Hur introducera snuttfilt?
Konstig fråga kanske men hur gjorde ni? Gav ni den bara som den var eller "luktade" ni in den?
Konstig fråga kanske men hur gjorde ni? Gav ni den bara som den var eller "luktade" ni in den?
Tog alltid fram den vid vila/läggdags.
Vi la dem i vår säng (hon hade ingen napp, och inte kontroll på de fingrar hon suger på när hon var liten, så vi kände att hon behövde ngn extra tröst) så luktade de gott av vår gamla svett
Min son har ett örngott som han fick redan på bb som luktade mig och "hemma". Idag är Victor 4½ månad och kan inte sova utan snuttefilten.
Min dotter valde det själv. Hon hade sina påslakan som filtar när hon låg och sov och vi hittade henne alltid med dom snuttandes och med tummen i munnen.
Sonen fick sin i present vid 4 månader och jag la den i hans säng, men det var inte förrens han var 8-9 månader som han blev intresserad av den. Men sen blev den viktig, han sover med den varje natt och jag var tvungen att köpa en likadan och lägga på dagis för att han ska kunna sova där...
Har läst att man kan sova med den så att den luktar mamma/pappa och ha den mellan sig och barnet vid amning/flaskmatning för att underlätta.
Fast egentligen fattar jag inte varför man ska lära sina barn att ha en snutte, vore enklare om sonen kunde sova utan den, tycker jag
har lagt den intill barnet när det vill mysa/sova /gosa gärna lite över huvudet. Har hjälp vid tårar också.
min son fick den redan på bb sen har den hängt med
Varför ska barnet ha en snuttefilt? Det blir bara bökigt sen ifall skiten måste tvättas eller helt enkelt försvinner.
jag gjorde så att jag hade den runt brösten den första tiden, sen varjegång han skulle sova,äta så tog jag fram den, så han kunde lukta/mysa/leka med den. Älskar tex snuttarna från snutten.se? får i 3 pack för 149:-, och då har man löst problemet tvättas/komma bort.. sen har vi en i bilen, en i vagnen och en i sängen, så skiftar vi dem ofta så han gosar in all typ 23 snuttisar vi har(är egentligen en amningsfilt).
Först hade jag köpt två lite tunnare snuttefiltar till lillan som jag hade redan när hon föddes. Köpte två likadana så jag alltid skulle ha en ren...
Sen hade jag samtidigt en jättemjuk filt som jag hade som täcke. Men det var DEN hon så småningom fick som favorit. Dom andra två brydde hon sej inte alls om!
Kruxet var, att den filten hon gillade mest var kritvit och såg väldigt fort sunkig ut. Den fanns dessutom inte att köpa mer. Så när hon var ett år, och filten hade blivit jätteviktig för henne, samt att hon skulle börja på förskolan, så letade, och letade jag tills jag hittade en lika fin filt som kändes likadant, fast inte var kritvit. Så då köpte jag två likadana. En att ha på förskolan och en hemma.
När jag skulle introducera den gjorde jag helt enkelt som så, att när hon sov tog jag den gamla vita och bara bytte ut mot en av dom nya. Sen lekte vi med den rätt mycket dom närmsta dagarna, lite tittut och så. Tog väl en vecka innan hon tog den till sej, men nu är den livsviktig!
Dock började jag tidigt med att hon var med och slängde in den i tvättmaskinen och tumlaren för den skulle tvättas. Det värsta jag vet - arbetar nämligen på förskola och har sett det mesta i snutteväg... - är när barn bär runt på skitiga äckliga trasor som föräldrarna säger att dom inte FÅR tvätta för barnet! Blääh!
Men lillan var faktiskt jätteduktig igår. Hon skulle sova middag, och vi hittade inte filten. Då sa jag att hon fick ta en annan när hon sov, så skulle jag hitta den andra under tiden. Och det gick faktiskt bra. Hon nöjde sej med en annan. Det trodde jag aldrig...
Måste få visa hennes underbara mjuka snuttefilt. Den är så fin. (Undrar vem som gillar den mest, hon eller jag... hehe)
(klickbar)