• sär skriven

son med dödsångest!

Två kvällar på raken, efter läggdags, hörs ett hysteriskt gråtande från sonens rum.

"Jag vill ALDRIG dööö!" snyftar han och tårarna rullar.

Jag försöker krama, pussa, busa, och prata om döden på ett positivt sätt. Förklarar att mamma är inte rädd för att dö! Men i ärlighetens namn kan jag inte svara på vad som händer när man dör, och jag tänker inte inbilla sonen att jag vet att man kommer till himlen eller liknande. Jag försöker istället presentera olika människors tro (himmel, reinkarnation, ingen fortsättning osv) på ett positivt sätt.

Har alla barn såna här faser? Hur bemöter ni detta?

• Svar på tråden son med dödsångest!
  • flippe

hur gammal är han?
    två av mina har gått igenom den här fasen och den är urjobbig att hantera

• sär skriven

Han är sju år, en klok kille som funderar mycket...!

Hur har du gjort?

flippe skrev 2008-10-24 12:01:58 följande:
    hur gammal är han?två av mina har gått igenom den här fasen och den är urjobbig att hantera
  • kaksmulan

Jag tror att alla barn har dessa faser! Jag kommer i alla fall ihåg min egen och min man har berättat hur han tänkte och kände. Jag tror att du gör helt rätt som pratar om döden med din son. Helt rätt tycker jag också att det är att säga att man inte kan veta men att olika människor tror olika saker och att det kan vara en tröstande tanke att det finns ett liv efter detta. Även om han fortsätter att skrika och gråta så är det ju jättebra att han inte behöver vara ensam med sin ångest utan att du är där för honom. Det kan ju vara så att han gråter lite bara för att han behöver sin mamma eller pappa också...

Hoppas att det snart lättar, det är jobbigt att vara rädd...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • sär skriven

Ja, igår ringde vi till hans pappa så fick pappan lugna honom. De pratade om roliga saker som ska hända i helgen och vände tankarna ifrån det svarta till mer konkreta saker. Det fungerade ju en stund (han blev ledsen igen när de lagt på) men samtidigt innebär det ju att tankarna inte hanteras och blommar upp igen...!

Ja verkligen urjobbigt.

kaksmulan skrev 2008-10-24 12:03:33 följande:
    Jag tror att alla barn har dessa faser! Jag kommer i alla fall ihåg min egen och min man har berättat hur han tänkte och kände. Jag tror att du gör helt rätt som pratar om döden med din son. Helt rätt tycker jag också att det är att säga att man inte kan veta men att olika människor tror olika saker och att det kan vara en tröstande tanke att det finns ett liv efter detta. Även om han fortsätter att skrika och gråta så är det ju jättebra att han inte behöver vara ensam med sin ångest utan att du är där för honom. Det kan ju vara så att han gråter lite bara för att han behöver sin mamma eller pappa också...Hoppas att det snart lättar, det är jobbigt att vara rädd...
  • flippe

pratar och kramar när det är jobbigt...har t o m haft femåringen i min säng över natten då det har blivit för jobbigt för henne

oftast så har det hjälpt att få sitta i knät och kramas och prata om alla änglarna som finns..

• sär skriven

Jag pratar inte om änglar med sonen som om de finns, utan säger att det är "möjligt" att de finns. Det känns som en falsk trygghet att vagga in honom i eftersom jag själv inte har den tron.

Däremot har jag sagt att när han dör är säkerligen jag redan död och då tar jag emot honom på andra sidan.

"Jamen mamma HUR ska du hitta mig???" svarade han!

"Men duuu. Mamma har ALLTID koll på dej, eller hur?"

Då skrattade han och höll med...

Men sen kom nästa fråga...

"Hur länge ska JAG leva?"

"Det vet jag inte älskling, det kan man aldrig veta. Men så envis som du är lever du nog i hundra år till, MINST! Och sedan, när du är gammal och trött, då kommer du känna att nu ORKAR jag inte leva mer. Och då väntar mamma på dej!"

