Någon som har varit på Mauritius?
Jag och min man planerar en resa i januari 2006 och funderar på Mauritius. Är det någon som har varit där och kan ge oss bra tips om vart det är bra att bo, hotell, bästa stränderna osv så vore jag jättetacksam.
Jag och min man planerar en resa i januari 2006 och funderar på Mauritius. Är det någon som har varit där och kan ge oss bra tips om vart det är bra att bo, hotell, bästa stränderna osv så vore jag jättetacksam.
Jag var till Mauritius förra året i december och var då till denna resort: www.oneandonlyresorts.com/oao/letouessrok/MainFrameset.aspx&sct=home
Där var det jättefint och bra. Jättetrevlig personal och underbar service. Vi var även in till Port Louis en dag och kollade runt. Det är inte en speciellt stor stad så man behöver inte mer än en dag där. Sedan hyrde vi också en bil med chaufför och reste runt en dag och kollade på sockerfälten, bergen osv.
Hej jag har varit på Mauritius två gånger med låg budget, så jag kan inte så mycket om lyxhotellen. Jag älskar Mauritius och tänker åka dit igen så fort jag bara kan. Hela Mascareigne-arkipelagen är ett väldigt bra och varierande turstmål. Grannöarna Reunion och Rodrigues är t.ex. väldigt olika mot Mauritius, så om man är där några månader finns det alltid mycket att göra.
Om man bara har ett par veckor (vilket ju är alldeles för kort tid egentligen för att kunna kallas för semester) skulle jag satsa på ett hotell på västkusten. Runt Flic en Flac är stranden mycket fin och det finns en by som har lite aktiviteter utöver det som bjuds på resortsen. Dessutom åker centralplatåns befolkning ofta till Flic en Flac på söndagarna, och då är det rackarröj på stranden. Gamla tanter som grillar, gubbar som spelar gitarr, kids som spelar fotboll. Det bästa med Mauritius är ju att stränderna används av alla, inte bara feta turister på smekmånad. Och maten är underbar om man gillar chili och indiska smaker!!! jag tror att ni vill undvika Grand Baie, jag tycker att det är lite väl hysteriskt där och stranden är inte av sedvanlig Mauritiusklass.
Ett annat tips är att vara prismedveten. Om ni inte har oändligt med pengar bör ni inte bo på 5stjärniga hotell. Jag har en mauritisk bekant som jobbar som receptionist på Dinarobin, en lyxresort på sydkusten. Hon brukar säga att det oftast blir väldigt frustrerande för folk att bo 5 stjärnigt eftersom de lagt massor med pengar på resan och sedan inte har råd att unna sig hotells priser när de kommer fram. Många blir på dåligt humör och gnäller. Bor man utanför resortområdena kan man leva mycket billigt, men på hotellen kostar en öl säkert minst 60 spänn.
Om du har fler frågor så hjälper jag gärna till!
Superhönan
Har du några tips på bra ställen att bo som är halvbilliga, typ 3 stjärniga? Jag åker gärna tillbaka till Mauritius men spenderar då gärna lite mindre pengar än vad vi gjorde senast. Så jag tänkte att du säkert har bott på olika ställen och vet vilka som är bra och mindre bra. Har de dessutom en hemsida så vore det också jättebra. Jag hoppas TS att du inte tycker att jag tar över din tråd men du kanske också behöver dessa råd.
Tack för responsen!
Det finns många billiga ställen på Mauritius som håller samma standard som det ställen jag brukar hamna på när jag åker ospecat till Medelhavet, dvs spartanskt möblerade lägenhetshotell utan ac, utsikt eller faciliteter på hotellet. Krissys apt i Pereybere var det renaste stället jag bott på i denna kategorti. Vi betalade 650 Rs/natt (ca 190kr), men jag tror att vi fick lite kompispris där. Vi bodde där mer än två veckor och då brukar man få rabatt.
