• Anonym

Finns det hopp? Min deppiga man får mig att känna mig värdelös... långt

Hej
    Vill gärna ha hjälp av er som varit/är deprimerade, men även av er som varit i liknande situation.

Jag är gift och har två små barn, 2 år och snart ett halvår. De sista två åren har varit intensiva (första barnet prematur och jag drabbades av en lättare depression, båda barnen har sovit ganska dåligt, maken har haft en väldigt strulig arbetssituation etc) såsom egentligen också tiden innan (vi är ganska intensiva av oss). Vi har haft dåligt med tid för varandra och det har varit jobbigt, men jag har hela tiden tänkt att vi är så starka att vi klarar det - vi har ju hela livet på oss när ungarna blivit så stora att de sover lite bättre. Maken har dock mått sämre än jag trott, och det visar sig att han kort efter den första förlossningen också gick in i en depression som sedan funnits med hela tiden men varierat i styrka. Han har känt sig ensam och värdelös, inte hittat glädje i något och drabbats mycket hårt av sömnbristen (fastän jag alltid tagit alla nattuppvak). Det slutade med att han trodde att han inte älskade mig längre och var otrogen vid ett tillfälle strax innan andra barnet föddes. Berättade detta fyra månader senare och var på väg härifrån eftersom han trodde att jag skulle slänga ut honom, men jag ville prova vinna över problemen. Det orsakade press som i sin tur ledde till en ny konfrontation, som ledde fram till att vi till slut insåg att han var deprimerad. Han har varit till läkare och påbörjat medicinering och samtal hos kurator. Vi tänkte börja med familjerådgivning men han klarar inte av det än eftersom han mår så dåligt.

SÅ till saken. Det är ett helvete att vara anhörig till en med depression. Jag får dra ett mycket tungt lass hemma (sköta i stort sett hela hemmet, planera allt och genomföra, ta hand om ungarna eftersom han inte orkar etc. det är tufft. han har flyttat ut ur sängkammaren och in i gästrummet på ordination av läkaren för att få sova, och vi har haft sjuka barn i omgångar vilket gör att jag aldrig sover mer än två timmar åt gången - inte på länge.), störs väldigt av att han inte kan hjälpa till alls med det som är viktigt, samtidigt som jag VET att det finns en anledning. Jag försöker tänka positivt och ta en dag i taget, sköta praktiska saker och ta hand om barnen men jag blir så otroligt trött av att aldrig få minsta lilla uppmuntran. De få gånger vi pratar (han är väldigt sluten, konstant nedstämd och trött), så kommer han bara med suckar över hur jobbigt allt är, att det jag föreslår inte är någon bra idé pga det ena eller det andra, eller negativa kommentarer om hur jag är eller hur jag sköter om. Jag styr för mycket, planerar sönder och låter inget vara spontant, och ekonomin är en ständig diskussion där jag försöker spara för att vi ska kunna ha det bra och ha barnen hemma från dagis så länge som möjligt medan han helst vill ha det men ändå kunna vara spontan, få köpa roliga saker och slippa tänka på kostnaden jämt jämt jämt. Hur går det ihop?? Jag vet inte hur jag ska orka, och känner att jag tvivlar på att det "bara" är depressionen som gör detta. För mig känns det som om JAG är fel, och att han inte trivs med livet som pappa. Det känns som om han måste ut och göra annat, träffa andra människor och få vara spontan, så att han orkar komma hem och "göra sin plikt". Känns inte som om han någonsin uppskattar oss nu.

Kan verkligen depressionen göra allt detta? Hur länge kan det dröja innan medicinen får verkan (har ätit citalopram i fyra veckor på tisdag)? Hur ska jag agera? Vad kan jag kräva av honom, framför allt i form av hjälp med barnen? Hur kommer det här att påverka våra underbara små ungar? Jag har tusen andra frågor men det är just nu bara kaos i huvudet. Han säger att han älskar mig och ungarna och det tror jag. Insikten att han är deprimerad har gjort att han omvärderat "oss" helt (tror nu att depressionen varit orsaken till mycket av det som hänt och inte situationen här i familjen men hur mycket av depression beror på att han befinner sig någonstans där han inte vill vara?), och han säger att han tror vi klarar det men att han måste må bättre själv innan vi kan jobba på oss.

Jag är så förvirrad, förtvivlad, arg och ledsen. Och trött. Jag vill kunna njuta av den här underbara tiden med ungarna, men får inte möjlighet. Läser igenom detta och tycker själv att jag låter helt egocentrerad, men det är jag inte. Jag älskar honom, vill bara att han ska älska mig tillbaka! Vad ska jag göra, hjälp!!

• Svar på tråden Finns det hopp? Min deppiga man får mig att känna mig värdelös... långt
  • Anonym

Tufft läge, kanske du också skulle ha någon att prata med? Du behöver också stöd! Har du någon nära som kan avlasta dig i vardagen?

