• Anonym (funderar)

Säljer på Tradera - Borde jag bli egen företagare?

Har lite funderingar om hur jag borde göra med mitt liv, ha . Det är såhär (lite långt men vill förklara).

Det hela började med att jag gick på en stadsauktion en gång. Jag blev helt frälst (har alltid älskat vintage och begagnat, gå på loppis och så) och började gå ofta. Det blev ju en del köp. Sen ångrade jag något jag köpt, och eftersom jag redan hade sålt lite barnkläder som ungarna vuxit ur på Tradera, så provade jag att sälja även det jag ångrat där. Jag gjorde en vinst på 5900kr. Blev riktigt glad, och som fattig student såg man ju möjligheterna...

Nu har det gått nästan ett år, och jag har fortsatt att köpa och sälja, mest bara för att jag älskar att gå på auktion, och tycker det är superkul att köpa och sälja. Vinsten är ett stort plus men faktiskt inte "drivkraften".

Jag har haft koll och skrivit ner allt jag köpt och vad jag sålt det för. Satt och räknade ihop och det är närmare 40.000kr i vinst. Låter mycket men det är ju på ett helt år.

Vet att det finns massor med regler på Skatteverket, och har försökt läsa så mycket som möjligt. Jag antar att jag har en s.k "hobbyverksamhet". Men samtidigt får man ju sälja för 50.000kr vid enstaka tillfällen utan att skatta(det är ju inte riktigt det jag gör ioförsig).

Nu till frågan (frågorna) - Är det lönt för mig att starta eget företag? Blir det mycket svårare att deklarera? Kostar det massor? Jag har några företagsidéer som jag kan kombinera med Tradera på sikt. Men studierna kommer först.

TACKSAM om någon har en kommentar till mina tankar. Vill inte gärna få skatteverket efter mig.

• Svar på tråden Säljer på Tradera - Borde jag bli egen företagare?
  • Anonym

50.000 gäller som du själv säger vi enstaka tillfällen. Det du gör är inte enstaka tillfällen. Du riskerar att åka på en skattesmäll om de granskar dig.

Jag tycker faktiskt att det inte är en helt dum idé att bli egen företagare. Detta eftersom du betalar moms på sakerna du köper in och om du har eget företag får du dra momsen på det du säljer också. Du måste givetvis betala egenavgift (ca 32 procent om jag inte minns fel) också.

Ring skattemyndigheten och prata med dem. Men berätta INTE vad du dragit in hittills

• Anonym (1)

Blir det mycket svårare att deklarera?
    Nej, det blir inte svårare att deklarara. Du deklarerar som vanligt för din A-skatt (om du jobbar) och sen ett par extra papper för din F-skatt som är företaget.

Kostar det massor?
    Nej, det kostar inget att starta enskild firma. Men kom ihåg att du inte får A-kassa om du är egen företagare.

• Anonym (funderar)
    Anonym skrev 2008-10-24 11:56:46 följande:
    50.000 gäller som du själv säger vi enstaka tillfällen. Det du gör är inte enstaka tillfällen. Du riskerar att åka på en skattesmäll om de granskar dig.Jag tycker faktiskt att det inte är en helt dum idé att bli egen företagare. Detta eftersom du betalar moms på sakerna du köper in och om du har eget företag får du dra momsen på det du säljer också. Du måste givetvis betala egenavgift (ca 32 procent om jag inte minns fel) också.Ring skattemyndigheten och prata med dem. Men berätta INTE vad du dragit in hittills
    [/citat]

Ok! Vad kul - För jag vill nog gärna starta eget.

Anonym (1) skrev 2008-10-24 11:58:23 följande:
    [citat]
    Blir det mycket svårare att deklarera?Nej, det blir inte svårare att deklarara. Du deklarerar som vanligt för din A-skatt (om du jobbar) och sen ett par extra papper för din F-skatt som är företaget.Kostar det massor?Nej, det kostar inget att starta enskild firma. Men kom ihåg att du inte får A-kassa om du är egen företagare.
    Jag har ingen a-kassa i vilket fall som helst. Men måste man skatta för varje enskild sak man säljer, eller räknar man ut slutsumman för varje månad då. Ex. Jag har köpt två serviser gått 2000kr plus på dem, Sen köpt en kruka som jag gick 200kr minus = skatta för 1800?
  • Anonym (1)

När du startar ditt företag kan du välja om du vill betala skatten årsvis (vilket jag rekommenderar) eller månadsvis. Om du väljer årsvis betalar du för det du verkligen dragit in i firman, om du väljer månadsvis så skattar du på en schablon och kan därför bli tvungen att skatta även om du inte dragit in något. Skriv beräknad inkomst år 1, 0 kr när du fyller i blanketten.

