• Anonym (bad hair)

Missnöjd efter att ha varit hos frisören. Vad göra?

OBS, långt! Men jag behöver verkligen era råd!

Jag har gått på samma salong i flera, flera år och den frisören jag går till nu i ett år. I juni gjorde jag en permanent där. Vi hade pratat om det väldigt länge då jag ville ha långa, mjuka lockar lagom till sommaren. Vi pratade om en mjukpermanent som enligt henne skulle hänga ut sig väldigt efter ett tag. Det passade ju väldigt bra för mig eftersom jag aldrig varit lockig förut och inte visste vad jag skulle tycka om det.

Sagt och gjort. Efter att ha sparat ut min uppklippning några månader permanentades jag i juni. Dock blev ju resultatet inte riktigt vad jag velat... Hon använde sig av två storlekar på spolarna för att det skulle ge mer liv, det kan jag kanske förstå, men lockarna blev inte alls så stora som jag velat. Den största spolen hon använde var den största de hade på salongen så hon tyckte väl att det var stort nog. Och det hade det kanske varit om den andra spolen varit ännu större, men den var alltså mindre och de lockarna blev helt förfärligt för små...

Inte heller hela håret blev lockigt. Det var som att inte permanentvätskan hade tagit på hela håret. Veckan efter ringde jag och fick komma dit ytterligare några veckor senare. Då klippte hon en del och försökte fixera de partier av håret som inte var lockigt med fixeringsmouse (vid detta tillfälle färgade hon också min utväxt).

Åter några veckor senare (kanske en månad, lite drygt) ringer jag dit och säger att håret är jätteslitet. Det går av långt upp på hårstrået och ibland någon centimeter från hårbotten. Jag har sökt massa på internet om detta och har sett att det kan bli brott på håret vid botten vid en permanent, men enligt frisören kan det inte bli det med de spolar hon använde... Hennes förslag var att klippa igenom det ordentligt och lägga en toning på för att skydda håret.

Så nu sitter jag med en toning i håret (vilket jag brukar ha, så det är inget nytt), gör inpackningar flera gånger i veckan och använder inga stylingprodukter; allt för att håret ska få vila. Men ändå går det fortfarande av och det ser ju inte direkt snyggt ut. Ska jag iväg plattar jag igenom det efter att ha applicerat värmeskydd.

Den enda kompensation jag fått är att jag inte behövde betala för att hon lade i fixeringsmoussen, men resten har jag betalat fullpris på. Jag kan helt klart förstå att hon inte hade räknat med att det skulle bli så här, och att det antagligen inte var hennes fel. Men ändå känner jag att jag faktiskt ska ha pengarna tillbaka för detta. Hade det varit en matprodukt eller ett klädesplagg hade jag krävt det på en gång, men nu känns det svårare. Framför allt också nu när det gått så lång tid.

Vad tycker ni jag ska göra?

(Tack för att ni orkat läsa allt)

• Svar på tråden Missnöjd efter att ha varit hos frisören. Vad göra?
  • Anonym (...)

jag rådfrågade faktiskt min frisör/kompis hur de SKA kompensera vid missnöje. Och enligt henne har frisören tre försök på sig att göra kunden nöjd, utan att denne ska betala ett öre. vad som händer efter det vet jag inte,

• Kim87

kontakta konsumeringsnämnden.

• Anonym

Jag skulle ha lite svårt att kräva tillbkaa pengarna efter så lång tid...

