• Anonym (donna)

Antidepressiva och alkohol??

Är det någon här som har erfarenhet av Sertralin bluefish? Är det verkligen farligt att dricka några glas vin/cider eller dylikt? Vad kan hända?

• Svar på tråden Antidepressiva och alkohol??
  • Schnooglewookiemush

Jag åt sertralin hexal, och drack alkohol många gånger.
    Jag blev berusad lättare, men annars var det ingen fara.

Om jag inte minns helt fel, så försvann effekten av tabletterna dock... och det är ju mindre bra. Har för mig att det stod så på förteckningen.

• Anonym (donna)
    AtroCious skrev 2008-10-24 10:31:41 följande:
    Jag åt sertralin hexal, och drack alkohol många gånger.Jag blev berusad lättare, men annars var det ingen fara.Om jag inte minns helt fel, så försvann effekten av tabletterna dock... och det är ju mindre bra. Har för mig att det stod så på förteckningen.
    okej, tack:) någon annan som har erfarenhet?
  • Leica

Många av den här typen tabletter får förstärkt effekt och därför kan det bli fel.
    Generellt kan man ju säga att alla läkemdel helst inte ska intas med alkohol, men sen är det väl upp till var och en att ta ansvar för hur man gör när det är läkemdel som inte uttryckligen är "farliga" ihop med alkohol.

• Anonym

Man kanske bör tänka på att alkohol och andra droger ofta skapar ångest dagen efter. Kanske inte så bra blandning om man äter tabletter mot ångest.

• Anonym (m)

Jag kände ingen skillnad alls när jag drack alkohol med mina antidepp (först zoloft, senare efexor depot). Det var precis som innan (och jag dricker "ordentligt"). Men alla är väl olika så man ska ta det försiktigt första gången för att se vad man tål.

• PINK666

man kan få motsatt effekt av medicinen, väldigt stark ångest!

• Anonym (citalopram)

jag äter citalopram orion, 20 mg/dag, men skall förmodligen öka till 40 mg/dag,
    kan man ta en cider eller liknande när man äter dom?
    jag har inte vågat fråga min läkare det...känns lite dumt....

• Anonym (Fluoxetin)

Min psykiatriker var noga med att säga direkt när jag fick Fluoxetin utskrivet att jag INTE får dricka någon som helst alkohol i samband med att jag tar den medicinen. En bekant tar Mitrazapin (tror det stavas så) och h*n har fått ok att ta ett glas vin till maten men inte mer. Vi har inte samma psykiatriker men det borde ju inte spela någon roll i sammanhanget.

• Anonym (Fluoxetin)

Sorry, såg att förra inlägget kunde feltolkas. Vad jag menar är att det alltså INTE är ok att ta någon alkohol överhuvudtaget för mig, varken i samband med att jag tar medicinen eller annars. Blev lite rädd att någon skulle tro att det var ok att ta alkohol om man inte tar det samtidigt med Fluoxetinet men så är det alltså inte utan total avhållsamhet från alkohol är det som gäller, hoppas det blev tydligare nu!

• PINK666

En läkare sa till mig att den läkare som säger att det är ok att blanda dessa är helt galen. Denna påstod att en läkare ska aldrig godkänna något sådant!

• Anonym

Fråga inte läkaren utan personalen på apoteket, de är utbildade i farmakologi under betydligt längre tid än läkaren är. Läkare säger helt olika precis som de har gjort till alla i den här tråden. Mediciner och alkohol är naturligtvis ingen bra kombination men.... det måste bedömas individuellt. Jag äter zoloft sen 10 år tillbaka mot GAD (generaliserat ångestsyndrom) och dricker alkohol (i måttliga mängder). Min medicinering kan bli livslång så jag har frågat till höger och vänster, läst på nätet och olika forskningar om just min medicin och alkohol och har själv känt efter hur JAG reagerar när JAG dricker alkohol. Allt är högst individuellt!

• Anonym

Det är biverkningarna som kan förstärkas vid intag av alkohol, gäller de flesta sk SSRIpreparat. Tror det står att läsa i bipacksedeln. Därmed ej lämpligt att dricka i början av behandlingen då man ju oftast har störst problem med biverkningar. Jag har lång, troligtvis livstids, behandling med dessa preparat och tar något några glas vin och har så gjort under 10 års tid. Men jag har då alltid mått bra och stabilt en längre period. Alkohol är ju som bekant förknippat med ångest och oro så det gäller att se upp och också iaktta sin egen reaktion som någon skrev. Lycka till!

Svar på tråden Antidepressiva och alkohol??