Säljer på Tradera - Borde jag bli egen företagare?
Har lite funderingar om hur jag borde göra med mitt liv, ha . Det är såhär (lite långt men vill förklara).
Det hela började med att jag gick på en stadsauktion en gång. Jag blev helt frälst (har alltid älskat vintage och begagnat, gå på loppis och så) och började gå ofta. Det blev ju en del köp. Sen ångrade jag något jag köpt, och eftersom jag redan hade sålt lite barnkläder som ungarna vuxit ur på Tradera, så provade jag att sälja även det jag ångrat där. Jag gjorde en vinst på 5900kr. Blev riktigt glad, och som fattig student såg man ju möjligheterna...
Nu har det gått nästan ett år, och jag har fortsatt att köpa och sälja, mest bara för att jag älskar att gå på auktion, och tycker det är superkul att köpa och sälja. Vinsten är ett stort plus men faktiskt inte "drivkraften".
Jag har haft koll och skrivit ner allt jag köpt och vad jag sålt det för. Satt och räknade ihop och det är närmare 40.000kr i vinst. Låter mycket men det är ju på ett helt år.
Vet att det finns massor med regler på Skatteverket, och har försökt läsa så mycket som möjligt. Jag antar att jag har en s.k "hobbyverksamhet". Men samtidigt får man ju sälja för 50.000kr vid enstaka tillfällen utan att skatta(det är ju inte riktigt det jag gör ioförsig).
Nu till frågan (frågorna) - Är det lönt för mig att starta eget företag? Blir det mycket svårare att deklarera? Kostar det massor? Jag har några företagsidéer som jag kan kombinera med Tradera på sikt. Men studierna kommer först.
TACKSAM om någon har en kommentar till mina tankar. Vill inte gärna få skatteverket efter mig.