• Metropolis Diana

Vår nya KASTRERADE hanhund prade sig med vår tik idag!!?

Hon är förbi höglöpet precis och har slutat blöda helt sen någon dag. Hon är parad två ggr med hanhund och förväntas vara dräktig och ska ultraljudas den 11/11.

Men härhemma idag så hittade jag min nyinskaffade blandras kastrerade hanhund hängandes med vår "renrasiga dyrbara" avelstik... de hängde tror jag 5minuter.

Nu är jag orolig!

Det är ju försvarets hund och deras blivande valpar.... Ska givetvis ta upp det med dem på måndag för då ska jag ändå ringa dem.

Men vad är riskerna nu förutom att vi kommer få det jobbigt varje gång hon löper nu med hanhunden när han uppenbarligen vet vad det handlar om.

Han är kastrerad som liten och aldrig gjort så innan. Vi tog över honom från ett par vänner just för att han var kastrerad. Vi kunde ju aldrig ha en okastrerad hane här med vår tik.

ÅÅÅH!

Kan hon få några udda valpar trots allt?? Kan man vara säker på att en kastrering räcker?

• Svar på tråden Vår nya KASTRERADE hanhund prade sig med vår tik idag!!?
  • Kulla85

Vad jag hört kan en kastrerad hanhund åstadkomma en hägning, men självklart inte befrukta tiken. Vill du vara riktigt säker så dna-typar du alla valpar när de föds, då behöver du blod från båda hanhundarna.

• Cuthalion

Är han kastrerad så har han ingen spermieproduktion vilket i sin tur gör att han inte kan bli pappa .

Men ta upp det med veterinären så att du är säker men är han inte nyligen kastrerad så skall du inte behöva oroa dig.

Här finns t.ex. lite mer info:

www.dkfc.se/kastration.php

• NinaL1982

Precis som föregående skrivit, är inte kastreringen helt nygjord så är det ingen fara.

• NinaL1982

En sak till, bara för att en hane är kastrerad så innebär det inte att han inte kan bara, han kan bara inte befrukta tiken. Och eftersom skaderisken kan vara stor vid oövervakad parning så ska man inte ha en löptik tillsammans med en hane, kastrat eller ej. Så det är nog en bra idé att sära dem åt vid framtida löp.

• ja88

Nej självklart kan han inte göra några valpar, men en kastrering omöjliggör inte att han kan genomföra en parning. Däremot är det inte så bra, kan orsaka infektion hos tiken (+ risken att de skadar varandra vid en obevakad parning), så håll isär dem under löpet.

• Metropolis Diana

Ja, vi bor ju på landet och för att hålla isär dem så får man ha dem i olika rum o så rasta en och en eller ha en kopplad hela tiden. Usch vad drygt. Känns lugnande att han inmte kan bli pappa iallafall. Han var ett vid kastrering och är nu snart tre.

Tyckte jag hade uppsikt men under tiden jag kratsade hovarna på två ponnysar så vart de hängandes när jag kom ut o kollade till dem.... suck. Hundj****r!

Men de höll sig stilla och gick inte runt som tur var och våran tik brukar springa när hon paras, hon gillar inte hängningen. men det var väl annorlunda med killkompisen hemma.... ;)

• Metropolis Diana

Tack för alla svar!!

• Hundtok

Det som kan vara osäkert är ju ifall både kulorna inte fanns på plats. Då finns ju en kula kvar och den borde ju kunna producera sperma.

• NinaL1982

Metropolis Diana skrev 2008-10-23 19:08:01 följande:

Ja, vi bor ju på landet och för att hålla isär dem så får man ha dem i olika rum o så rasta en och en eller ha en kopplad hela tiden. Usch vad drygt.
    Drygt ja, men inte så mycket annat att välja på om man har hundar av olika kön. Jag har det själv så jag vet hur det är
  • Metropolis Diana

Han var ett år vid kastrering och då borde båda kulor vart nere SAMT skulle de ju veta det också. En veterinär kan väl räkna?

Ja det blir drygt när hon löper hädanefter. Hoppades jag skulle slippa det iochmed han var kastrerad....

• Hundtok

Jo det borde veterinären ha märkt. Tänkte att tidigare ägare kanske inte sagt nåt bara.
    Metropolis Diana skrev 2008-10-24 10:56:16 följande:

Han var ett år vid kastrering och då borde båda kulor vart nere SAMT skulle de ju veta det också. En veterinär kan väl räkna?Ja det blir drygt när hon löper hädanefter. Hoppades jag skulle slippa det iochmed han var kastrerad....
  • Metropolis Diana

De är nära vänner till våra nära vänner och de vet om denna incidenten som hände igår. Så vi får veta det mesta om hunden fast lite har vi fått reda på själva... att han äter skit tillexempel! :(

Men nu har vi hundarna isär så fort vi inte har koll på dem.

Svar på tråden Vår nya KASTRERADE hanhund prade sig med vår tik idag!!?