• Lady

Hur snälla är de på CSN???????????

Jag har lite panik just nu. Hoppas att någon av er kan hjälpa mig.

Jag kommer förmodligen inte att hinna skriva klart min D-uppsats i tid, eller rättare sagt jag VET att jag inte kommer att skriva klart den i tid.
    Jag har planerat att läsa en sista termin till hösten vid Lunds universitet (inriktningskurser sammanlagt 30p)

För att få studiestöd/Lån till hösten krävs minst 15p från denna terminen MEN jag har bara 10 (pga. uppsatsen).

Jag har för tillfället 190p jag har skött mina studier bra etc och nu vill jag bara läsa mina sista småkurser till hösten. Tror du att jag kan få beviljat stöd trots att det saknas 5p.

Jag sitter och försöker få ihop ett bra brev till scn i Lund men jag vet inte vad jag sjka skriva

Vad ska jag skriva till scn?
    Har någon av er varit i samma situation, hur gick det för er?
    Hur stor är chansen att jag får studiestöd/lån?

• Svar på tråden Hur snälla är de på CSN???????????
  • penapöna

Min erfarenhet är att de är jättehårda. Men jag önskar dej så klart Lycka till!

• pluttan

Hmm.. jag åkte utomlands på praktik och fick på plats besked att jag inte blev beviljad studiemedel pga samma orsaker som du nu har (för få poäng terminen tidigare då jag inte avslutat min d-uppsats). Jag skrev ett brev och förklarade att det var min sista termin och att jag skulle ta full poäng den terminen och att jag sedan skulle slutföra min uppsats kommande termin samtidigt som jag jobbade och därmed inte tog studiemedel. Jag skrev att jag annars var tvungen att åka hem och inte kunna göra min praktik om jag inte fick studiemedel (lite snyft alltså) och därmed få det svårt att slutföra min examen. Så med löfte om att det var min sista termin med studiemedel så gjorde de ett undantag! Jag fick givtevis det långa förmaningstalet men de gav med sig.

Lycka till!

• Lucylin

Alternativt hoppa på en crapkurs nu i slutet av terminen så du får de sista 5 poängen. Skulle gått i lilla Växjö men är kanske svårare i Lund.

• bambigirl

Om man ansökte studiemedlet på ett år sist, tror jag att de kollar hur många poäng du tog senaste året... Så då måste du ha tagit 30 p senaste året. Har själv tagit mindre än 15 en termin, men klarade mig pga detta.

• Hugos mamma

Uppsök csn personligen och förklara situationen. det gjorde jag när jag var i liknande knipa och de var mycket förstående.

• Lady

Tack för tipsen tjejer.

Jag är inte lika stressig längre, ska till csn på måndag och prata med dem ("face to face"). Jag ska även skicka brevet jag skrivit till Lund (måste ju gradera mig )

Kram

• Isolde

Ett tips: be din handledare att intyga att du påbörjat (och gärna hunnit långt på ) uppsatsen! Brukade faktiskt hjälpa när det var några poäng som hängde och slängde.

• Tova

Nej, men det borde väl inte vara något problem! Jag har legat efter med poäng över terminsgränsen någon gång och alltid blivit beviljad lån ändå! Om det är första gången det händer tror jag absolut inte att de kommer att krångla.

Förresten, beräknas inte studieresultat på hela läsår om du senast blev beviljad studielån för höst+vårtermin? Då gäller 75% av 40 poäng - alltså klarar du dig galant med 30 om du har alla poängen från i höstas!

• Lady

Jiiiipiiii Jaaaa
    jag är lite glad, har fått det bekräftat från csn att jag kommer att få studiemedel till hösten OM jag har 30p och det har jag jiiipiiii phuuuu nu kan jag slappna av

Tack alla som svarade det uppskattas

• penapöna

Å vad härligt! Skönt att det ordnade sig!

• Snurrig

Vi kan nog sammanfatta att CSN suger...........

Svar på tråden Hur snälla är de på CSN???????????