• Moniqe1979

Använda gamla/ärvda äkta päls saker?

Är personligen inget stort fan av pälsdjurs industrin kan sträcka mig så långt att jag tycker det är helt ok att använda pälsen på djur som ändå föds upp för att ätas så som kor, lamm etc.

Men mer tvehågsen vad jag egentligen tycker om att använda Mink pälsen jag ärvt av mormor, KANIN päls åkpåsen som ligger i källaren sen jag var liten osv. Skulle aldrig köpa dessa saker vare sig nytt eller begagnat så mycket vet jag. Och VÅGAR man använda det utan att bli attackerad av någon djurrätts aktivist som inte har en aning om tex det sentimentala värdet som finns i sakerna.?!

Nyfiken på hur andra ställer sig i denna eller liknande frågor

• Svar på tråden Använda gamla/ärvda äkta päls saker?
  • Skorpan2

Etiskt sett ser jag inget fel i att använda gammla ärvda pälsföremål, eftersom det inte orsaker något nytt lidande för några djur. Nu finns ju pälsen redan och det skulle ju faktiskt vara ett hån mot de stackars djuren om de nu dött lidit för inget.

Men sen om man verkligen våga bära den? DBeror på vart du bor och vilka tillfällen.

• niinie

Själv skulle jag aldrig någonsin bära äkta päls vare sig det är nytt eller begagnat då jag anser att det är jävligt vidrigt.
    Pälsen ska sitta där den hör hemma,alltså på djuret..och ingen annanstans ..det är min mening.

• La Lola

Jag har fått låna en gammal åkpåse omsydd av en gammal bisonpäls.
    Jag tänker använda åkpåsen blev glädje!
    Den är 19 år gammal, pälsen var formodligen ännu äldre.

Men jag skulle aldrig gå o köpa en ny päls.
    Dock använder jag skinnskor o sånt tillägger jag.

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2008-11-22 15:09:16 följande:
    Jag har fått låna en gammal åkpåse omsydd av en gammal bisonpäls. Jag tänker använda åkpåsen blev glädje! Den är 19 år gammal, pälsen var formodligen ännu äldre. Men jag skulle aldrig gå o köpa en ny päls. Dock använder jag skinnskor o sånt tillägger jag.
    med glädje menar jag
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • VulgusProfanum

Jag har en gammal vargpäls som jag faktiskt använder ibland när det är riktigt riktigt svinigt kallt.
    Den är hur gammal som helst så jag har inga betänkligheter öht med att använda den.
    Däremot skulle jag aldrig köpa en ny päls eller kläder med pälsdetaljer.

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
Svar på tråden Använda gamla/ärvda äkta päls saker?