stoppa i sig tabletter i onödan direkt...

• lill linda 82

ja vatten kan väl samlas i alla delar av kroppen så det kanske kan bero på det? annars är det ju vanligt att man får ont i framför allt handlederna, karpaltunnelsyndrom. det kan man även ha fastän man inte är gravid.

• Troll mor

lill linda 82 skrev 2008-10-23 14:29:06 följande:

ja vatten kan väl samlas i alla delar av kroppen så det kanske kan bero på det? annars är det ju vanligt att man får ont i framför allt handlederna, karpaltunnelsyndrom. det kan man även ha fastän man inte är gravid.
    Vad beror karpaltunnelsyndrom på?
    Har ont i ena handleden oxå.
  • lill linda 82

man bli trång i handlederna så det gör ont att bla böja den. det går över efter graviditeten. jag hade så med båda barnen, har man väldigt besvärligt med handlederna finns det handskenor man kan ha så man slipper belasta dem.

info: www.vardguiden.se/templates/Article.aspx

• Carrie

Jag har mkt ont i fingrarna, BF+9 idag, & värst är det på morgonen. Bm sa att det beror på att det är mkt vätska i kroppen. Räknar med att det försvinner så snart bebben är ute.

Carpe Diem!
  • Troll mor

Skönt att höra att det är "normalt" iallafall! Jag är bara i vecka 23 så jag får nog dras med detta onda. Får bara hopppas på att det inte blir värrre.

• EttElaktTroll

Jag har haft jätteont, men nu har det blivit bättre dom senaste veckorna, nästan helt bra. kan bli stel och dom värker lite, men inte alls så farligt längre och inte alls ofta.. Däremot vaknar jag nu på nätterna av att händerna domnar bort istället.

Troll mor skrev 2008-10-23 22:18:40 följande:

Skönt att höra att det är "normalt" iallafall! Jag är bara i vecka 23 så jag får nog dras med detta onda. Får bara hopppas på att det inte blir värrre.
  • Troll mor
    EttElaktTroll skrev 2008-10-23 22:20:59 följande:
    Jag har haft jätteont, men nu har det blivit bättre dom senaste veckorna, nästan helt bra. kan bli stel och dom värker lite, men inte alls så farligt längre och inte alls ofta.. Däremot vaknar jag nu på nätterna av att händerna domnar bort istället. Troll mor skrev 2008-10-23 22:18:40 följande:
    Usch inte skönt det heller!! ;)
    Jag vaknar däremot av kramp i benen...

Oj! Låter som om jag gnäller. Är ju faktiskt underbart att vara gravid oxå :)
  • EttElaktTroll

Haha ja det är det men ibland är det jävligt jobbigt oxå

Min benkramp har oxå slutat TACK gode gud! Det är ju hemskt!
    Eller myrkrypningar FYYYY BUBBLAN!

Troll mor skrev 2008-10-23 22:24:09 följande:

Usch inte skönt det heller!! ;)Jag vaknar däremot av kramp i benen...Oj! Låter som om jag gnäller. Är ju faktiskt underbart att vara gravid oxå :)
  • Sweetcc

Oj vad "skönt" att läsa detta! Har för lite mer än en månad sedan fått väldiga problem med mina händer. Det började med att fingrarna började låsa sig, sen fick jag ont i handleden. Jag trodde först att detta var en käftsmäll utav all trädgårdsanläggning vi gjorde i somras, men nu har jag börjat fundera om det inte har med graviditeten att göra (med tanke på att man kan få problem med karpaltunnelsyndrom så borde man kunna få problem med triggerfinger som jag fick), och så läser jag detta som får mig att tro ännu mer på att det är graviditeten! Ska genast leta mer fakta!

Ibland kommer gamla trådar till stor användning!
Svar på tråden Kan man få ont i leder av at vara gravid?