Vet inte riktigt hur jag ska göra för att inte snärja in mig i löften som jag inte har rätt att ge!! :-S

flippe skrev 2008-10-24 12:06:35 följande:
    pratar och kramar när det är jobbigt...har t o m haft femåringen i min säng över natten då det har blivit för jobbigt för henne oftast så har det hjälpt att få sitta i knät och kramas och prata om alla änglarna som finns..
  • Leica

Min son är snart 7 år och har samma dödstankar. Mycket frågor och ibland är det nattskräck kring döden. Det verkar höra till åldern utifrån vad jag har läst om det.
    Ett tips kan vara att köpa barnböcker i ämnet, tex "Adjö Mr Muffin" eller "Håkan Bråkan och morfar i himlen". Att läsa dom och prata har hjälpt oss iaf.

• sär skriven

Ska tänka på det!! Hur är upplägget i böckerna? På vilket sätt pratas det om döden?

Leica skrev 2008-10-24 12:56:34 följande:
    Min son är snart 7 år och har samma dödstankar. Mycket frågor och ibland är det nattskräck kring döden. Det verkar höra till åldern utifrån vad jag har läst om det.Ett tips kan vara att köpa barnböcker i ämnet, tex "Adjö Mr Muffin" eller "Håkan Bråkan och morfar i himlen". Att läsa dom och prata har hjälpt oss iaf.
  • Leica

sär skriven skrev 2008-10-24 12:57:40 följande:

Ska tänka på det!! Hur är upplägget i böckerna? På vilket sätt pratas det om döden?
    De är ganska olika, men upplägget är ju att närma sig frågan om döden/känslor kring döden på ett relativt lättsamt sätt, men som öppnar dörrar att kunna prata om det.
    Jag gillade Håkan Bråkan-boken bäst då jag tycker den var mer verklig och för oss passade den ypperligt då sonen älskar Håkan Bråkan-böckerna.
    Om du kollar på tex www.bokus.com så kan du nog läsa mer exakt.
  • sär skriven

Tack!

har beställt den nu.

Leica skrev 2008-10-24 13:57:16 följande:
    sär skriven skrev 2008-10-24 12:57:40 följande:
    De är ganska olika, men upplägget är ju att närma sig frågan om döden/känslor kring döden på ett relativt lättsamt sätt, men som öppnar dörrar att kunna prata om det.Jag gillade Håkan Bråkan-boken bäst då jag tycker den var mer verklig och för oss passade den ypperligt då sonen älskar Håkan Bråkan-böckerna.Om du kollar på tex www.bokus.com så kan du nog läsa mer exakt.
  • Leica

sär skriven skrev 2008-10-24 14:04:03 följande:

Tack!har beställt den nu.
  • Toyan

Hej!

Alla barn blir medvetna (ofta 6-8 årsåldern) och kommer till en fas då de förstår att döden finns. Barnen går igenom den fasen lite olika. Men det är ett steg i deras utvecklig och är helt normalt. Så det är inget att oroa sig för alls :)

• Darlene

Jag tycker aldrig man ska ljuga för barn, men att säga att "vi möts på andra sidan" eller "du kommer säkert att leva i 100 år" är väl helt okej i sådana här sammanhang. Eftersom man inte har en aning. Det kan ju lika gärna vara sant Är man för ärlig och säger att vem som helst kan dö när som helst så spår man ju bara på ångesten. Det kan ju också kanske vara så att ett barns dödsångest består av någon sorts allmän separationsångest och då är det, tycker jag, helt rätt att själv verka så trygg man bara kan och visa att "mamma finns här alltid för dig".

• Darlene

Förresten, har du frågat honom vad det är med döden som skrämmer honom mest? Alltså, mer exakt vad det är han är rädd för? Och vad har han i så fall svarat då?

• Leica
    Darlene skrev 2008-10-26 15:22:34 följande:
    Jag tycker aldrig man ska ljuga för barn, men att säga att "vi möts på andra sidan" eller "du kommer säkert att leva i 100 år" är väl helt okej i sådana här sammanhang. Eftersom man inte har en aning. Det kan ju lika gärna vara sant Är man för ärlig och säger att vem som helst kan dö när som helst så spår man ju bara på ångesten. Det kan ju också kanske vara så att ett barns dödsångest består av någon sorts allmän separationsångest och då är det, tycker jag, helt rätt att själv verka så trygg man bara kan och visa att "mamma finns här alltid för dig".
    Jag tror snarare att man får närma sig det där väldigt individuellt. Det är ju faktiskt inte helt ovanligt att någon runt om barnet kanske saknar en pappa/mamma eller ett syskon. Att säga sådär känns ju som man "lurar" barnet, men sen kan man uttrycka sig försiktigt och prata helt utifrån det barnet frågar.
    Jag tror det här med döden är något som vi vuxna har jobbigare med att prata om och om vi för över det på barnet ökar oron mer. Döden är en naturlig del av vår existens och det måste man våga möta. Hur man gör det är en annan sak.