• evaviola

Hejsan.

Här i våran familj är det jag som är depremerad. Alla de saker som du listar upp gällande din man stämmer in på mig. Min sambo är den som får dra allt lass här hemma, dock i omgångar. just nu har jag en dålig period då jag höjt dosen på mina antidepp.

Din man har inte ätit sina tabletter mer än 4 veckor och det är ganska tidigt än att säga om han blir hjälpt av dom eller om han ska öka dosen. Jag har ätit mina i ett HALVÅR och har än inte hittat riktigt rätt dosering!

Jag beundrar de som klarar av att leva med en depremerad person.Min sambo är underbar, visst blir han irriterad på att han får göra nästan allt här hemma, men jag märker ju på honom att han VET varför jag är som jag är och att han vill kämpa tills jag blir frisk.

• Nettan1982

Hej!
    Du är inte egocentrerad, det är fruktansvärt tungt att vara nära anhörig till någon som är deprimerad. Jag tror att du skulle må bra av att komma och prata med någon kurator eller liknade samt att försöka göra saker som du får styrka av.
    Det blir lätt så att du får dra hela lasset själv och det kan förstöra väldigt mycket.
    Det kan ta ett tag innan man hittar en medicin och en dos som passar. Det är väldigt jobbigt för att det måste gå ett par veckor innan man vet om den fungerar eller ej.

Väldigt mycket av det du skriver känner jag igen. Jag har i omgångar varit deprimerad och även haft en nära vän som varit det. Du kämpar på och orkar du är du fantastisk och gör du inte det så är du inte en dålig människa för det. Men försök om det går att sprida ut sakerna lite. Kanske kan någon släkting eller vän hjälpa er med barnen så ni får tid med varandra, eller någon som kan hjälpa dig o städa eller så.
    Jag tror att det är viktigt att det inte blir så att bara han får gå ut oc göra saker för att han skå må bättre utan att du också kommer loss. Annars är det lätt hänt att han vänjer sig vid detta för han "måste" göra sånt för att må bättre.

Jag hoppas att det blir bättre snart!
    Du får gärna inboxa mig om du vill, om du har frågor eller så.
    Mvh

• Anonym (moment 22)

Medecineringen är ingen dunderkur, utan ibland måste man testa flera olika medeciner innan man hittar rätt.

Jag kan förstå känslan av att "äntligen har han fått medecin, nu kommer han bli bra", men tyvärr är det inte så...

När jag mådde som värst, så kunde jag sova 24 timmar om dygnet, och fortfarande vara lika trött. Så även om han har sömnsvårigheter och du får ta nätterna, så är det inte konstigt att han är trött, det är inte "vanlig" trötthet utan psykisk trötthet. Den är värre, för den sitter i huvudet, och man är van att sover man så ska man bli pigg, och när man inte blir det så blir man ännu mer depremerad eftersom man vill bli pigg, och kunna hjälpa till... moment 22.

Sedan så är jag lite kluven i om man ska försöka pötta på folk med depression till en aktivitet eller inte... för mig tog det 4 år innan jag var redo för att gå utanför dörren.
    Alla försök från närstående, visst i all välmening eftersom de läst på aftonbladet.se att depremerade måste komma ut, gjorde det bara värre...
    Det är skitsvårt, men jag tror på att läkarna vet vad de gör och har koll på hur hans reaheliteringsplan ska se ut.

Ta hjälp av släktingar för avlastning, anställ någon barnvakt då coh då, se om dagis kan ta imot tidigare/längre dagar för att underlätta.

• Anonym (TS)

Jag har min mamma alldeles i närheten och hon ställer upp närhelst hon kan, vilket är underbart. Har haft en bror i närheten också men han har precis flyttat. Sen är det svårt, vi bor på landet och har aldrig haft någon annan är de personerna engagerade i barnens vardag. Äldsta barnet är VÄLDIGT selektiv när det gäller andra vuxna att ty sig till, så jag vill ogärna lämna henne "varsomhelst". Hon har inte börjat på dagis än, kommer inte göra förrän om ett år tidigast och vi har ingen plats än. Minsta barnet helammas än och äter varannan timme dygnet runt så det är svårt med avlastning även där (om man tänker avlastning som i barnvakt alltså). Minsta barnet tar heller inte flaska så pumpa ur är ingen mening.

Jag är också erbjuden en egen samtalskontakt via BVC, men vet inte hur jag skulle lyckas få en tid precis när det passar utifrån ovan nämnda förutsättningar...

