• carolacol

Diska flaskor med diskmedel

Jag har en liten fundering. OM man diskar sina flaskor med diskmedel och flaskborste, kan barnet äta ur flaskan då? Jag kokar alltid flaskorna efter jag diskat dem men man kanske inte behöver det? Min son är tre månader.
    Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig....

• Svar på tråden Diska flaskor med diskmedel
  • Solskensmor

Men det är väl klart att barnen kan äta ur diskade flaskor, de är ju rena, vad är problemet?

• viseversa

jag har aldrig kokat varken flaskor bröstpump eller annat till bebisen.jo nappar har jag kokat endast i början.Jag diskar flaskorna in rent varmt vatten med diskmedel och sköljer sen noga i kallt.Mina ungar mår toppenbra!!

• listo

Menar du att du kokar flaskorna efter varje användning? Det har jag aldrig gjort och jag är rätt säker på att det inte behövs heller... om man inte har ett väldigt känsligt prematurbarn eller något liknande som gör att man måste vara extra försiktig.

Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • Jolley

Eeehh... Det har jag faktiskt aldrig tänkt på! Jag diskar med YES diskmedel, och har alltid gjort. Har tre barn, den minsta 5 månader. Allas flaskor har jag hanterat på samma sätt. Koker dem ungefär 2 ggr i veckan, däremellan bara diskar jag dem. Aldrig i diskmaskin, men för hand i vasken. Har flaskborste. Sköljer dem alltid först i iskallt vatten och låter dem stå i det kalla vattnet en stund innan jag diskar med varmt. Mjölkbakterier dör i kallt vatten, ej i varmt.
    Så har jag lärt mig, i alla fall!

• carolacol

Okej. Då ska jag diska flaskorna för hand men inte koka dem efter varje gång....det är ju lite drygt i längden för det blir ju några diskningar varje dag. Tack för råden....

Anledningen till att jag kokat dem efteråt är väl för att jag trodde att det kanske skulle bli rester kvar av diskmedlet som min son sedan fick i sig. Men man får väl vara noga med att skölja ur flaskorna efteråt bara.

• Mimou

Måste bara tipsa om ett smidigt sätt att diska - och det blir verkligen superrent!

Ta nån droppe diskmedel i flaskan, lägg i en bit hushållspapper, häll i vatten, sätt på dinapp eller vanlig kork - och sedan skaka om flaskan! Det skummar och blir verkligen superrent!
    Häll ut vattnet och pappret och skölj av som vanligt. Jag LOVAR att det blir superrent!

Funkar jättebra i flaskor eller t ex termosar som kan vara svåra att komma åt ordentligt, även med flaskborste.

Svar på tråden Diska flaskor med diskmedel