Blåsor i händerna, eksem eller psoriasis (PPP)?
Jag har drabbats av små vätskefyllda blåsor i händerna. Det börjar som några få blåsor mellan fingrarna för att sedan sprida sig över fingrarna och handflatorna.
Första gången jag fick detta var när jag var 21 år och jobbade inom äldreomsorgen, då fick jag problem i omgångar. Jag fick då diagnosen "eksem med blåsbildning" och att jag var överkänslig mot vatten. Jag blev rådd att söka nytt jobb och sedan dess har jag haft nåt enstaka skov. Jag har lärt mig att känna igen symptomen på ett väldigt tidigt stadium och då kunnat hålla borta blåsorna med hjälp av en intensivbehandling kortison/mjukgörande.
Nu har jag drabbats för första gången på fem år, jag tror jag kände symptomen för sent för att intensivbehandlingen skulle hjälpa. På vårdcentralen trodde de nu att det var PPP (en form av psoriasis) och jag fick en starkare kortisonsalva utskriven.
små blåsor mellan fingrarna:
Spridning i handflata:
Tätare och tätare:
För att sedan torka och bli till gulbrunt "läderskinn"
Sedan ömsar jag skinn:
Jag har läst på en del och jag tycker att det mest liknar dyshidrotisk eksem, men läkaren trodde att det var Pustulosis palmo-plantaris (PPP)
Behandlingsformen är tydligen den samma, så läkaren tyckte väl inte att diagnosen var så viktig heller.
Nu söker jag kontakt med andra som har liknande blåsor, jag tänkte att vi kanske kan tipsa varandra om allt som kan minimera och lindra utbrotten. Det skulle vara intressant att höra vad andra har fått för ev. diagnos och behandlingsrekommendationer.