• Anonym (Separation)

Försörjningsplikt? Någon som vet vad som gäller?

Jag och min man separerades för ca 5 veckor sedan.
    Nu står jag här med en inkomst som bara täcker räkningarna och har inget över efter det.

Vad är det som gäller?
    Även om jag vet att jag kan sänka mina kostnader genom att skaffa mig en mindre lägenhet så tar det ändå tid att hitta en också. Hur ska jag klara mig under tiden?

Det som gör mig mest frustrerad är att jag har en vikariat tjänst på 80% som jag tackade ja till då vi då ansåg oss ha råd med det.
    Nu i denna situation så har jag inte råd. Vet att det inte finns chans till att gå upp i tid då det görs nedskärningar.
    och jag kollar efter extra jobb men det är svårt.

Vill veta vad han har för ansvar? eller har han inget trots att vi är gifta?

• Svar på tråden Försörjningsplikt? Någon som vet vad som gäller?
  • Anonym (Separation)

?

• Anonym (Separation)

Puff

• Anonym

Var ni gifta? Hade gemensam bostad som du fortfarande bor kvar i?

• Anonym (...)

Din make har försörjningsplikt, men exakt hur det ser ut vet jag ej. Inte heller om det spelar in att du flyttat frivilligt. Jag har varit i samma sits och fick pengar av socialen. Jag fick då skriva under ett intyg att jag skulle betala tillbaka om jag fick pengar av min make. Troligtvis vet socialen och kan berätta gratis, alt en halvtimmes gratis rådgivning av en jurist.

• Miss Lau

Som huvudregel gäller försörjningsplikten under hela tiden man är gift, alltså även under prövotiden då man oftast bor på olika håll. Men det förutsätter att din man verkligen har råd att försörja även dig.

Det absolut bästa är om du och din man kan komma överens om hur ni ska lösa den här situationen tillsammans.

• Anonym (Separation)

Vi är gifta, Hade en hyreslägenhet som han sa upp när han lämnade mig och jag tog sedan över kontraktet.

Anonym skrev 2008-10-24 10:34:41 följande:
    Var ni gifta? Hade gemensam bostad som du fortfarande bor kvar i?
  • Anonym (Separation)

Jag flyttade inte, han flytta och lämna mig med en dyr lägenhet.

Anonym (...) skrev 2008-10-24 10:35:37 följande:

Din make har försörjningsplikt, men exakt hur det ser ut vet jag ej. Inte heller om det spelar in att du flyttat frivilligt. Jag har varit i samma sits och fick pengar av socialen. Jag fick då skriva under ett intyg att jag skulle betala tillbaka om jag fick pengar av min make. Troligtvis vet socialen och kan berätta gratis, alt en halvtimmes gratis rådgivning av en jurist.
  • Anonym

Oki, har ni gemensamma barn? Har ni ordnat med underhåll och umgänge?

• Anonym (Separation)

Ok.
    ja han har flyttat in hos sin mamma och där betalar han ingen hyra så han har bra med pengar medans jag inte ens har pengar till mat.

Gör inte att komma överens med honom nu.
    Därför vill jag veta vad som gäller.

Miss Lau skrev 2008-10-24 10:37:03 följande:
    Som huvudregel gäller försörjningsplikten under hela tiden man är gift, alltså även under prövotiden då man oftast bor på olika håll. Men det förutsätter att din man verkligen har råd att försörja även dig. Det absolut bästa är om du och din man kan komma överens om hur ni ska lösa den här situationen tillsammans.
  • Anonym (Separation)

Inga gemensamma barn, han har ett barn som han har varannan vecka som jag inte har fått se på 5 veckor!

Anonym skrev 2008-10-24 10:47:56 följande:
    Oki, har ni gemensamma barn? Har ni ordnat med underhåll och umgänge?
Svar på tråden Försörjningsplikt? Någon som vet vad som gäller?