Jag var och tittade på Escale Vacance (min taskiga franska stavning..) i Flic en Flac, det verkade jätte trevligt och fräscht och kostade då ca 250 kr/natt för en tvårumslägenhet alldels mitt emot stranden i Flic en Flac. Har ingen hemsida dit, men det går säkert att googla sig fram. Har också varit och hälsat på på Villas Caroline i Flic en Flac ett trestjärnigt hotell vid stranden med liten pool, lite vattenaktiviteter, dykcenter och en trevlig resturang. Det är nog betydligt dyrare dock, men verkade mysigt och familjärt med ett bra läge i byn. På sydkusten vid Blue Bay två tresjärniga hotell som verkar bra, Blue Bay hotel och Le Preskil,
Vill ni ha hotellstandard eller nöjer ni er med lågbudget. Ett alternativ är ju att hyra ett hus på stranden, men det blir ganska dyrt om man inte är ett gäng. Jag tror att det är bäst att hålla sig i närheten av någon by där det åtminstone finns en affär om man hyr hus och inte har någon hyrbil. På norra delen ostkusten är det fantastiskt vackert, men betydligt mer glestbefolkat och det kan vara svårt med maten när man bor på egen hand eftersom det finns få eller inga resturanger.
Våra budgetar har varit 8000-9000 per person för flyget samt ungefär 700 kr/dag för boende, mat och nöjen för oss båda. Det har funkat bra och vi har kunnat unna oss lite dykning och utflykter. de dagar man bara ligger och slappar på staranden går det nästan inga pengar förutom maten på kvällen. Jag tror att en vanlig resturangnota brukade gå på max 200 spänn för oss båda. Äta ute på små lokala ställen är ganska billigt, ca 30 kr för en huvudrätt.
Är jag till någon hjälp?
Tack för svaren Superhöna
Jag skulle gärna hyra ett hus någonstans nära en strand med en trädgård, det vore drömmen. Jag har dock inte aning om vad det skulle kosta, jag tänka mig att vår budget skulle ligga någonstans runt 1500:- per dag inklusive mat och boende. Jag bor helst inte på lägenhetshotel utan hellre i vanligt hotel eller bungalow med restauranger runt omkring. Hyra bil har jag förstått att det är billigt så det skulle man ju kunna göra om man får tag på en villa. Vet du någon bra sådan husuthyrningsfirma?
Jag har surfat runt lite och hittar bokningssajter för hus.
Försöker länka några hus, men ser att de flesta tycks kosta minst 150 Euro per natt, men det är oftast minst 4 bäddar i husen och det ingår städerska.
www.tropicscope.com/clientdetails.asp
Hela tropicscope.com-sidan gör mig sjuk av mauritius-längtan. Tror du att jag ska spara pengar i flera år för att kunna åka till Touessrok nästa gång, eller tycker du jag ska köra lågbudget igen? Vi har inte så höga inkomster, så det innebär en del sparande varje gång vi vill ut och resa. Någongång i livet skulle jag vilja testa ett lyxhotell, men kanske är det onödigt dyrt. Kände ni er bekväma på Touessrok?
Hej var också på Mauritius. Le palmar 3+ är det på östkusten. Hur fint som helst och vilken service sen då. Träffade en jättebra taxichaufför som "tog hand om oss" och han visade sig vara tränare för Mauritius friidrottslag. Du får gärna nr av mig. Han kör en runt ön för cirka 100 kr om dagen, visar en allt, hur trevlig som helst. Vill du kan han fixa boende också. Chamarel MÅSTE du besöka, vi åkte runt i 2 veckor och kom tillbaka till hotellet varje kväll så vi såg nog 90 % av det som fanns att se! Så fråga på om du vill veta mer.
Håller inte med det där om Port Louis. Där finns ju fattigkvarter och rikemanskvarter. Marknaden är ju helt underbar, allt från mat till tyger, tog oss flera timmar att gå igenom allt. Sen båda stadsdelarna. De har till och med McDonald's.
