• joed

Gravid via ÄD ökad viktuppgång?

Hej,

jag är gravid i v 24 genom ÄD och har redan gått upp 16 kg trots att jag äter normalt och nyttigt och startade på ett BMI 23,5. Har någon annan varit med om samma sak? Beror det på alla hormoner man tog i början av graviditeten kanske? Progresteronet?

Tackasam för svar då jag börjar tröttna på alla kommentarer av slag: Oj vad stor du är. Det blir en stor bebis det där. Är det tvillingar därinne. Osv...

Joed

• Svar på tråden Gravid via ÄD ökad viktuppgång?
  • bixit

jag har faktiskt ingen aning men grattis till bebisen i magen.

• makima

Jag tycker jag har gått upp flera kilo sen jag började medicinera. Nu har jag pracis fått reda på att jag är gravid. Ska fortsätta med medicinen till v.12.Så man kanske fortsätter gå upp mer än om man inte tagit det.

Jag misstänker att medicinerna gör sitt men kanske inte allt.
    Har du inte gjort UL för att se antalet foster?

Lycka till med bebisen

Gravid BF 090630
  • joed

Makima, vilken vecka är du i nu? Jag tog också hormoner till vecka 12. Jo, vi har gjort flera UL och det är bara ett foster som är precis på normalkurvan i storlek

/Joed

• ninnie65

Jag är i vecka 28 och har gått upp 8 kg, jag tror det är individuellt hur mycket man går upp och inte så mycket beroende på ÄD. Kanske lite hormonerna i början dock.

• makima
    joed skrev 2008-10-23 16:52:45 följande:
    Makima, vilken vecka är du i nu? Jag tog också hormoner till vecka 12. Jo, vi har gjort flera UL och det är bara ett foster som är precis på normalkurvan i storlek /Joed
    Jag är i vecka 5. Du kanske hör till dem som samlar på sig mycket vatten. Om det är så så kommer du att kissa ut detta efter förlossningen.
    BF 090630
  • hymafr

joed: Hör med MVC. Om de tycker att det verkar ok så är det säkert så att du har en benägenhet att gå upp mycket i vikt under en graviditet.
    Men det kan ju vara bra att du informerar MVC om att du själv tycker att det är mycket.

• joed

Tack för era svar! MVC var på mig kring min vikt förra gången men denna gång sa de ingenting ? det är nog så att jag går upp lite över normkurvan. Jag samlar också på mig mycket vatten i vanliga fall (svettas sällan utan svullnar istället när det är varmt) så det kan nog vara så att jag binder mer vatten nu. Toppen om man kan kissa ut det efter förlossningen!

Joed

• makima
    joed skrev 2008-10-27 10:06:06 följande:
    Tack för era svar! MVC var på mig kring min vikt förra gången men denna gång sa de ingenting – det är nog så att jag går upp lite över normkurvan. Jag samlar också på mig mycket vatten i vanliga fall (svettas sällan utan svullnar istället när det är varmt) så det kan nog vara så att jag binder mer vatten nu. Toppen om man kan kissa ut det efter förlossningen! Joed
    Vid en av mina tidigare graviditeter så gick jag upp ca: 20 kilo. Det mesta var vatten jag samlat på mig. Och det försvann ganska snabbt efter sonens födelse. Men var på toa ofta, ett j*la kissande.Flört
  • Squirl

Jag är i v.35 och har gått upp drygt sex kilo. Jag tror inte det påverkar vikten huruvuda graviditeten är äd eller hemmatillverkad.
    Har en hemmatillverkad tidigare och då gick jag upp 12 kilo totalt. (Eller om det blev 14 på slutet, minnet sviktar)
    Du är säkerligen på rätt spår där med vätska i kroppen.

Svar på tråden Gravid via ÄD ökad viktuppgång?