När året då är slut så räknar du ihop 1) vad dina inköp kostat (även förbrukningmaterial, dator och annat som du kanske köpt för att driva ditt företag. 2) du räknar även med vad du sålt för. Mellan skillnaden är din vinst.
    Du betalar 25 procent moms på allt du köper. När du säljer kan du lägga till 25 procent moms (eftersom du har företag) och det kan du sedan kvitta mot momsen du betalat själv. På så sätt görs alla dina inköp till företaget momsfritt och du betalar in momsen på det du sålt för.

AF har starta-egetkurser som man kan gå och lära sig allt detta. Prata också med skattemyndigheten, det är väldigt snälla och hjälpsamma och förklarar oftast bättre än vad jag kan göra.

• Anonym (funderar)

Tack så hemskt mycket för ditt svar. Men kruxet är ju att jag knappt vågar ringa skatteverket för då ger jag ju dem en anledning att kolla upp mig? Eller vad ska man säg, typ hej! Jag tror att jag vill börja köpa grejer på auktion och sedan säla dem hej vilt på tradera.... De fattar ju att man redan har gjort det och nu blivit skraj... eller?

Men som sagt jag har en hel företagsidé med att kombinera försäljning med restaurering av gamla möbler.

• Ari Gold

Anonym (1) skrev 2008-10-24 12:13:06 följande:

Du betalar 25 procent moms på allt du köper. När du säljer kan du lägga till 25 procent moms (eftersom du har företag) och det kan du sedan kvitta mot momsen du betalat själv.
    Det är väl ingen moms på begagnade prylar?
  • Anonym (1)

Inte om du säljer som privatperson. Men om du säljer som företagare måste du lägga på moms. Men det är inte konstigare än att du sätter ett rimligt pris och sedan lägger på momsen.

Ari Gold skrev 2008-10-24 12:24:16 följande:

Anonym (1) skrev 2008-10-24 12:13:06 följande:Det är väl ingen moms på begagnade prylar?
  • Anonym (1)

Men om du menar att hon säljer vidare en vara som hon köpt momsfritt så vet jag faktiskt inte hur man gör. Det kan nog FK svara på

• Anonym (1)

Skattemyndigheten menar jag ju
    Helt snurrig idag.

• Anonym (funderar)

Så det är därför alla företagare på Tradera sätter så högt utropspris då? Momsen alltså? Men betalar jag moms när jag köper på auktion? Är det de 20% som de lägger på priset? Massor frågor nu.

• Ylva Helmersson

Wow vad spännande, hoppas du vågar göra verklighet av din idé!

Du kan väl ringa anonymt till skatteverket och fråga?

Jag satt i en liknande sits i somras, när vi just köpt en gård. Eftersom det är en lantbruksfastighet så blir det "automatiskt" ett företag. Jag fick ju hyresgäster (hästar på inackordering) direkt, och var rätt skraj över att säga något till skatteverket.
    Så jag försökte undanhålla att businessen redan var igång och hon var jättemisstänksam mot hela idén.

Sen när jag råkade försäga mig och nämna att jag redan hade hyresgäster så blev det en HELT annan ton i skällan. "Jaså men HAR du redan inkomster, jamen vad bra här får du ditt registreringsbevis"
    Typ.
    Så de är nog mest rädda för folk som vill köra sitt företag med förlust för att få göra en massa avdrag. Om du kan visa att du redan har en omsättning är det säkert bara bra.

Men det kan säkert variera, så försök ringa anonymt och kolla läget först kanske?

Anonym (funderar) skrev 2008-10-24 12:20:48 följande:

Tack så hemskt mycket för ditt svar. Men kruxet är ju att jag knappt vågar ringa skatteverket för då ger jag ju dem en anledning att kolla upp mig? Eller vad ska man säg, typ hej! Jag tror att jag vill börja köpa grejer på auktion och sedan säla dem hej vilt på tradera.... De fattar ju att man redan har gjort det och nu blivit skraj... eller? Men som sagt jag har en hel företagsidé med att kombinera försäljning med restaurering av gamla möbler.
  • Ylva Helmersson

Om du känner det som väldigt krångligt att deklarera kan du lämna över det till en redovisningsfirma.
    Kostnaden för det är avdragsgill.

Men jag tror inte att deklarationen är speciellt jobbig, det är väl mera det att du måste ha en bokföring över alla inkomster och utgifter du gör. Spara alla kvitton eller vad man nu kan ha för "bevis" när man handlar och säljer elektroniskt.

Svar på tråden Säljer på Tradera - Borde jag bli egen företagare?