• Anonym (bad hair)

Anonym (...) skrev 2008-10-23 16:08:57 följande:

jag rådfrågade faktiskt min frisör/kompis hur de SKA kompensera vid missnöje. Och enligt henne har frisören tre försök på sig att göra kunden nöjd, utan att denne ska betala ett öre. vad som händer efter det vet jag inte,
    Men hon kunde ju inte göra om permanenten för då skulle håret blivit svinto... Utan hon har ju bara försökt repapera skadan så att säga, men permanenten är ju fortfarande lika dålig, och inte har den gått ur heller som hon sa från början...
  • Anonym (bad hair)

Tack för era svar, förresten

• nonstop86

vad är det för knäpp frisör du har :S sorry!
    MEn man ska aldrig fägra håret(tona) det när man permanentar det!
    och det där med spolarna är ju förståeligt om dom inte kann all teknik skulle du varit min kund hade jag direkt rekomenderat finger permanent för mjuka lockar som ser naturliga ut.
    Skulle jag vara du så skulle jag byta frissa eller fråga henne/han när hon blivit uppdaterad inom yrket.
    med att ditt hår brister så pass högt upp har med att hon färgat det samtidigt som permanet (even om det är 1-3 veckor sen du permanentade det) och så kan det vara brist på Bvitamin och sink.

Hoppas du får det löst på något sätt.

mvh FRF

• Anonym (bad hair)
    Anonym skrev 2008-10-23 16:12:01 följande:
    Jag skulle ha lite svårt att kräva tillbkaa pengarna efter så lång tid...
    Mmmm, så känner ju jag med. Samtidigt jobbar jag själv inom handel och känner att det är självklart att en kund inte ska behöva betala för något som blir så fruktansvärt fel...
  • Anonym (bad hair)
    nonstop86 skrev 2008-10-23 16:15:52 följande:
    vad är det för knäpp frisör du har :S sorry!MEn man ska aldrig fägra håret(tona) det när man permanentar det!och det där med spolarna är ju förståeligt om dom inte kann all teknik skulle du varit min kund hade jag direkt rekomenderat finger permanent för mjuka lockar som ser naturliga ut.Skulle jag vara du så skulle jag byta frissa eller fråga henne/han när hon blivit uppdaterad inom yrket.med att ditt hår brister så pass högt upp har med att hon färgat det samtidigt som permanet (even om det är 1-3 veckor sen du permanentade det) och så kan det vara brist på Bvitamin och sink.Hoppas du får det löst på något sätt.mvh FRF
    Hon är ganska nyexad från frisörskolan, för typ 3 år sedan...

Vad är en fingerpermanent? Spolarna var sånna där korvar som man surrar ihop...

Jag har färgat, blekt och tonat håret (oftast bara utväxt, men ibland fyller man ju på färgen) där ca var 6-8vecka i flera år. Ett av deras argument att det blivit så slitet och ojämt är för att det låg blekning i delar av håret (slingor), men det är ju DE som gjort blekningen, då borde dom väl inte permanenta över huvud taget!
  • nonstop86

Fingerpermanent är kort förklarat att man använder fingrarna å rullar håret (i pasé vis) i den storlek man vill ha (använder det offffffffta på tjejer som vill ha större lockar än själva rullarna sen sätter man fast själva "slingan" med en mjuk hårnål som tål permanentvätska.

du kan alltid färga bleka håret 1-2 veckor innan permanent (inte då med butiksfärg) och minimi 4 veckor efter permanet)
    Ska åxå tillägga att man inte ska använda balsam dom 3 första dagarna efter att man permanentat håret för då tar balsamet bort en hel del utav lockarna (slätar ut det) detta borde alla frisörer informera sina kunder om (samma sak gäller ju då man färgat håret (färgshampo o balsam) )

Att färga håret sliter välldigt mycket men om man ska bara ha toning så rekomenderar jag 6-8 veckor på halvlångt långt hår lika så om kunden vill ha slingor(blekta) 4-8 och då får kunderna even med special balsam som fixar upp kondinationen på håret snabbt eller så rekomenderar jag silikon droppar riktigt bra om man fönar och plattar osv håret ofta :)

Hoppas du fick lite mer info nu :)

