Tabletter mot illamående?
Hej! Är nu inne i vecka 7-8 och har börjat må illa. Vad finns det för tabletter som kan hjälpa att motverka detta?
Hej! Är nu inne i vecka 7-8 och har börjat må illa. Vad finns det för tabletter som kan hjälpa att motverka detta?
Postafen, Finns på apoteket.
jag köpte dom tabletterna och jag blev minst sagt drogad av dom. En biverkning är dåsighet, men jag lovar att jag aldrig tar en sån igen...
Ja, det är sant. Jag blev inte drogad, men lite trött. Om du skulle tveka kan man ju alltid prova seabands. Det är också en sak du köper på apoteket. Det är som små armband som trycker på en speciell punkt. Låter helmysko, men verkar funka.
Du får gå till din husläkare och få recept på illamående tabletter. Jag fick några som heter Primperan.
Låter märkligt att Primperan kan skada fostret, då de skriver ut just Primperan vid KK i Uppsala.
Lergigan är ett annat receptbelagt alternativ. Även akupunktur kan vara till hjälp om man har svåra problem och tabletterna inte vill funka.
Hmmm, här står att Primperan inte bör användas vid graviditet... Varför i hela friden skriver de ut det för graviditetsillamående i så fall, och dessutom på kvinnokliniken där de borde veta?!!
www.vardguiden.se/templates/Article.aspx
www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
www.janusinfo.se/gravreg/
Läs inte FASS. Denna länk är den KK och BM använder sig av.
Fick Lergigan Comp utskrivet och det fungerade bra. Aldrig helt fri från illamåendet men slapp kräka...
TS: Om du vill testa något som man använt innan illamående botades i tablettform kan jag rekommendera att lukta på citron, lime. Det är bra mot illamående. Kan ju vara värt ett försök eftersom det är snällare mot fostret...
ett tips om att använda postafen är att ta den innan man går och lägger sig (om det är morgonen som är värst med illamående.) för då så hjälper den fortfarande på morgonen och man kan hinna komma igång att äta och fungera innan tabletten slutar verka.
Det var det tips jag fick av min BM. Funkade för mig iaf. :)
emiiily - precis så gjorde jag inatt och vilken skillnad det blev!! Funkade jättebra. Och dåsigheten gör ju inget eftersom jag ändå sover.
jag tycker om Citron i vanliga fall men under dessa veckor som gott har jag ätit det som en annan äter apelsin, mina arbetskamrater tycker itne jag är riktigt klok.
Jag provade alla huskurer och postafen, seaband osv.. ingenting fungerade för mig (men för många funderar det ju faktiskt så prova gärna en del) Fick till slut lergigan comp och det fungerar super! Behöver inte ligga hemma och kräkas hela dagarna!
Postafen har räddat mig. Det är sant att man blir jättetrött, men hellre det än att ligga hemma och kräkas...
Jag har testat allt men lergigan comp är det enda som hjälp mig.