• enny signatur

Kemi A - formel för reaktion?

Skriv i jonform formeln för den reaktion som sker när man blandar en lösning av silvernitrat med en lösning av bariumklorid.

hjäl? hur gör jag nu?

• Svar på tråden Kemi A - formel för reaktion?
  • HannaS86

AgNO3 är väl silvernitrat? Alltså 3:an är nersänkt eftersom det är 3 st syre. Eftersom Ag har en elektron för lite o nitratet en för mycket sätter de ihop sig(längesen jag läste kemi)
    och Ba(Cl)2 är bariumklorid eftersom Barium är 2+ och Cl bara -1 (därför krävs två klor till en Barium) *springer o letar efter min gamla kemibok o formelsamling.. Hittade kemiboken*
    Står "Natrium-, kalium- och ammoniumsalter samt nitrater är lättlösliga"

Jo men det borde stämma.. Vet inte om bariumkloridet är lättlösligt men för att få en reaktionsformel borde det bara bli:

2AgNO3 + Ba(Cl)2 2AgCl + Ba(NO3)2

Nu är formeln balanserad eftersom 2 Ag fins. 2st NO3 finns. En Ba finns och 2 Cl finns. Formeln ovan borde alltså vara svaret. Några frågor? ;) Annars slutar vi för dagen....

• HannaS86

Men najje, familjeliv kunde inte visa min snygga pil jag ritade. Får skriva formeln såhär då men det ska egentligen vara en pil som går åt båda hållen eftersom jag antar att reaktionerna kan hoppa fram o tilbaka från båda hållen:
    2AgNO3 + Ba(Cl)2 = 2AgCl + Ba(NO3)2

• enny signatur

hur emnar du med:
    Ba(Cl)2 är bariumklorid eftersom Barium är 2+ och Cl bara -1 (därför krävs två klor till en Barium)

hur vet man det? barium är ju Ba och klor cl, men hur påverkar idet?

• enny signatur

id ger negativ laddning, men hur får man att de tär två?

• FVA

Wickz - Titta var de står i periodiska systemet. Kolumnen.

Första kolumnen - Helt neutral
    Andra kolumnen +1
    Tredje +2

Sista - neutral
    Näst sist -1
    Tvåa från slutet -2

Och nu får någon skälla på mig om jag har fel

• HannaS86

Precis som ovan :) Och för att veta vilken laddning t.ex. NO3 har så får man kolla i en formelsamling men den användes så mycket i kemin, därför kommer jag ihåg det i huvudet. Sedan t.ex. silver som ligger i mitten i periodiska systemet kan man inte heller veta utan att kolla i formelsamling.

Svar på tråden Kemi A - formel för reaktion?