• Trocadero

Varför köper du enbart "tjejleksaker" till din dotter?

Med tjejleksaker menar jag Barbies, Bratz, My little pony, dockor i alla möjliga format, glitter, smink och allt annat rosa glittrigt tjafs.

Varför får dom inte egna leksaksbilar, en bilbana, ett tåg och en tågbana, hantverkarverktyg eller en Byggare Bob DVD?

Varför köper du enbart övertjejiga rosa glittriga leksaker till din dotter och inget annat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför köper du enbart "tjejleksaker" till din dotter?
  • En lyckans tår i månens sken

Man kan väl blanda? Jag har visserligen ingen dotter men hade jag haft det så skulle jag köpa lite av allt möjligt som hon finner intressant. Tycker dock att denna omröstning var lite löjlig så jag hade inte röstat även om jag haft en. Könshysteri, neutralt eller inte.. tycker det går för långt åt båda hållen.

• FamiljenEriksson

Dottern har allt från dockor och barnvagnar till tågbanor, bilar och traktorer

• Severus

Önskar hon sig enbart ponnysar, bratz etc så köper inte jag bilar för att det ska vara så f*cking PK.
    Ungarna får leka med det DE vill.
    Resulterar det i att mina flickor enbart leker med dockor och mina söner enbart med lastbilar, så är det för att det är deras val, inte mitt.
    Skulle inte göra ett smack för att försöka klämma in en bil hos tjejerna eller en docka hos grabbarna.

Våga Vägra Östrogen
  • black dawn raise

anledningen till att min lillskrutta som är 4 år får endast "tjej"saker är att hon helt enkelt vill ha sånt..
    hon är galen i disneyprinsessorna och glitter..
    får hon något som är blått då blir hon arg.. allt ska vara rosa och lila och prinsessigt och älvlikt..

• lindaha

Min dotter på 1år fick både bil och hammare av oss när hon fyllde år. Dessutom fick hon en sackosäck med turtles på :D

Sen fick hon prinsessa möbler och matta av farmor.
    Så här blandas det av sånt som man tror att hon vill ha

Jag skulle aldrig neka min dotter någon leksak som hon vill ha vare sig det är en prinsessdocka eller nån krigsleksak, hon väljer väl själv vad hon vill ha - det är väl inte mitt beslut?

• Tjohalia

Vi blandar hejvilt, har en dotter på 3,5 och en son på 1,5. Sonen älskar att köra dockvagn! Dottern å andra sidan har en tendens att välja det som är "tjejigt" om hon har det valet, hon gillar rosa och glitter och barbie och prinsessor (till mitt stora förtret )...

• Trocadero
    Svar på #4
    Jag tycker inte att det är det minsta PK att erbjuda fler alternativ än bara rosa glitter.

De får leka med det de vill säger du, har du någonsin gett någon av dina döttrar en helt egen bil eller en helt egen verktygssats då för att se om de lekt med det de vill?

Hur kan en 1-2 åring veta vad hon tycker är roligt att leka med om hon inte får möjlighet och uppmuntran att leka med både bilar och dockor?
  • Trocadero
    lindaha skrev 2008-10-24 16:42:28 följande:
    skulle aldrig neka min dotter någon leksak som hon vill ha vare sig det är en prinsessdocka eller nån krigsleksak, hon väljer väl själv vad hon vill ha - det är väl inte mitt beslut?
    Nej men man kan medvetet eller omedvetet påverka intresset hos barnet.

Tycker man som föräldrer att bilar är pojkleksaker och inget för tjejer så lär inte heller dotter gå emot den filosofin.
  • CeeJay

Jag köper bilar och verktyg men vill ändå rösta!

Vi köper de leksaker BARNEN vill ha, sen om det nu råkar bli mest glitter och my little ponys - so what? I min värld är det "lika fel" att hindra en flicka att leka med bilar som att tvinga flickan att leka med bilar (eller annan leksak hon inte vill ha).

För att motverka de första 3 alternativen tänker vi istället för vår fostran av våra tjejer. Oavsett om de gillar glitter och rosa så ska ALDRIG könet ligga till grund för hur de värdesätter sig själva aller andra!

Svar på tråden Varför köper du enbart "tjejleksaker" till din dotter?