• Anonym (bad hair)
    nonstop86 skrev 2008-10-23 16:25:15 följande:
    Fingerpermanent är kort förklarat att man använder fingrarna å rullar håret (i pasé vis) i den storlek man vill ha (använder det offffffffta på tjejer som vill ha större lockar än själva rullarna sen sätter man fast själva "slingan" med en mjuk hårnål som tål permanentvätska.du kan alltid färga bleka håret 1-2 veckor innan permanent (inte då med butiksfärg) och minimi 4 veckor efter permanet)Ska åxå tillägga att man inte ska använda balsam dom 3 första dagarna efter att man permanentat håret för då tar balsamet bort en hel del utav lockarna (slätar ut det) detta borde alla frisörer informera sina kunder om (samma sak gäller ju då man färgat håret (färgshampo o balsam) )Att färga håret sliter välldigt mycket men om man ska bara ha toning så rekomenderar jag 6-8 veckor på halvlångt långt hår lika så om kunden vill ha slingor(blekta) 4-8 och då får kunderna even med special balsam som fixar upp kondinationen på håret snabbt eller så rekomenderar jag silikon droppar riktigt bra om man fönar och plattar osv håret ofta :)Hoppas du fick lite mer info nu :)
    Tack för dina svar!

Enligt henne var det ok att färga utväxten direkt efter permanent, men det var det alltså inte?

Tycker du jag ska kräva pengarna tillbaka?
  • nonstop86

exakt!

Ja jag tycker att du ska kräva allt tillbaka även fast det gått en tid du har ju ändå varit dit många gånger efter åt å sakt åt henne!

Lycka till :)

• Anonym (bad hair)
    nonstop86 skrev 2008-10-23 16:30:09 följande:
    exakt!Ja jag tycker att du ska kräva allt tillbaka även fast det gått en tid du har ju ändå varit dit många gånger efter åt å sakt åt henne!Lycka till :)
    Är du frisör nu? Jag tyckte jag läste i din pres att du jobbar på förskola? Var har du annars salong? Så man kanske kan byta frisör
  • nonstop86

jag är utbildad frisör jobbar som frilandserande frisör mycket i USA inte lika mycket här i Sverige dock :(
    Ja jag jobbar just nu på en förskola och ska omutbilda mig är det meningen :)
    Du kan ju alltid komma till gbg så fixar jag håret :)

• niagara

Spelar inte någon roll om det är ex en jacka på h&m eller en permanent hos frissan. Du är konsument i båda fallen och ska kräva din rätt.. Sist jag var hos frissan klippte hon av alldeles för mycket (sa till innan) klippte tantfrisyr (gaah) och blekte oranga slingor (ville själklart ha blonda). Efter en ångestvecka stolpade jag dit igen och krävde dryga 2000 tillbaka så att jag kunde gå till en annan frisör och fixa till det som gick att fixa. Pengarna fick jag åter men jag fick inte komma tillbaka dit sa hon,.,. ha ha,, vilket straff.. jag FICK inte komma tillbaka och få håret förstört igen..*snyft*. Håret kunde jag ju inte göra längre men en vettigare färg gick ju att fixa..
    kräv din rätt!!! alldeles för många ler och lider....

• nonstop86

får man fråga om du hadde någon färg i håret innan du blekte håret hos frisören ( menar typ butiksfärg eller toning)
    för vissa toningar och butiksfärger är extremt svåra att få blonda/platina
    men det går om man vill sätta tid på det :)
    Vad bra att du fick pengarna tillbaka :)
    Det var inget straff för dig snarare för den salongen som tappade en kund :)
    hoppas de går bättre hos din nya :)

• Anonym (lockad)

Jag gjorde permanent för många några år sendan. Jag har väldigt rakt hår annars och det blev som du sa att en del tåtar var helt raka. Hon var tvungen att permanenta om hela håret. Gissa om det var krullit sen. Jag ville och ha stora mjuka lockar, men så blev det inte. Men jag behövde inte betala ompermanenten.

Svar på tråden Missnöjd efter att ha varit hos frisören. Vad göra?