På västkusten blåser det mycket mer än på östkusten, visst det är varmt på båda sidor men sen är det ju hur man tycker om blåsten.
Kan ju också berätta att åka från flygplatsen till hotellet var rena rama mardrömmen, jag och min trodde först att vi hamnat fel det var rena rama ghettot med fattiga människor. De tjänar cirka 1200 kr/månaden och detta var mycket för en del. De älskar turister för de lever ju på det. Vi fick bra kontakt med en familj (taxi) och de håller vi kontakten med för vi vill åka ner igen. Så bli inte chockad av den fattiga sidan. Så fort hotellen och turistområdet närmar sig kommer det Mauritius man är van vid att se från Tv.
Superhönan
Tack för länkarna, jag ska kolla in dem och sedan råder operation övertala sambon att man faktiskt kan åka till samma ö två år i rad.
Le Touessrok är otroligt fint. Vi hade inte ett enda klagomål från vår semester där. Det är dock väldigt dyrt. Vi betalade ca 75 000:- för två veckor. Då ingick frukost och middag. Inte drinkar osv. Så det hela slutade på åtskilliga tusen extra. För oss kändes det som att det var värt det, men det var för att vi det året hade fått in lite extra pengar och valde att spendera dem i Mauritius.
När vi var där bodde även Whitney Houston och Bobby Brown där så det var lite häftigt.
Servicen var helt otrolig, vi hade en egen butler, en person som kom och packade upp våra väskor, en annan som kom varje kväll och bäddade upp sängen åt oss, personer som följde en runt på frukostbuffén och höll i tallriken åt en och sedan bar den till bordet.
Lite ovant och konstigt kändes det i början men efter ett tag så vande man sig och man blev mer som kompisar med personalen (speciellt de som jobbar i baren) och kunde njuta av det.
Jag träffade även på en svensk som jobbade där. Han var tennisinstruktören på resorten. När jag träffade på honom så började man ju såklart att fantisera hur det skulle vara att flytta till ett ställe som Mauritius och jobba på någon resort. Inte helt fel verkar det som.
Bäddar upp sängen....? Alltså, river upp lakanet så att man kan krypa ner!!!??? Verkar lite väl bra service ; får man hjälp att torka sig och spola också??? Hi hi hi
Trevlig helg!
Superhönan
Jo det är nästan så. De kommer alltså in och tar bort överkastet från sängen och fluffar upp kuddarna.
Ni kanske skulle kunna åka till ett billigare ställe först och sedan spendera de sista 2-3 nätterna på Le Touessrok, då blir det ju lite billigare och ni får se båda och jämföra.
Jag gillade verkligen de första huset du skickade. Det var jättefint.
Jag har redan mailat sambon och förberett honom på en lång kväll med många bedjande blickar.
Trevlig helg på dig med!
Det är verkligen sådan service där. De drar ut stolarna för en, lägger servetterna i knäet, gör i ordning rummet med en massa konstellationer av kläderna man har. Putsar skorna... jag kan fortsätta i all eivghet.
Första gången jag var på Maurititus bodde vi på ett jättebilligt "hotell" i Trou aux Biches i en liten studio som kostade 150 kr natten. Vi var de enda gästerna. På hotellet jobbade en liten man som hette Sam, han hade minsann samma serviceambitioner som de anställda på lyxhotellet intill. Varje morgon väckte han oss med kaffe på sängen (det var lite kallt, men dock) och gjorde bananpannkakor till oss. När det var strömavbrott kom han alltid med stearinljus och frågade om vi var rädda och sedan gav han rapport var tionde minut om hur lång tid det skulle ta innan strömmen kom tillbaka. Om han såg att man tog den sista cigaretten i paketet eller att tvålen var på väg att ta slut älgade han genast iväg 500 meter till en affär och vägrade sedan ta emot någon ersättning. Jag kände mig som en otäck, vit kolonialdam! Vi betalade ju nästan ingenting för rummet! När vi skulle åka fick vi tvinga på honom några hundra rupies i dricks, han ville knappt ta emot dem så vi ge de till hans barn istället.
