• tomcar1

Veterinärfråga vid avlivning !

Hej !
    jag undrar om det är svårt att få en veterinär, att ställa upp och komma hem och avliva ett djur, i detta fall en hund ? Vår hund börjar bli gammal, 11 år nu och funderingarna om att det en dag är slut kommer mer och mer ju äldre han blir. Är det dyrt ? Var kan man få tag på en veterinär som kommer och avlivar om det inte blir akut ?
    /tomcar1

• Svar på tråden Veterinärfråga vid avlivning !
  • Powerwoman

Det finns veterinärer som gör det.
    Ring runt och fråga vilka som har möjlighet, och vad det kostar.

• tomcar1

får göra det, någon som har gjort så och varit med om det ?
    /tomcar1

• Rigmor Mortis

Hör med distriktsveterinärer, de åker ju ut till gårdar och borde kunna göra samma sak till en privatperson.

• CTMT

Jag bodde inte hemma vid tillfället, men i Kristianstad så kom det ut en veterinär till mina föräldrar när vår schäfer var så pass gammal att han knappt kunde gå.
    Så han fick en spruta och somnade in på en filt hos mamma. Veterinären tog med sig hunden till kliniken sen. Men hon var väldigt förstående och lät våra föräldrar ta den tid de ville på sig att krama och gosa med hunden efteråt innan hon tog med sig den.

Men vet inte hur det är i andra städer, ring din lokala veterinärsklinik och hör vad för alternativ som finns.

• tomcar1

Tack för era svar. Jag ska kolla upp detta. Vill helst inte att han ska avlivas på ett kallt golv på djursjukhus. Vi fick ta bort makens schäfertik så och det var inget trevligt. Hon låg där på det kalla, nakna golvet. Usch !
    Måste vi och det blir akut, är det ju inte så mycket att göra åt. Jag ska dock kolla upp lite vad som finns.
    /tomcar1

• Polly S

vi tog bort vår Hund i tisdags, veterinären kom hem och fikade och hon somnade mellan matte & husse medan vi klappade henne.
    kolla hitta.se eller så och ring runt till veterinärerna!

• tomcar1

Fiona M...vad skönt det låter ! Precis så vill jag att vår Charlie ska få det, såvida han inte blir akut sjuk. Har kollat upp lite och mailat till 3 stycken här omkring där jag bor. Har fått svar från en som tar 2.500:-, jag vet inte vad det kostar annars, men det tycker inte jag egentligen verkar så farligt. Man får ju tänka på deras resa till och från hundens hem, bortforsling av kropp och kremering.
    /tomcar1

• Polly S

690:- för veterinären, sen 1200:- för kremering (har hämtat askan ikväll och ska strö ut imorrn...)

• tomcar1

Fiona M...okej, alltid bra att ha lite prisuppgifter och jämföra med. Ville man ha separat kremering och urna, så skulle det bli dyrare via den här veterinären som svarat hittills på mitt mail.
    /tomcar1

• Polly S
    Svar på #9
    det här är separat kremering och urna.
Svar på tråden Veterinärfråga vid avlivning !