Nettan 1982: Det du skriver är precis som jag funderar. Jag vill att vi ändå ska försöka "finnas i varandras vardag" men han drar sig bara undan. Kan ibland hjälpa till med vissa saker, men inte mycket med barnen där det behövs - både för att jag behöver det och för att de behöver sin pappa. Det är så svårt, men det känns för mig som att det är en dålig idé om han måste lyftas helt ur sin vardag för att bli bra för då har han väl bara dåliga minnen när han tillfrisknat och riskerar att halka tillbaka om han spenderar tid med oss? Borde vi inte försöka hitta en balans där han använder en del av sin tid till att vara med oss?

Angående medicineringen så ja, det är svårt att vänta. Dessutom är han ännu mer avtrubbad hittills än tidigare. Men det är mer han än jag som hänger upp allt på medicinen. Han väntar på att få må bättre, medan jag står vid sidan om och inte vet var han är på väg. Läkaren han träffat har ingen speciell plan alls, bara att han ska medicinera minst ett halvår. De skulle ha första uppföljningen efter två veckor men maken glömdes bort så det blev inget förrän jag ringde. Kuratorn han går hos på remiss från läkaren visste inget alls när maken kom dit första gången så läkaren verkar inte ha någon kontakt alls med henne heller. Vi letade själva reda på en psykoterapeut men fick backa av ekonomiska skäl när behandlingen visade sig kosta 800 kr per gång.

Jag tror min rädsla bottnar sig i hans totala ointresse för mig och barnen. Han ordnar själv med kontakt med släkt och vänner, och reser långt för att hälsa på eftersom det är något han känner att han behöver och som han kan se fram emot (även om han säger att han är trött och nedstämd även där så kan han ha lite roligt där på ett sätt som han inte tycka kunna ha här hemma), medan han inte orkar följa mig till läkaren när båda barnen är sjuka om jag inte helt sonika kräver det. Dålig sömn med många uppvak, brist på tid för varandra (även on han just nu inte är intresserad av det heller utan mest vill gå och lägga sig), sjuka ungar eller allmänt gnälliga ibland är naturligtvis inte så kul, men för att man ska inse det underbara med barn måste man ju dela deras vardag och få se alla de underbara sakerna däremellan. Och om han gjorde det skulle han ju få bättre förståelse för hur och varför jag gör saker på det sätt jag gör.

Är jag alldeles ute och cyklar??

• Anonym

Men gud, ni bara MÅSTE få professionell hjälp. Depressioner läker inte ut av sig själv bara sådär. Depressioner förvärrar dessutom sig själva om du förstår vad jag menar.

Sen vill jag också säga, att när man är deprimerad så har man ingen förmåga till att stärkas av de bra sakerna som ändå finns i sitt liv. Man tappar till stor del förmågan att glädjas överhuvudtaget.

Så sök terapi, det är inte ert liv det här, det är depressionen som styr er!

• Anonym

Sorry, såg nu att ni redan har sökt hjälp. Var lite snabb där.

• Anonym

Svenska kyrkan har i vissa kommuner rådgivning man kan gå på för ca 400 kr per gång, också ett privat alternativ utan väntetider.

Det är vanliga psykologer som är där, de pratar inget om Gud eller så, men kyrkan finansierar.

• Anonym (moment 22)

"Han ordnar själv med kontakt med släkt och vänner, och reser långt för att hälsa på eftersom det är något han känner att han behöver och som han kan se fram emot (även om han säger att han är trött och nedstämd även där så kan han ha lite roligt där på ett sätt som han inte tycka kunna ha här hemma), medan han inte orkar följa mig till läkaren när båda barnen är sjuka om jag inte helt sonika kräver det."

Tråkigt men just det hör till sjukproblematiken.
    Ex. min mormor är jättesnäll och gulllig osv, bryr sig och vill att vi barnbarn ska komma och hälsa på... Och nu när jag är sjukskriven så har jag hur mycket tid igentligen att göra det som helst, men jag ORKAR inte just för att det är en sådan grej som för mig ger ångest (varför vet jag inte)

Det känns så dumt att berätta att jag har varit på träningen, jag har haft middagar hit och dit osv... men jag orkar inte komma till henne 1 timma och fika...
    Bara tanken på det får mig att bli dödstrött av ångest.
    Fast jag samtidigt vill göra min mormor glad, för hon är så underbar...

Tyvärr är det något hemma som gör att han mår dåligt, för annars hade han inte kunnat åkt iväg och mått bra...
    Så det är på hemmafronten ni ska börja leta vart problemet ligger...

• Anonym

Hejdu, moment 22.
    Jag vet hur det känns med pressen att umgås. Var där själv väldigt nyligen...

Låt din depression styra ett litet tag och umgås inte med nån alls. Lägg inte den pressen på dig själv. Det varar inte för evigt! Du hinner träffa folk när du känner dig starkare.

Svar på tråden Finns det hopp? Min deppiga man får mig att känna mig värdelös... långt