Tack så jättemycket för alla svar! Vi har väl inte riktigt kommit fram till någon budget för resan ännu men några 75.000 rör det sig absolut inte om! 3-stjärnigt hotell duger nog utmärkt för oss. Jag skall kolla på alla länkar nu och drömma mig bort ett tag...
Angående om man skall bo på väst-eller ostkusten. Var hittar man den bästa snorklingen?
God morgon Mauritius-vänner!
Det här med snorkling kan jag bara delvis svara på. Båtlivet och temperaturhöjningen i Indiska oceanen har ju gått hårt åt korallerna och mycket har dött. Bästa snorklingen jag har varit på var utanför Wolmar (strax söder om Flic en Flac), men då fick man ta en båttur för att komm ut en bit i lagunen. Snorklingen direkt från standen är bra på vissa ställen, men inte direkt sensationell. Om man bor på ett större hotell kanske båttrafiken runt "deras" strandremsa är lite reglerad så att man inte riskerar att få en utombordare i huvudet.
Jag kan bara svara för mig själv, men jag gillar folkliv och vackra solnedgångar, så västkusten skulle vara mitt förstaval under förutsättning att jag hade något trevlig ställe att bo på. Jag vet att Villas Caroline, som jag tipsade om förut, fanns med i charterprogrammet ett tag. Kanske kan du får någon förstahandsinformation från någon här inne.
Ps.
Jag glömde en annan bonus med västkusten: delfinerna.
I Tamarin Bay bor det en flock delfiner, det är alltid spännande och se om man får syn på dem. Det finns också båtturer för att man ska få se dem på nära håll.
Superhönan! Jag hänger fortfarande inte på med på de stora skillnaderna på öst- och västkusten. kan du inte göra en snabb summering? Exempelvis:
Öst
Billigare
Mer palmer :)
Osv
Väst
Delfiner
Sonedgångar
Osv
Hannis.
Vi gifter oss på Mauritius 1 Mars i år. Helt fantastiskt!!
Vi bodde på sydvästkusten på Les Pavillons, bredvid Dinarobin. Vårt hotell var jättebra med jättebra sevice och jättegod mat.
Det blåser lite mer på Västkusten, men det var bara skönt att det fläktade lite, för det var SÅ varmt och skönt.
Vi var ute med en Katamaran som vi hyrde (vi var 10 personer) och då såg vi massor med Delfiner.
Vi var även ute på djuphavsfiske, då vi fick Blue Marlin och tonfisk och Barracudas. Hur häftigt som helst!
Jag tror att vårt hotell var fyr, eller femstjärnigt.
Lycka till!
Hej igen! Roligt att tråden lever.
Jag vill inte vara så kategorisk och göra en plus- och minuslista för de olika regionerna. Varje del har definitivt sin charm. Hela konceptet med Mauritius är ju att det är sån mångfald på allt. Brötiga, skitiga städer. Lugna, öde stränder. Massor med högtider från världens alla hörn och religioner. Mat med inspiration från Frankrike, Madagaskar, Indien, Kina, Thailand. Jag har aldrig upplevt så många olika saker på en så liten yta någonstans i världen förut. På tio minuter kan man åka från kinesisk pagod till moské till galoppbana till IT-business till turistghetto till kåkbyar till toppenfiske....
Satsa på ett boende ni gillar och bestäm er för om ni vill ha lugn eller folkliv. Kanske bo en vecka på varje ställe -det har vi gjort! Det tar ju inte mycket mer än en timme att åka från ena sidan till den andra...
Om ni åker i november, missa inte Divali-högtiden i de norra byarna runt Triolet. Och jag tror att det är i januari som den största hindiska festivalen äger runt (Maha Shivastee, tror jag den kallas) då kommer det massor med folk från hela världen till Grand Bassin.
Låt oss veta hur det går!
Hälsningar,
Er Superhöna