• Dynah

Vindrutetorkarna fungerar ej! Hjälp!!!

Vi har en SEAT Leon vars vindrutetorkare går jätte-sakta...vad kan det vara för fel? Någon bilkunning som vet? Nu i semestertider fattas pengarna att lämna in bilen på verkstad och börjar det regna...tja...
    Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråd dock. Hoppas den hamnar rätt.

• Svar på tråden Vindrutetorkarna fungerar ej! Hjälp!!!
  • Erka

Har ni kikat så att det inte bara än ngn inställning som går att ändra på..? Vet att vi har att man kan ställa in hastigheten på torkarna på samma spak som man sätter igång dem.... Som en litet vred på ovansidan av spaken... (har en Passat...)

/Ika

• Dynah

Jodå...det har jag. Det är alltså nåt FEL. Min gubbe snackar om att byta ut nåt relä (han är inte så high på bilar heller...) men man tycker ju att antingen fungerar dom eller ej...inte bara "lite grann". Skumt tycker jag!

• Erka

Hmmm.... Lät riktigt skumt...
    Tänkte ju också så, att antingen funkar de eller så inte. Men ring till en bilverkstad och fråga vad de tror att det är, och om det är ngt ni kan göra själva. Relän kan ju bytas, men då är det oftast så att det inte funkar alls. Så var det med våran blinkers...

Men, som sagt, ring och hör med en verkstad vad de tror att det kan vara...

• MuminMy
    Nya bilar är inte lätta att "meka" med själv så det bästa är nog att rulla iväg till verkstaden och få det kollat, saknas medel just nu så kan ni alltid begära en faktura och få 30 dagar i alla fall...
    /my
  • HeyMama

Ofta när det är fel som har med elen att göra kan det vara svårt att fixa det själv.

• W B

kan ju vara det reläet som justerar hastigheten. om det nu inte är en reglerbarresistor som styr hastigheten då kan det även vara den.
    jobbigt när bilar går sönder men det där kan man ju köra med skulle jag göra hehe

• Isfjord

Nu var det några år sedan jag behövde riva torkarna, men några saker att titta på.

Jag har skruvat Seat, men känner inte till Leon. Detta är allmänt för de flesta bilar.

Reläet som flera redaan nämnt, kan vara knas i det.

Närmast under huven, framför torpedväggen. Dvs längst bak under huven, närmast rutan ligger det en plastkåpa längs hela motorrummets bredd och vanligtvis 15-30cm bred. Om ni lossar på den kan ni se torkarmotorn och länkarmarna mellan motor och torkarna.

Det kan ligga en massa löv, mus-/rått-geting-bon där. I så fall => STÄDA.

Ser länklederna ut att vara torra eller rostiga kan ni smörja upp dem. Tänk dock på att med alla olika lättmetalllegeringar, plaster, gummi mm kan fel smörjmedel lösa upp vissa delar. Och då kan ni åka på att byta hela länksystemet med lite otur. Så kolla gärna med en VAG verkstad innan ni börjar smörja upp. WD40 och 5-56 brukar gå bra till det mesta.

(WD40 och 5-56 är samma sak, fast olika fabrikat. Som Pepsi och Coca Cola. En del säger att det ena är bättre, andra att det andra är bättre)

Svar på tråden Vindrutetorkarna fungerar ej! Hjälp!!!