• Sciarlotta

Blåsor i händerna, eksem eller psoriasis (PPP)?

Jag har drabbats av små vätskefyllda blåsor i händerna. Det börjar som några få blåsor mellan fingrarna för att sedan sprida sig över fingrarna och handflatorna.

Första gången jag fick detta var när jag var 21 år och jobbade inom äldreomsorgen, då fick jag problem i omgångar. Jag fick då diagnosen "eksem med blåsbildning" och att jag var överkänslig mot vatten. Jag blev rådd att söka nytt jobb och sedan dess har jag haft nåt enstaka skov. Jag har lärt mig att känna igen symptomen på ett väldigt tidigt stadium och då kunnat hålla borta blåsorna med hjälp av en intensivbehandling kortison/mjukgörande.

Nu har jag drabbats för första gången på fem år, jag tror jag kände symptomen för sent för att intensivbehandlingen skulle hjälpa. På vårdcentralen trodde de nu att det var PPP (en form av psoriasis) och jag fick en starkare kortisonsalva utskriven.

små blåsor mellan fingrarna:
    15 oktober

Spridning i handflata:
    15 oktober

Tätare och tätare:
    18 oktober 18 oktober
    För att sedan torka och bli till gulbrunt "läderskinn"
    21 oktober

Sedan ömsar jag skinn:
    24 oktober

Jag har läst på en del och jag tycker att det mest liknar dyshidrotisk eksem, men läkaren trodde att det var Pustulosis palmo-plantaris (PPP)
    Behandlingsformen är tydligen den samma, så läkaren tyckte väl inte att diagnosen var så viktig heller.

Nu söker jag kontakt med andra som har liknande blåsor, jag tänkte att vi kanske kan tipsa varandra om allt som kan minimera och lindra utbrotten. Det skulle vara intressant att höra vad andra har fått för ev. diagnos och behandlingsrekommendationer.

Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Svar på tråden Blåsor i händerna, eksem eller psoriasis (PPP)?
  • Maax

Hej
    Jag har haft liknande blåsor med inte på händer utan på hälen och vid två tillfällen på låret. Det blir dock inte "gulbrunt läderskinn" men det kan ju bero på att huden är lite annorlunda på händerna.

• Maax

Jag har inte sökt för det men jag tycker precis som du att det påminner om dyshidrotisk eksem. Besvären lindrar med kortison. Men det är envist och tar lång tid att läka ut. JAg har fortfarande ett ärr på låret för utslagen som var för ett år sedan.

• Sciarlotta
    Maax skrev 2008-10-24 13:38:14 följande:
    Jag har inte sökt för det men jag tycker precis som du att det påminner om dyshidrotisk eksem. Besvären lindrar med kortison. Men det är envist och tar lång tid att läka ut. JAg har fortfarande ett ärr på låret för utslagen som var för ett år sedan.
    Ja, mina händer är rätt ärrade också. Fingrarna ser nästa rynkiga ut, antagligen för att huden har varit så utspänd av blåsorna.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Smamman

Då tycker jag att du ska ta kontakt med en kvinna som jag känner...
    Maila mig, så får du veta mer.

• Lindan77

Jag har också PPP, och har provat emuolja ett tag nu. Men har inte hänt så mycket än. När jag har kortison går det bra, men så fort jag slutar kommer det igen. Blir galen snart, skulle vilja ha bort det direkt.

• TinTin 79

Jag har SAMMA SAK! Och har ställt självdiagnos  till dyshidrotiskt eksem! Ska till läkaren imorn så får vi se vad de säger. Jag ska INTE säga till dem vad JAG tror innan DE ställt en diagnos.

• SeZret

Hm, kände mig väldigt träffat där, åtminstone på dina översta rader. Har haft problem med torrhet och eksem imellan lill- och ringfingret på höger hand ett längre tag nu. Men senaste dagarna har de även blivit blåsor, och nu idag en stor mitt på "insidan" av lillfingret. Har sedan eksemen började redan smörjt med kortion och mjukgörande, dock inte pratat med någon läkare.
    Är 21 år och jobbar inom hemtjänsten, gjort det sen i mars, å de blir ju mycket diskning, spritning av händer, tvätt av händer å så disk hemma osv. Dock använder ja handskar typ jämt men ja. Kändes dock inte så pigg på att gå till läkaren om rådet dem ger är "sök nytt jobb" när man är utbildad inom vården å har varit arbetslös länge innan detta jobb, och dessutom stormtrivs på jobbet..  

Svar på tråden Blåsor i händerna, eksem eller psoriasis (PPP)?