Min son har ju varit med och lagt blommor på gravar, han vet en i skolan som saknar en förälder. Han vet tom att barn kan dö i magen... Det jag menar är att då måste man ju möta honom utifrån det. Jag skulle aldrig säga varken att jag kan dö imorrn eller att jag alltid kommer finnas. Jag säger däremot att man kan dö, men att det vanligaste är att man dör när man är väldigt gammal och då är han vuxen. Att man blir ledsen när någon dör, men att det inte är farligt att sörja någon. Att man kan få hjälp med sorg och att det alltid kommer finnas människor runt om honom som älskar honom. Att det är okej att sakna, men att man då ska minnas alla bra saker med den som dött.
    Tja, lite förenklat men ungefär så.
  • Darlene
    Leica skrev 2008-10-26 16:13:14 följande:
    Jag skulle aldrig säga varken att jag kan dö imorrn eller att jag alltid kommer finnas. Jag säger däremot att man kan dö, men att det vanligaste är att man dör när man är väldigt gammal och då är han vuxen. Att man blir ledsen när någon dör, men att det inte är farligt att sörja någon. Att man kan få hjälp med sorg och att det alltid kommer finnas människor runt om honom som älskar honom. Att det är okej att sakna, men att man då ska minnas alla bra saker med den som dött. Tja, lite förenklat men ungefär så.
    Det lät fint, tycker jag, och jag håller absolut med dig om att det måste vara individuellt. Det jag menade var väl snarast att TS kanske i första hand ska koncentrera sig på att lugna sin son om han gråter hysteriskt och är väldigt rädd. Att diskutera döden rent allmänt är en annan sak, tänker jag mig.
  • Leica
    Darlene skrev 2008-10-26 16:31:33 följande:
    Det lät fint, tycker jag, och jag håller absolut med dig om att det måste vara individuellt. Det jag menade var väl snarast att TS kanske i första hand ska koncentrera sig på att lugna sin son om han gråter hysteriskt och är väldigt rädd. Att diskutera döden rent allmänt är en annan sak, tänker jag mig.
    Tack

Jag förstår hur du menar, men jag tycker någonstans att det hänger ihop. I stunden måste man ju trösta mer "akut" och då kanske inte säga så mycket alls om just döden, men att sen när det är en lugnare stund ta just det allmäna samtalet så ger det som ett resultat sen att de där dödsskräckattackerna avtar. Så var det för min son i alla fall.
  • Nana 24

Vi har med i perioder haft mycket "döden" prat, jätte svårt att svara på ett bra vis och när man svarar kommer det alltid ett antal följdfrågor.
    Hur länge kommer du/pappa att leva? Vem kommer dö först jag eller lillebror?
    När du och pappa är döda mamma, vem ska ta hand om mig och lillebror då? Ärligt måste man ju svara (som man tror och hoppas) att när den dagen kommer är ni vuxna och stora som mamma och pappa nu och då har ni kanske en egen familj eller bor säkert inte hemma hos oss ivarje fall.
    Usch vad svårt det är!
    Ska kolla böckerna ni tipsat om, har med hört att det tillhör åldern, de är små men vill vara stora, eller omvänt och det svåra är att veta på "vilken våglängd" de är just nu

• Petrah

jag själv hade en jävla dödsångest när jag va liten. jag vågade inte ens somna för jag trodde jag aldrig mer skulle vakna. det va jättehemskt. sen har jag haft dödsångest hela livet. när min son frågar om döden och är rädd osv så brukar jag inte fördjupa mig i det utan bara säga att jag kommer leva och inte göra så stor sak av det hela. för jag vet hur hemskt man mår av det. svårt att förklara.....

Wild, Raw and Beautiful
Svar på tråden son med dödsångest!