Nu var det några år sedan jag behövde riva torkarna, men några saker att titta på.
Jag har skruvat Seat, men känner inte till Leon. Detta är allmänt för de flesta bilar.
Reläet som flera redaan nämnt, kan vara knas i det.
Närmast under huven, framför torpedväggen. Dvs längst bak under huven, närmast rutan ligger det en plastkåpa längs hela motorrummets bredd och vanligtvis 15-30cm bred. Om ni lossar på den kan ni se torkarmotorn och länkarmarna mellan motor och torkarna.
Det kan ligga en massa löv, mus-/rått-geting-bon där. I så fall => STÄDA.
Ser länklederna ut att vara torra eller rostiga kan ni smörja upp dem. Tänk dock på att med alla olika lättmetalllegeringar, plaster, gummi mm kan fel smörjmedel lösa upp vissa delar. Och då kan ni åka på att byta hela länksystemet med lite otur. Så kolla gärna med en VAG verkstad innan ni börjar smörja upp. WD40 och 5-56 brukar gå bra till det mesta.
(WD40 och 5-56 är samma sak, fast olika fabrikat. Som Pepsi och Coca Cola. En del säger att det ena är bättre, andra att det andra är bättre)